به گزارش ایسنا، بنابراعلام ایده های کوچک نوین، راه تشخیص این اختلالها، عملکرد کودک و تغییرات در رشد او است. اختلال اتیسم و بیشفعالی دو اختلال شایع عصب تحولی هستند.
اختلال طیف اُتیسم آثار پایداری در ارتباطات و تعاملات اجتماعی کودک میگذارد. الگوهای رفتاری یک کودک با این اختلال، علائق و فعالیتهای او تکراری است.
این در حالی است که اختلال نقص توجه یا بیشفعالی، مشکل در توجه، سازماندهی، سطوح فعالیت و کنترل تنش است. کودک بیش فعال نمیتواند تمرکز کند و با آرامش یکجا بنشینند.
بیشفعالی؛ کودکِ فراموشکارِ پرهیجان
کودک بیشفعال، فراموشکار به نظر میرسد و به راحتی حواسش پرت میشود. به نظر میرسد گوش نمیکند و دستورالعملها را دنبال نمیکند. زود کجخلق میشود و نمیتواند از پس تنشهای محیط بربیاید.
برای کودک بیشفعال سخت است که تکالیفش را انجام دهد و روی یک کار خاص تمرکز کند. در عوض او فعالیتهای پر هیجان را بسیار دوست دارد.
کودک بیشفعال سخت ارتباط برقرار میکند و گاهی حرفهای بیربط میزند و ممکن است در درک نشانههای غیرکلامی مشکل داشته باشد. او نمیتواند برای رسیدن نوبت بازی کردنش صبر کند و بدون فکر اقدام میکند.
او نمیتواند هنگام فعالیتهای آرام مثل غذا خوردن، سر کلاس نشستن و ... ساکت بنشیند. او در کار دیگران دخالت میکند و ممکن است عواقب اقدامات خودش را درک نکند. کودک بیشفعال ممکن است به دروندادهای حسی مانند صدا، بو و مزه واکنشهای اغراقشدهای نجات دهد.
اختلال طیف اُتیسم؛ کودکِ گوشهگیر و وسواسی
کودک با اختلال اُتیسم ارتباط چشمی و فیزیکی برقرار نمیکند. او خیلی دیر شروع به حرف زدن میکند یا شاید هرگز حرف نزد. این کودک مستعد است که به مشکلات پردازش حسی، اضطراب و مشکلات ارتباطی دچار شود. اگر روتینهای روزمره کودک با اختلال اُتیسم تغییر کند، ناراحت و مضطرب میشود.
او بازی کردن با اسباب بازی های تکراری را ترجیح میدهد و دوست ندارد کارهای جدید، یا غذاهای جدید را امتحان کند. در شرایطی که تجربه استرس دارد، از حرکات بدن مثل بالبال زدن استفاده افراطی میکند تا آرام شود. او هم مانند کودک بیشفعال مدام در حرکت و بیقرار است و نیاز دارد چیزی را بردارد و تکان دهد.
در حالی که کودک بیشفعال شاید به دروندادهای حسی تنها یک واکنش افراطی داشته باشد، کودک با اختلال اُتیسم به شدت به این دروندادها حساس است و واکنش نشان میدهد. هر دو این گروه کودکان در درک خطر و ایمنی مشکل دارند.
آثار احتمالی هیجانی-اجتماعی اختلالات عصب تحولی
مهمترین مشکل اختلال اُتیسم، درک اجتماعی، نقص در برقراری ارتباط و رفتارهای روتین و تکراری است. بسیاری از این کودکان، حتی آنهایی که مشکلات شناختی عمیقی ندارند، در پیدا کردن دوست و درک نشانههای اجتماعی ضعیف عمل میکنند.
برای کودکان بیشفعال این داستان کمی فرق میکند. آنها از قوانین اجتماعی تبعیت نمیکنند و این ویژگی باعث میشود یا دوستی پیدا نکنند یا حفظ روابط برایشان مشکل باشد. هر دو این کودکان ممکن است بازخوردهای منفی فراوانی بگیرند که بر عزت نفسشان اثر بگذارد و احساس بود بودن یا شکست خوردن داشته باشند.
بهبود عملکرد کودکان با اختلالات عصب تحولی
هم کودکان با اختلال اُتیسم و هم کودکان بیشفعال، تجربه ناخوشایندی در برخورد با دنیای اطرافشان دارند. آنها احساس میکنند که درک نمیشوند و با بقیه متفاوتند و شاید این احساس باعث شود گوشهگیر شوند. انگیزه نداشتن برای ورود دوباره به اجتماع مهمترین مسئلهای است که والدین این کودکان با آن مواجه هستند.
سیستم برقراری ارتباط با تصویر یا همان پکس، شیوهای موثر برای کمک به برقراری ارتباط با کودکان با اختلال اُتیسم است. کودکانی که در درک و استفاده از زبان گفتار دچار مشکل میشوند و اما در درک تصاویر خوب عمل میکنند. کارتهای دیداری پکس به کودک برای یادگیری نام اشیاء، غذاها و درک مفاهیم و احساسات کمک میکند.
اسباب بازی های امنی مثل دندانگیر، بندهای کششی و حلقههای حسی به هر دو گروه کودکان کمک میکند که استرس و بیقراریهای خود را کنترل کنند و بتوانند بهتر تمرکز و توجه کنند.
کدی لند؛ مجموعهای برای همه کودکان با نیازهای مراقبتی ویژه
مجموعه کدی لند با سابقه تهیه، تولید و دستهبندی محصولات برای کوکان با نیازهای مراقبتی ویژه، حالا تبدیل به یک مرجع برای خرید اسباببازیها و محصولات امن برای کودکان شده است.
در کِدی میتوانید کارتهای دیداری پکس، دندانگیر، حلقههای حسی، ماژیکهای گچ مایع و بندهای کششی را پیدا کنید. همۀ این محصولات برای کودکان با نیازهای مراقبتی ویژه مفید است و میتواند در بهبود عملکرد و برقراری ارتباط به آنها کمک کند.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات