به گزارش ایسنا، یکی از موضوعات مهم و جذاب در جوامع دانشگاهی و البته فضای کسبوکار، چگونگی بهرهمندی از نتایج تحقیقات دانشگاهی و نوآوریها و ابداعات صورتگرفته توسط محققان، اساتید و دانشجویان است؛ چرا که امروزه دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی تلاش دارند تا نوآوریهای خود را تجاریسازی کنند.
برای تجاریسازی نوآوریهای دانشگاهی، روشهای متفاوتی از عقد قراردادهای همکاری مشترک با صنعت تا ثبت پتنت و صدور مجوز بهرهبرداری از آن وجود دارد. در این بین، یکی از مسیرهای جذاب و کارآمد که در چند سال اخیر بهشدت مورد استقبال جامعه دانشگاهی قرار گرفته است، راهاندازی شرکتهای زایشی (Spin Off) توسط محققان دانشگاهی و ورود مستقیم به فعالیتهای کارآفرینانه است. یک شرکت زایشی کسبوکار نوپایی است که با هدف تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، از سوی یک یا چند تن از اساتید، محققان و دانشجویان تأسیس میشود.
چالشهای پرشماری بر سر راه استارتاپهای دانشگاهی قرار دارد که شاید عمدهترین دلیل آنها، عدم آشنایی بنیانگذاران با فضای کسبوکار و الزامات خاص آن است. برای این منظور وبیناری از سوی یکی از استارتاپها در زمینه راهاندازی یک کسب و کار نوپا مبتنی بر ایده دانشگاهی برگزار میشود.
از آنجا که این استارتاپ در فضای بینالمللی (کشور آلمان) به فعالیت مشغول است، درکی بهتر از فضای کسبوکارهای نوپای دانشگاهی، بهویژه در بازارهای بینالمللی فراهم میکند.
بر اساس اعلام ستاد نانو، این وبینار در روز چهارشنبه، 9 مهر ماه جاری برگزار میشود.
انتهای پیام
نظرات