• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99063123749
  • خبرنگار : 50046

نوش داروهایی که راز و جرگلانی ها برای رهایی از سیل به دنبالشان هستند

نوش داروهایی که راز و جرگلانی ها برای رهایی از سیل به دنبالشان هستند

ایسنا/خراسان شمالی رودخانه ها کاسه صبرشان لبریز می شود، گاه از بارش شدید باران و گاه از تصرف حریم شان از سوی انسان و امان از وقتی که این لبریز شدن، خودش را با سیل نشان دهد؛ همه آن چه را که جلوی پایش باشد می شوید، تخریب می کند و با خود می برد و شرایط بحرانی ایجاد می کند، بحرانی که زخم آن سال های زیادی خوب نخواهد شد و گاهی نیز درمانی نخواهد داشت.

راز و جرگلان این شهرستان مرزی، منطقه ای است که چندین سال وقوع سیل های مخرب را به چشم خود دیده و از این بابت دچار خسارت های فراوانی شده و حال خسته و حتی نگران از وقوع سیلاب های دیگر با فرارسیدن فصل سرما است.

خراسان شمالی جزء ۱۰ استان سیل خیز کشور

جواد نظری مدیر کل بحران استانداری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه خراسان شمالی جزء ۱۰ استان سیل خیز کشور است، گفت: خراسان شمالی دو حوضه اصلی اترک شامل شهرستان های شیروان، مانه و سملقان، بجنورد و راز و جرگلان  و حوضه کویر مرکزی شامل اسفراین، گرمه و جاجرم دارد.

وی افزود: با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه، بسیاری از نقاط این استان در معرض سیل قرار دارد که در این میان لایروبی نشدن رودخانه ها، تخریب پوشش گیاهی و خشکسالی های متمادی در بروز این امر نقش مهمی داشته اند.

نظری ادامه داد: یکی از شهرستان های مهم سیل خیز در این شهرستان راز و جرگلان بوده که تاکنون از محل این حادثه، خسارت های خیلی زیادی به بخش های مختلف این شهرستان وارد شده است.

وی به سیل اتفاق افتاده در ابتدای سال گذشته اشاره کرد و گفت: این سیل علاوه بر اینکه به بخش کشاورزی و زیرساختی این منطقه خسارت های خیلی زیادی وارد کرد بسیاری از منازل مسکونی این منطقه نیز دچار آسیب های فراوانی شدند.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که باید در این منطقه به منظور حل مشکل سیل انجام شود، لایروبی رودخانه ها و انجام عملیات آبخیزداری است.

انجام فقط ۱۶ درصد از مطالعات آبخیزداری در شهرستان راز و جرگلان تا دو سال گذشته

دکتر محمد فرامز معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه راز و جرگلان یکی از سیل خیزترین شهرستان های این استان است، گفت: نوع خاک در شهرستان راز و جرگلان از فرسایش پذیری بالایی برخوردار است که این امر در جاری شدن سیلاب در این منطقه از اهمیت بالایی برخودار است.

وی افزود: فقر پوشش گیاهی و وقوع خشکسالی های متمادی در این شهرستان، جاری شدن سیلاب را طی چندین سال اخیر تشدید کرده است.

فرامز ادامه داد: در همین راستا به منظور کنترل سیلاب باید عملیات آبخیزداری انجام شود که این عملیات در بالا دست دو سد چندیر و سیلاب انجام خواهد شد.

وی اظهارکرد: عملیات آبخیزداری در حوزه آبخیز باغلق انجام شده و اعتبار مصوب برای اجرای این طرح در حوزه آبخیز توتلی نیز مصوب شده تا کار انجام شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اما در حوالی سد سومبار، در حوزه تازه قلعه و غلامان اجرایی شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا دو سال گذشته مطالعات آبخیزداری در این شهرستان فقط ۱۶ درصد بوده که طی دو سال اخیر به ۵۲ درصد رسیده است.

فرامز تصریح کرد: عملیات اجرایی آبخیزداری نیز به همین تناسب در این شهرستان رشد داشته است.

اجرای عملیات لایروبی در مساحت کم همچون مسکن عمل می کند

سید عقیل مرتضوی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در ارتباط با عملیات لایروبی رودخانه ها گفت: در این استان دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه های این استان نیاز اساسی به اجرای وعملیات لایروبی دارند.

وی افزود: زمانی که سیل اتفاق می افتد، رسوبات، خاک و ... مناطق بالا دستی را با خود می شوید و به مناطق پایینی منتقل می کند و اگر رودخانه به اندازه کافی گنجایش داشته باشد این رسوبات همراه با آب عبور می کند اما اگر به اندازه کافی بنا به عللی همچون تصرف رودخانه ها توسط مردم، گنجایش نداشته باشد، به بیرون از رودخانه پس زده می شود.

مرتضوی ادامه داد: اگر سیلاب های وحشی اتفاق افتد باید اقداماتی همچون عملیات لایروبی رودخانه ها انجام شود تا از بروز خسارت جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی می توان گفت عملیات لایروبی ۱۰۰ درصد موثر است که تمامی دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر لایروبی شود، چراکه اگر قسمتی از رودخانه لایروبی و رسوبات از آن خارج شود گودال هایی ایجاد می شود که رسوبات جدید در آن جا قرار گرفته و دوباره بعد از چندین سال رودخانه دوباره به شکل اول خود باز می گردد.

این مقام مسئول تاکید کرد: البته اجرای عملیات لایروبی در مساحت کم با توجه به اعتبارات موجود همچون مسکن عمل کرده و می تواند تا دو سه سالی تاثیرگذار باشد.

ساخت ۱۰.۵ کیلومتر دیوار ساحلی از اولویت های نخست اجرای طرح ساماندهی رودخانه ها در شهرستان

برات امیری مدیر رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: از دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر مساحت رودخانه های خراسان شمالی که نیاز اساسی به لایروبی دارند ۳۰۳ کیلومتر در شهرستان راز و جرگلان قرار دارد.

وی افزود: تاکنون میزان عملیات ساماندهی و لایروبی در این شهرستان ۳۴ کیلومتر بوده است.

امیری با اشاره به اینکه رودخانه های شهرستان راز و جرگلان جوابگوی سیلاب هایی با دوره بازگشت ۲۵ ساله هستند، ادامه داد: اما جنس زمین رودخانه ها به گونه ای است که دویواره های آن ناپایدار بوده و ریزش می کنند که در این میان ساخت دیوار ساحلی و دیوار حائل راهکار حل این مشکل است.

وی اظهارکرد: طی مطالعات انجام شده بعد از سیل سال ۹۸ در این شهرستان، ۱۰.۵ کیلومتر از رودخانه های این استان طی طرح ساماندهی رودخانه ها شناسایی شده که اولویت نخست ما برای ایجاد ساخت دیوار ساحلی است که اعتبار حدود ۴۱ میلیارد تومان نیز برای آن نیاز است.

ساخت ۷ پل به منظور حل مشکل قطع راه ارتباطی به هنگام وقوع سیل در راز و جرگلان

محمد مشتری معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: از آنجاییکه بسیاری از روستاهای بخش جرگلان در آن سوی رودخانه سومبار قرار دارند، با جاری شدن سیلاب راه ارتباطی آن ها قطع می شود.

وی گفت: بر این استان با شناسایی های انجام شده ساخت هفت دهنه پل در این شهرستان ضروری است که تاکنون یک پل توسط پیمانکار و یک پل توسط خیران در حال ساخت و یک پل در مرحله مناقصه است.

وی افزود: برای ساخت یک دهنه پل دیگر نیز یک خیر اعلام آمادگی کرده است که برای ساخت سه پل دیگر باید محل تامین اعتبار آن مشخص و به مناقصه گذاشته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha