به گزارش ایسنا؛ دکتر علی خاکی صدیق در سی وپنجمین گردهمایی مدیران گروههای آموزشی به راهبرد های وزارت عتف در مواجهه با اپیدمی بیماری کووید 19 اشاره کرد و گفت: در ابتدای همه گیری، بحث موافقت با وقفه آموزشی مطرح شد. بسیاری از همکاران با توجه به دغدغه هایی که داشتند خواستار تعطیلی دانشگاهها تا مهرماه شدند اما در نهایت با توجه به سیاست کلی این امکان حاصل نشد.
وی در ادامه در خصوص سه محور سیاست گذاری وزارت علوم در دوران شیوع کرونا ویروس تاکید کرد: اولین محوری که در دستور کار قرار گرفت، یادگیری الکترونیکی بود که باید آموزش به سمت آموزش الکترونیکی سوق داده می شد. محور دوم که در دستور کار قرار داده شد تغییر و تسهیل قوانین آموزشی بود با این هدف که مشکلات آموزش غیر حضوری، مرتفع گردد. در این راستا آئین نامه ها و بخش نامه هایی تهیه، تصویب و ابلاغ شد و این انعطاف پذیری باعث شد، دانشگاهها بحران را مدیریت کنند. در محور سوم نیز اختیاراتی به دانشگاهها تفویض شد و از بحث متمرکز به سمت کاملا غیر متمرکز رفتیم تا دانشگاهها عملا بر اساس شرایط خود در دوره بحران تصمیگیری کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم ضمن یادآوری مبحث کیفیت آموزش که از سال ۹۲ در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در سال های اخیر تمامی فعالیت های معاونت آموزشی وزارت عتف در راستای کیفیت بوده و دو برنامه در جهت توسعه تصویب کرده ایم که تا دو هفته دیگر به دانشگاهها ابلاغ می شود. یکی از این برنامه ها در خصوص ظرفیت رشته های دانشگاهی است که هررشته چه تعداد دانشجو بپذیرد و برنامه دیگر در خصوص توسعه رشته گرایش های جدید است. وی افزود: بر اساس برنامه راهبردی، طرح توسعه رشته های جدید بر اساس نیازهای ملی، منطقه ای و بین المللی خواهد بود و دانشگاههای برتر کشور می توانند در شورای آموزشی خود برای ایجاد رشته های جدید تصمیم گیری کرده و آنها را به تصویب برسانند.
دکتر خاکی صدیق از معاونین آموزشی و مدیران گروه ها خواست با توجه به شرایط موجود، ضمن حفظ کیفیت، به دانشجویان کمک کنند و با درخواست های آنان علی رغم اینکه شاید به نظرشان درست نباشد، موافقت کنند تا آموزش عالی از این امتحان سربلند بیرون بیاد همانگونه که در ۸ ماه گذشته دستاوردهای قابل قبولی داشته است.
وی در پاسخ به این سؤالی که راهبرد وزارت علوم در تداوم اپیدمی و آینده کار آموزش عالی چیست؟ گفت: معاونت آموزشی، کارگروه مطالعات آموزش عالی در زمان کرونا و پسا کرونا و کارگروه یادگیری الکترونیکی، بر اساس شرایط و با استفاده از نظرات دانشگاهها سیاست هایی برگزیده و بخشی را به تصویب رسانده است. به عنوان مثال بحث یادگیری الکترونیکی از این پس جزء لاینفک برنامه های آموزشی خواهد بود.
دکتر خاکی صدیق اظهار کرد: به آموزش الکترونیکی از دو منظر نگاه می کنیم، یکی اجرای برنامه های آموزش الکترونیکی و دیگری آئین نامه های موجود در زمینه یادگیری ترکیبی است. همانگونه که می دانید طبق آئین نامه های موجود دانشگاهها بیش از ۱۰ درصد نمی توانستند از آموزش ترکیبی استفاده کنند. در حال حاضر این قوانین دست و پا گیر شناسایی و در حال رفع شدن هستند. بطوریکه دانشگاهها اختیار داشته باشند با توجه به امکانات و زیرساخت های خود به این حوزه ورود کنند و در کنار یادگیری حضوری از آموزش غیرحضوری استفاده نمایند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس؛معاون آموزشی وزیر علوم افزود: یک بحث مهم دیگر، ارزیابی، رتبه بندی و دسته بندی دانشگاهها از نظر آموزش الکترونیکی است. دانشگاهها از نظر ورود به عرصه آموزش الکترونیکی در سطوح بسیار مختلفی هستند. سیاست کلی بر این استوار است که در کنار نظارت و ارزیابی که انجام می دهیم، به توسعه آموزش الکترونیکی به صورت مطلق در کنار یادگیری حضوری در پساکرونا بی اندیشیم.
دکتر خاکی صدیق خاطر نشان کرد: در ترم حاضر که قطعا آموزش مجازی است اما طبق پیش بینی های جهانی، نیم سال بعدی هم به همین منوال خواهد بود. برخی تسهیلات و تغییرات قوانین به دلیل شیوع کرونا ایجاد شد که بعضی از آنها ادامه خواهد داشت و برخی لغو می شود.
انتهای پیام
نظرات