به گزارش ایسنا، بنابراعلام ایده های کوچک نوین، اکولیلیا یا پژواک گویی، به تکرار عبارتها و کلمهها گفته میشود که ممکن است در سنین یا دورههای مختلفی از زندگی کودک، نشانهی اوتیسم یا یک اختلال در رشد باشد.
اکولیلیا در دورهای از رشد انسان کاملا طبیعی است. کودک زبانآموز در فرآیند یادگیری زبان در مراحل اول تقلید میکنند. آنها برای این که مطمئن شوند میتوانند کلمات را استفاده کنند، همان جملاتی که میشنوند را تکرار میکنند. اما کسانی که اختلال طیف اُتیسم دارند ممکن است این عادت را در دوره کودکی، نوجوانی و حتی بزرگسالی ادامه بدهد.
اما هدف یک فرد با اختلال طیف اوتیسم، از اکولیلیا چیست؟ قبل از وارد شدن به این بحث، بهتر است دو نوع مختلف اکولیلیا را بشناسیم. اکولیلیا فوری و اکولیلیای تاخیری.
اکولیلیای فوری، تکرار درخواست به جای پاسخ به آن
در اکولیلیای فوری، کودک به جای آن که به سوال یا درخواست پاسخ بدهد، آن را عینا تکرار میکند. اگر از او بپرسید که: «صبحانه میخوری؟» به جای پاسخ بله و خیر جواب میدهد: «صبحانه میخوری؟». این اتفاق به خصوص دربارهی سوالهایی که جواب بله و خیر دارند بیشتر رخ میدهد.
به علاوه او در سوالهای دو گزینهای به جای این که درک کند دو انتخاب داشته، فقط کلمه آخر سوال را تکرار میکند. برای مثال اگر از کودک بپرسید: «شکلات میخواهی یا اسباببازی؟» جواب میدهد: «اسباببازی» در حالی که شکلات را ترجیح میدهد. این سوءتفاهم و نرسیدن به خواسته اصلی باعث میشود کودک بیقرار شود و شاید شروع به فریاد زدن کند.
اکولیلیای تاخیری، جلب توجه و تشویق برای ورود به مکالمه
شده که خودتان یک دیالوگی را که در طول روز شنیدهاید، مثل یک عبارت در یک فیلم، با صدای بلند تکرار کنید؟ مثلا در جایی مناسب از یک مکالمه یا برای یادآوری برای خودتان. به این رفتار اکولیلیای تاخیری گفته میشود. کودکان ممکن است بیشتر این کار را بکنند. چه برای سرگرمی و چه برای مشارکت در یک مکالمه و چه برای پردازش خاطرات روز.
اکولیلیای تاخیری همیشه نگرانکننده نیست؛ حداقل تا زمانی که کودک برای مکالماتش کاملا به این رفتار تکیه نکرده است. اما زمانی که کودک انگار در یک نقل قول گیر کرده و مدام آن را تکرار میکند، میتواند نشانه آغاز یک مشکل باشد. چرا که اکولیلیا به این شکل نوآوری در زبان را از بین میبرد و کودک دیگر قادر به ساخت جمله جدید نخواهد بود. پس باید هر چه زودتر، این نشانه محو شود.
کارتهای دیداری پکس، یک روش موثر برای بهبود اکولیلیا
اکولیلیا، همیشه نشانه بدی نیست. به خصوص برای کودکانی که در خانواده اوتیسم هستند. اکولیلیا نشانهای برای تمایل کودک برای ورود به گفتوگو و یادگیری زبان است. فقط کودک نمیتواند با سرعتی که باید، کلمات را رمزگشایی کند تا پاسخ مناسب بدهد. اینجاست که با تکرار کلمات سعی میکند به مکالمه ادامه بدهد. به علاوه این ویژگی نشان میدهد کودک در تلفظ و بیان کردن کلمات مشکلی ندارد. این توانایی و میل برای ادامه مکالمه را باید به فال نیک گرفت و از این ویژگی برای بهبود مهارتهای گفتاری کودک استفاده کرد.
کارتهای دیداری پکس، یک روش مناسب برای معرفی انتخابها، تغییرات و ویژگیها به کودک است. کودکان با اختلال طیف اوتیسم، تصاویر را بهتر از کلمات پردازش میکنند و به خاطر میسپارند؛ پس در این مقطع پکس میتواند بحرانهای حسی کودک که ناشی از سوء تفاهم است را برطرف کرده و به او کمک کند در یک مکالمه موفق شرکت کند.
کدی، حامی اعضای خانوادهی اوتیسم
همهی کودکان حق دارند احساس امنیت کنند و بتوانند با خانواده و اطرافیان خود ارتباط موثر برقرار کنند. گاهی این کار برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم سخت میشود. کدی شرکتی است که تلاش میکند که با تهیه و بسته بندی محصولات لازم برای این کودکان، زندگی را برای همهی اعضای خانواده اوتیسم آسان کند.
کارتهای دیداری پکس کدی، یکی از محصولاتی است که به کودکان و خانوادههای آنها کمک میکند تا یک ارتباط کامل و موثر برقرار کنند. این کارتها با آموزش نام و تصویر اشیاء، غذاها و موقعیتها، کودک را قادر میکند تا از این اطلاعات در جای درست استفاده کند. موفقیت در ارتباط به کودک و خانواده او کمک میکند که آرامش بیشتری را تجربه کنند و در مراحل بعدی رشد و آموزش کودک، عملکرد بهتری داشته باشند.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات