• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99072216469
  • خبرنگار : 50004

رییس ستاد بازسازی بخش ترکمانچای شهرستان میانه تشریح کرد

علل تاخیر در بازسازی خانه‌های زلزله زدگان ترکمانچای

علل تاخیر در بازسازی خانه‌های زلزله زدگان ترکمانچای

ایسنا/آذربایجان شرقی رییس ستاد بازسازی بخش ترکمانچای شهرستان میانه، علل تاخیر در بازسازی خانه‎های زلزله‌زدگان ترکمانچای را تشریح کرد.

اکبر بابایی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده در این بخش از ابتدای وقوع زمین لرزه ترکمانچای، بیان کرد: حدود 1350 واحد از زمین لرزه‌ی آبان ماه سال گذشته، متاثر شده بودند که نیاز به احداث داشتند که در این زمینه آواربرداری، پی کنی، آرماتور بندی انجام شده و پی‎ریزی در حال اجرا است.

وی، پراکنده بودن روستاهای بخش ترکمانچای و زیاد بودن حجم کاری، شیوع کرونا و گرانی مصالح  را از علل تاخیر در احداث خانه‌های زلزله زدگان دانست.

وی از پیشرفت فیزیکی 75 درصدی پروژه‌های عمرانی بخش ترکمانچای میانه خبر داد و افزود: این منطقه بسیار سردسیر است و راه بسیاری از روستاهای این بخش در فصل زمستان به دنبال بارش برف، بسته شد و کمک‌ها به وسیله‌ی هلی کوپتر به دست اهالی می‌رسید؛ برخی روستاها حدود 90 کیلومتر از شهرستان میانه فاصله دارند و همین مشکلات جلوی پیشرفت کار را در طول فصل سرما گرفت.

به گزارش ایسنا، بابایی افزود: بخش زیادی از کارها از خرداد ماه انجام شده است، در مورد واحدهای دامی نیز تنها آزادسازی وام‌ها بر عهده‌ی بنیاد مسکن بوده و نظارت بر عهده‎ی جهاد کشاورزی است؛ حدود 720 واحد دامی در بخش ترکمانچای از این زلزله متاثر شده بودند که نزدیک به 500 واحد آن در دست احداث بوده و مابقی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: بیشتر واحدها به صورت دوطبقه ساخته شده و طبقه‌ی اول یا همکف به عنوان واحد دامی و طبقه‌ی بالا به عنوان واحد مسکونی استفاده می‎شود؛ حدود 40 درصد از واحدهای مسکونی به بهره‌برداری رسیده است، بیشتر واحدها در مرحله‎ی سفیدکاری قرار دارند و تمامی تلاشمان برای بهره‌برداری کامل یا افزایش پیشرفت فیزیکی به حدود 90 درصد تا فرا رسیدن سالگرد زمین لرزه یعینی آبان ماه است.

وی با اشاره به اعطای 30 میلیارد تومان وام بلاعوض به زلزله‌زدگان بخش ترکمانچای، گفت: نزدیک به 17 میلیارد تومان از این مبلغ در مرحله‌ی اول و نزدیک به 9.5 میلیارد تومان نیز در مرحله‌ی دوم، پرداخت شده و حدود 4.5 میلیارد تومان نیز در مرحله‎ی سوم پرداخت می‎شود.

رییس ستاد بازسازی بخش ترکمانچای شهرستان میانه، خاطرنشان کرد: در مجموع حدود 25 میلیون تومان وام بلاعوض و حدود 55 میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی برای زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است؛ وام احداث واحدهای دامی نیز حدود 15 میلیون تومان بوده و تلاش می‎شود پنج میلیون تومان وام بلاعوض نیز به آن‌ها تخصیص داده شود.

وی از جذب مشارکت خیران در قالب موسسه‎های خیریه برای احداث و تکمیل خانه‌های مددجویان نهادهای حمایتی و افراد فاقد پشتوانه‎ی مالی خبر داد و افزود: تسهیلات بانکی بر اساس پیشرفت فیزیکی آزادسازی می‎شود، تجربه نشان داده است که با وجود دریافت وام طی چندین مرحله، هنوز پیشرفت چندانی در پروژه دیده نمی‎شود.

وی در خاتمه گفت: وام معیشتی 15 میلیونی در یک مرحله، اما تسهیلات 40 میلیون تومانی با سود پنج درصدی طی چندین مرحله اعطا می‎شوند؛ حدود 1340 خانوار، تسهیلات را از بانک دریافت کرده‌اند، دوره‌ی ساخت و حق تنفس حدود 18 ماه بوده و بازپرداخت وام پس از طی این دوره آغاز می‎شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha