• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99073021934
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

به جای گریه برای «زاون» اسناد و خانه‌اش را حفظ کنید

به جای گریه برای «زاون» اسناد و خانه‌اش را حفظ کنید

ایسنا/اصفهان یک مستندساز و محقق در برنامۀ شب زاون گفت: زاون قوکاسیان هزاران فیلم، کتاب و یادداشت نیمه‌تمام دربارۀ تاریخ سینمای ایران، ادبیات، موسیقی و تئاتر دارد که اگر اصفهانی‌ها همت نکنند، این اسناد با فروش خانۀ او مثل یک کاغذ پاره دور ریخته می‌شود؛ بنابراین بهتر است که به ‌جای گریه و دلسوزی برای زاون، خانه و اسناد او حفظ شود.

«شب زاون» یکی از برنامه‌های جنبی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود که با هدف گرامیداشت یاد و خاطرۀ سینماگر فقید اصفهان، زاون قوکاسیان، شامگاه ۲۹ مهر ماه، در قالب برنامه‌ای از پیش ضبط‌شده، از صفحات رسمی این جشنواره پخش شد.

سیاوش گلشیری، دبیر جایزه زاون قوکاسیان در این برنامه گفت: سال گذشته برنامه «شب زاون» حدود یک هفته قبل از برگزاری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان برگزار شد و ما در آن شب علاوه بر حضور منوچهر طیاب، میزبان برگزاری نمایشگاهی با عنوان «سانس آخر» با ۳۳ تابلو از هنرمندان نقاش اصفهان دربارۀ زاون قوکاسیان بودیم اما امسال به خاطر محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار شد که برنامۀ گرامیداشت او به‌صورت مجازی باشد.

او دربارۀ جایزه زاون قوکاسیان که از سال ۱۳۹۷ در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اهدا می‌شود، توضیح داد: از دور سی و یکم جشنواره، جایزه‌ای به نام زاون به جشنواره فیلم کودک و نوجوان اضافه شد و امسال برای انتخاب هیأت داوران این جایزه از شاگردان و نزدیکان زاون استفاده کردیم. در این داوری نیز نه ‌تنها می‌کوشیم نگاهی نزدیک به نگاه زاون به سینمای کودک داشته باشیم، بلکه مؤلفه‌های حقوق کودک در شهر دوستدار کودک و... را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد.

بعد از ایراد این سخنان، کلیپی به‌منظور معرفی شخصیت و بیان دستاوردهای زاون قوکاسیان برای سینمای ایران و اصفهان پخش و از تلاش او برای مصاحبه با سینماگران و تبدیل آن به کتاب، برگزاری جلسات نمایش و نقد فیلم و حمایت پدرانه از دانشجویان رشته فیلم‌سازی تقدیر شد.

فرهاد ورهرام، مستندساز، محقق و نویسنده نیز در بخشی از برنامۀ شب زاون گفت: زاون قوکاسیان به جریان سینما در اصفهان دامن زد. امروز او در میان ما نیست و ممکن است در آینده نیز کمتر کسی زاون را یاد کند یا برای او بزرگداشت بگیرد و به نامش جایزه اهدا کند.

او خاطرنشان کرد: زاون سال‌ها در حوزه سینما، موسیقی، ادبیات و تئاتر تحقیق و پژوهش کرده و هزاران فیلم و یادداشت و عکس دارد که اگر اصفهانی‌ها همت نکنند معلوم نیست با فروش خانه چه بلایی سر این آثار می‌آید. می‌دانیم که خیلی از اسناد مملکت ما به‌این‌علت نابودشده که فکر کرده‌اند کاغذ پاره است و اهمیتی ندارد. کسی هم که نداند میراث زاون چیست آن را کاغذ پاره محسوب می‌کند و دور می‌ریزد. بنابراین به‌ جای دل سوزاندن و گریه کردن برای زاون باید اسناد او را به‌جایی رساند.

ورهرام یادآور شد: زاون نزدیک به چهار سال در موزه سینما با فیلم‌سازان درباره تاریخ شفاهی سینما مصاحبه می‌کرد و امروز باید دید نوارهای آن مصاحبه کجاست و چه کسی قرار است آن را پیاده و تنظیم کند؟امیدوارم به‌جای غم و اندوه و احساساتی که ناپایدار است عده‌ای محصولات فرهنگی انباشته زاون را به سرانجام برسانند.

در بخش دیگر برنامه شب زاون، فرزان معظم، مدرس رشته سینما و عکاسی دانشگاه با یادی از مجید عقیلی، گرافیست اصفهانی که مرداد ماه سال جاری از دنیا رفت، گفت: مجید عقیلی دنیای انرژی بود. هر جا می‌رفت تأثیر مثبت داشت و این نبود مگر به خاطر تربیت خانوادگی و بهره‌گیری از علم و اخلاق اساتیدی مانند زاون قوکاسیان.

او تصریح کرد: سال ۱۳۶۹ که جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای اولین بار از تهران به اصفهان آمد، مجید عقیلی طراحی پوستر آن را بر عهده داشت و معتقدم که رویکردهای جدید فرهنگی در یک شهرستان اتفاق نمی‌افتد مگر با صداقت هنری و تخصص و تعهد نیروهای مؤثر در آن فضا، که مجید عقیلی هم یکی از آن‌ها بود.

پخش کلیپی از عکس‌های زنده‌یاد مجید عقیلی، به صدای زاون قوکاسیان که می‌گفت: «دوست دارم جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان پایدار باشد» ضمیمه شد و در بخش پایانی، لیلا پرویزی، سیدعلی مفضلی، سیاوش گلشیری، مجتبی وطن خواهان و عزت‌الله پروازه که هیأت داوران جایزه زاون قوکاسیان در جشنواره سی و سوم هستند، با حضور بر مزار او یاد و نامش را گرامی داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha