• دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99070704912
  • خبرنگار : 71516

تحرکات گسترده مقامات عراقی برای مهار موضع آمریکا درباره سفارتش در بغداد

تحرکات گسترده مقامات عراقی برای مهار موضع آمریکا درباره سفارتش در بغداد

به دنبال هشدارهای آمریکا درباره بستن سفارت خود در بغداد و حمله به گروه‌های مقاومت به دلیل ادامه حملات موشکی، مقامات عراقی تحرکات گسترده‌ای را برای ممانعت از هرگونه اقدام آمریکا درباره سفارتش در بغداد اتخاذ کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه العربی الجدید، منابع سیاسی عراقی اعلام کردند، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان تماس‌هایی با طرف آمریکایی برای مهار موضع واشنگتن نسبت به ادامه حملات موشکی به سفارت آمریکا در منطقه الخضراء بغداد توسط گروه‌های مقاومت و ممانعت از احتمال انتقال سفارت آمریکا به اربیل برقرار کردند.

یک مسئول عراقی گفت: آمریکایی‌ها به سرعت به دنبال وخیم کردن اوضاع با بستن سفارت یا تعلیق فعالیت آن یا انتقال سفارت به اربیل هستند. آن‌ها می‌گویند اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت عراق قصد حمله مجدد به سفارت را دارند.

به گفته این مسئول روسای سه قوه عراق تحرکات خود را با این امید آغاز کرده‌اند که مانع هرگونه تصمیمی از سوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفارتش در بغداد شوند.

این مسئول گفت: بستن سفارت به این معناست که آمریکا می‌خواهد اقدامات جدیدی در پاسخ به حملات مکرر گروه‌های مقاومت عراق اتخاذ کند و احتمالا شاهد حملات هوایی به مقرهای این گروه‌ها باشیم.

سفارت آمریکا در بغداد پیش از این بیانیه‌ای را صادر و در آن اعلام کرد که طی دو روز آینده اقداماتی درباره هشدار سریع و رزمایش‌های فوق العاده اتخاذ خواهد کرد. همچنین تجهیزات جدیدی را برای حفاظت از ساختمان سفارت منتقل کرده است. 

شامگاه یکشنبه الحلبوسی با متیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد دیدار کرد. این دومین دیدار وی با تولر طی یک هفته گذشته بود. همچنین دیدارهایی میان مسئولان عراقی از جمله الکاظمی و فائق زیدان، رئیس شورای دستگاه عالی قضایی با تولر برگزار شد.

الحلبوسی و تولر بر لزوم حفظ امنیت هیئت‌های دیپلماتیک در برابر حملات مکرر، تلاش برای گسترش سیطره دولت و اعمال قانون و تحقق ثبات تاکید کردند.

سفیر آمریکا حمایت خود را از دولت و مردم عراق برای مقابله با بحران‌ها اعلام و بر ادامه همکاری میان دو کشور تاکید کرد.

همزمان روسای سه قوه عراق یکشنبه در بیانیه مشترکی حمله به هیئت‌های خارجی را محکوم و به طرف‌هایی که در این حملات دست دارند، هشدار دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha