• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99063123998
  • خبرنگار : 71402

درخواست ائتلاف حقوق بشری برای بایکوت نشست جهانی شهرداران در عربستان

درخواست ائتلاف حقوق بشری برای بایکوت نشست جهانی شهرداران در عربستان

در دومین سالروز قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، از شهرداران برخی از بزرگترین شهرهای جهان خواسته شده تا نشست شهری جی۲۰ به میزان عربستان سعودی را بایکوت کنند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، نشست اِربِن ۲۰ (یو۲۰) به عنوان بخشی از ریاست عربستان بر نشست امسال جی۲۰ برگزار می‌شود. در میان شهردارانی که قصد شرکت در این نشست را دارند، نام مایکل مولر از برلین، صادق خان از لندن، بیل دی بلاسیو از نیویوک، آن ایدالگو از پاریس، ویرجینیا راگی از رم و همچنین شهرداران لس آنجلس و مادرید به چشم می‌خورد.

در نامه‌ای به هفت شهردار از سوی یک ائتلاف از گروه‌های حقوق بشری آمده است: دولت سعودی به عنوان یک پادشاهی مطلقه بدون هیچ نوع نمای دموکراتیک معنادار سابقه‌ای طولانی در سرکوب صدای مخالفان دارد که برای یک گفت‌وگوی جهانی معنادار در خصوص چالش‌های هنگفتی است که همگی ما با آنها روبرو هستیم. سابقه بی‌رحمانه عربستان سعودی از زمان آغاز ولیعهدی محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ صرفا تشدید شده است.

در نامه فوق از این شهرداران خواسته شده تا از نشست یو۲۰ کناره‌گیری کنند، مگر اینکه عربستان گام‌هایی فوری و شفاف برای خاتمه دادن به نقض‌های حقوق بشری بردارد، از جمله با آزادسازی زندانیان سیاسی و رسیدگی حقوقی موجه به قتل خاشقجی در اکتبر سال ۲۰۱۸.

پنج مرد بعد از برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی در ریاض حکم ۲۰ سال حبس دریافت کردند. این جلسه دادگاه با حضور دیپلمات‌هایی از پنج عضو دائم شورای امنیت به شرط اینکه آنها جزئیاتی از آن مطرح نکنند، برگزار شد.  

این ائتلاف حقوق بشری تاکید کرد: هنجارهای حقوق بشری و جامعه مدنی در سراسر این کشور تحت تهدید قرار دارد. هیات‌های جی۲۰ موظف هستند اطمینان حاصل کنند که نشست‌های گروه ۲۰ از سوی دولت‌های میزبان برای مانع‌تراشی یا پنهان‌ ساختن سرکوب خودشان و اقدامات مخرب استفاده نمی‌شود.

نشست یو۲۰ که در سال ۲۰۱۷ به جریان افتاد و برای سه روز از ۳۰ سپتامبر برنامه‌ریزی شده است، یک نشست رسمی به عنوان بخشی از جی۲۰ است.

در این نامه به نامی برخی از فعالان محبوس در عربستان سعودی از جمله سلمان العوده و عبدالرحمان السدحان اشاره شده است. این نامه همچنین خواستار آزادی فعالان حقوقی زن از جمله لجین الهذلول شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha