• یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072719281
  • خبرنگار : 71610

واکنش‌های داخلی و خارجی به آتش زدن مقر حزب دموکرات کردستان عراق در بغداد

واکنش‌های داخلی و خارجی به آتش زدن مقر حزب دموکرات کردستان عراق در بغداد

به دنبال به آتش کشیدن مقر حزب دموکرات کردستان عراق در بغداد سازمان ملل، آمریکا و شخصیت ها و احزاب داخلی عراق به این رخداد واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، سازمان ملل در بیانیه ای به آتش کشیدن مقر حزب دموکرات کردستان عراق و پرچم این حزب را محکوم کرد و خواستار گفت‌وگو برای حل و فصل مشکلات شد.

سازمان ملل در این بیانیه‌ تأکید کرد: ما نسبت به آتش زدن پرچم اقلیم کردستان و حمله به مقر حزب دموکرات در بغداد نگران هستیم.

سازمان ملل در ادامه تأکید کرد: باید چنین اقدامات خشونت آمیزی محکوم شوند و چنین اقداماتی هیچ مشکلی را حل و فصل نخواهد کرد و عراق نیازمند وحدت، ثبات و گفت‌وگو برای حل و فصل کردن مشکلات مختلف است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه حمله به مقر حزب دموکرات کردستان عراق و آتش زدن آن در بغداد را به شدت محکوم کرد.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای در توییتر اظهار کرد: «فعالیت‌های مخرب، امنیت عراق را تهدید می‌کند».

وزارت امور خارجه آمریکا از احزاب عراقی خواست، تا در این دوره حساس که این کشور با بیماری همه‌گیر کرونا، بحران اقتصادی و تهدید مستمر از سوی داعش روبرو است، با مسئولیت پذیری بیشتری برخورد کنند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم حمله به مقر حزب دموکرات کردستان عراق در بغداد را محکوم و این اقدام را غیرقابل قبول خواند.

الکاظمی در صفحه توییتر خود، نوشت: جنایت حمله به مقر حزب دموکرات کردستان غیرقابل قبول است و با هرگونه حمله به عراقی‌ها، به نام دولت و مردم مقابله می‌کنیم.

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که «برخی از عاملان آتش زدن دفتر حزب دموکرات عراق را دستگیر کرده است و عده‌ای نیز تحت تعقیب قرار خواهد داد».

وی گفت که عراقی‌ها دوران جنگ فرقه‌ای برای اهداف سیاسی را پشت سر گذاشته و به آن مرحله بازنخواهند گشت.

ریاست جمهوری عراق هم در بیانیه‌ای به حمله به مقر حزب دموکرات کردستان در بغداد واکنش نشان داده و این حمله را محکوم کرد.

در این بیانیه تاکید شده است که اقدامات خرابکارانه و آتش زدن مقر احزاب به نفع کشور نیست و ثبات و صلح جامعه را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: در شرایطی که تلاش‌های ملی برای مقابله با بحران‌هایی که امنیت و اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، پویایی بیشتری پیدا کرده است، امروز شاهد حمله به مقر حزب دموکرات از سوی گروهی بودیم که این اقدام آنها خارج از چارچوب‌ مسالمت‌آمیز آزادی بیان و حفظ اقتدار دولت و آرامش اجتماعی صورت گرفت.

ریاست جمهوری عراق در پایان تأکید کرد: ما همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری و غلبه خرد و ارجحیت دادن به منافع عالی کشور بر هرگونه مسائل دیگر فرا می‌خوانیم، چراکه عراق نیاز شدیدی به یکپارچه شدن مواضع ملی برای رویارویی با بحران‌های ملی و اقتصادی کشور دارد.

مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق نیز در سخنانی در واکنش به آتش زدن مقر حزبش در بغداد اظهار کرد: هر کس این اقدام را انجام داده هزینه این کارش را پرداخت خواهد کرد.

وی گفت: از حمله گروهی مخرب به مقر حزب دموکرات و انجام این اقدام غیرقانونی و اهانت به پرچم کردستان و حزب مطلع شدم.

بارزانی افزود: "ما این حمله را به شدت محکوم و اعلام می‌کنیم که چنین حملاتی از ارزشهای ملت کرد نمی‌کاهد و این میزان عقب ماندگی، بی اخلاقی یا فرهنگ این خدمه شرور را برای همه طرفها آشکار می‌کند."

وی ادامه داد: ما منتظر اتخاذ اقدامات ضروری علیه این متجاوزان توسط دولت فدرال هستیم.

نیجیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق این اقدام را "خرابکارانه" خواند.

وی در بیانیه‌ای نوشت: "گروه‌های خارج از قانون" صبح شنبه ساختمان مقر حزب دموکرات کردستان عراق در بغداد را به آتش کشیده و همزمان نیز پرچم کردستان را آتش زده و به جای آن‌ها پرچم حشد شعبی را بالا بردند. ما این تجاوز را محکوم کرده و آن را اقدامی "خرابکارانه" می‌دانیم.

ائتلاف فتح عراق نیز آتش زدن مقر حزب دموکرات کردستان این کشور در بغداد را غیرقابل قبول دانست.

احمد الاسدی، سخنگوی این ائتلاف در اظهاراتی گفت: سوزاندن مقر حزب دموکرات کردستان در بغداد امری مردود و غیرقابل قبول است.

وی افزود: پرچم کردستان مورد احترام است و ما تعدی به آن را نمی‌پذیریم زیرا نشانگر نمادی از منطقه کردستان است.

حشد شعبی در بیانیه‌ای تظاهرات علیه اظهارات هوشیار زیباری، عضو هیات رئیسه حزب دموکرات کردستان عراق و وزیر خارجه اسبق این کشور علیه حشد شعبی را تأیید کرد.

حشد شعبی اما به آتش کشیده شدن مقر این حزب در بغداد توسط حامیان حشد شعبی را تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده است: ما احساس عراقی‌ها نسبت به فداکاری‌های حشد شعبی را درک کرده و از آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز طبق قانون اساسی حمایت می‌کنیم اما هرگونه استفاده از خشونت و تخریب را محکوم می‌کنیم.

حشد شعبی در ادامه از تمامی طرف‌ها خواست که اعتبار عراق و صلح اجتماعی را حفظ کرده و در این شرایط حساس به نیروهای امنیتی این کشور احترام بگذارند.

هوشیار زیباری اخیراً در توییتی حشد شعبی را عامل حمله موشکی به فرودگاه اربیل در ۳۰ سپتامبر معرفی کرده بود.

تظاهرات علیه اظهارات زیباری منجر شد که وی از اظهاراتش علیه حشد شعبی عقب نشینی کند.

وی در این باره گفت: در جریان گفت وگویی که با شبکه الحره داشتم به من خیانت شد. حشد شعبی نیرویی مجاهد است و کسی نمی‌تواند از فداکاری‌های آن انتقاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۷ ۱۰:۰۷

کارهرکی بوده دستش دردنکنه.این گروه دستش به خون انسانهای بیگناه آلوده است خدالعنتشون کنه