• یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99070604228
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

هشدار هواشناسی در مورد وقوع یخبندان و خسارت‌های باغی در خراسان جنوبی

هشدار هواشناسی در مورد وقوع یخبندان و خسارت‌های باغی در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی در مورد کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما(8 تا 12 درجه سلسیوس)، وقوع سرما و یخبندان شبانه هشدار داد.

جواد نخعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه زمان شروع این پدیده از دوشنبه شب خواهد بود، اظهار کرد: خسارت به ویژه به محصولات کشاورزی، محصولات زراعی(تمامی محصولات علوفه‌ای، پنبه، چغندرقند، حبوبات و...) و محصولات باغی (از قبیل زرشک و گیاهان دارویی) ناشی از سرما و یخبندان شبانه دور از انتظار نخواهد بود.

وی افزود: کاهش دما صبح سه شنبه این هفته در سربیشه، نقاطی از زیرکوه، قاین، درمیان و بخش مرکزی بیرجند و صبح چهارشنبه در سربیشه، زیرکوه، قاین، درمیان، بخش مرکزی بیرجند، سرایان و فردوس و نقاط کوهستانی از شهرستان‌های خوسف و نهبندان صورت خواهد پذیرفت.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: صبح پنجشنبه نیز این کاهش دما و یخبندان در سربیشه، زیرکوه، قاین، درمیان، بخش مرکزی بیرجند، سرایان و فردوس و نقاط کوهستانی از خوسف و نهبندان اتفاق خواهد افتاد.

نخعی، زمان پایان این پدیده را جمعه اعلام کرد و گفت: کشاورزان، محصولات برداشت شده را جمع‌آوری و به مکان‌های سرپوشیده انتقال دهند.

وی بر تهیه سوخت مورد نیاز و کنترل سیستم‌های گرمایشی برای سالن‌های پرورشی نظیر مرغداری‌ها، دامداری‌ها، گلخانه‌ها و سایر مکان‌ها خبر داد و گفت: اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای مقابله و جلوگیری از خسارت سرمازدگی زودرس پاییزه در مزارع و باغات، آبیاری باغات و مزارع در محدوده دوره سرما و آتش زدن لاستیک و روشن کردن بخاری‌های باغی در حاشیه باغات و مزارع نیز از دیگر توصیه‌های کشاورزی است.

این کارشناس هواشناسی  بیان کرد: برنامه ریزی تسریع در عملیات برداشت محصولات زراعی و باغی تا حد امکان، تخلیه آب سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سم پاش‌ها برای جلوگیری از یخ زدگی و ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر نیز از دیگر توصیه‌هاست که کشاورزان لازم است دراین هفته رعایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha