دکتر سید یاسر بنی هاشمی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: ترافیک یکی از مهمترین مشکلات ما در دانشگاه فردوسی است و طرحهای متعددی جهت ساماندهی ترافیک در دست مطالعه و اقدام داریم که ساماندهی اتوبوسها و مسیر آنها، راهاندازی خط اتوبوس برقی در مسیر سبز دانشگاه، ساماندهی پیادهراهها، ساماندهی مسیرهای دوچرخه و اسکوتر، و ساماندهی تردد خودرو در محدودۀ پردیس دانشگاه از مهمترین آنهاست. طرح ساماندهی تردد خودرو با همکاری شرکت توسعۀ ارتباطات ترافیکی (الیت) بهزودی در دانشگاه اجرایی خواهد شد.
وی افزود: با توجه به اینکه یکی از اصول در فعالیتهای دانشگاه سبز ایجاد شفافیت است، اجازۀ انتشار پیشنویس قرارداد الیت قبل از انعقاد قرارداد از جناب آقای دکتر کافی رئیس محترم دانشگاه اخذ شده است و این پیش نویس هفته آینده منتشر خواهد شد تا دانشجویان عزیز و کارکنان و اساتید محترم دانشگاه ضمن آشنایی با جزئیات این طرح، سوالات یا ابهامات خود را مطرح نموده و در یک فضای تعاملی پاسخ لازم را دریافت نمایند و نیز پیشنهادات خود را جهت بررسی در کمیتۀ مدیریت ترافیک ارائه نمایند. این طرح در نهایت ظرف هفتههای آتی پس از بررسی نظرات و پیشنهادات در کمیته مدیریت ترافیک تصویب خواهد شد و جهت تصویب نهایی و امضاء قرارداد به هیات رئیسه تقدیم خواهد شد.
بنیهاشمی درخصوص هدف اصلی این طرح، بیان کرد: مهمترین دستاورد این طرح تولید داده است. ما در حوزه ترافیک دانشگاه هیچگونه داده قابل اتکایی در مورد اینکه چه تعداد خودرو در روزهای مختلف وارد دانشگاه می شوند و چه تعداد از آنها دانشگاهی یا غیردانشگاهی هستند و یا اینکه چه تعداد دانشجو، هیأت علمی یا کارمند هستند نداریم. در طرح ساماندهی تردد خودرو، پلاکی که قبلا توسط دانشگاهیان در سامانه ثبت شده است توسط دوربین پلاکخوان خوانده شده و ما براساس آن متوجه میشویم روزانه و در ساعتهای مختلف شبانهروز چه تعداد خودرو وارد دانشگاه شده و هر کدام به سمت کدام مقصد در حرکت هستند. این اطلاعات میتواند تقاضای سفر به دانشکدههای مختلف را برای ما مشخص نماید و کمک شایانی به ساماندهی پارکینگهای دانشگاه نیز خواهد کرد.
دبیر شورای راهبری دانشگاه سبز با اشاره به اینکه «در دانشگاه نسبت دانشجویان ماشیندار به اساتید و کارکنان خیلی بیشتر است»، مطرح کرد: اما به صورت کلی این آمار نسبت به افراد پیاده کمتر است و امنیت ۸۰ درصد دانشجویان به خاطر ۲۰ درصد دانشجویانی که با خودرو رفت و آمد میکنند به خطر میافتد. از سوی دیگر، متأسفانه زیرساختهای لازم برای آن ۸۰ درصد دانشجویان بدون خودرو فراهم نیست و مشکلات زیادی در سیستم حمل و نقل عمومی دانشگاه از جمله اتوبوسها داریم. به همین منظور درآمد حاصل از طرح ساماندهی تردد خودرو برای توسعۀ این زیرساختها و حرکت به سمت پردیس سبز صرف خواهد شد.
وی تصریح کرد: طرح ساماندهی تردد خودرو که در قالب قراردادی پنج ساله اجرایی خواهد شد، در سال اول برای کلیۀ دانشگاهیان رایگان است و تنها از خودروهای عبوری غیردانشگاهیان هزینه اخذ خواهد شد تا صرف ساماندهی حمل و نقل عمومی دانشگاه شود. با توجه به حضور دائمی اساتید و کارمندان در دانشگاه و کمتر بودن تعداد آنها نسبت به دانشجویان، این طرح در کل دورۀ پنج ساله برای کارمندان و اساتید رایگان خواهد بود. گرچه سیاست کلی دانشگاه سبز این خواهد بود که با توسعۀ زیرساختهای حمل و نقل عمومی در دانشگاه و پیاده سازی طرح های تشویقی متعدد، همۀ دانشگاهیان را تشویق کند تا به صورت داوطلبانه از وسیله شخصی استفاده نکنند و آن را کنار بگذارند.
بنیهاشمی تصریح کرد: شاید ذهنیت در جامعه نسبت به الیت این باشد که از همه افرادی که میخواهند وارد دانشگاه شوند، پول گرفته شود، اما ما در مدل مالی این طرح دو الگوی متفاوت برای دانشگاهیان و غیردانشگاهیان در نظر گرفتهایم؛ بدین صورت که افراد غیردانشگاهی در هر بار ورود به دانشگاه و بازای هر ساعت توقف میبایست طبق تعرفۀ تعیین شده هزینه پرداخت نمایند. اما دانشگاهیان (به استثنای اساتید و کارکنان) میبایست برای تردد در دانشگاه، اشتراک سالیانه خریداری نمایند که این مسأله امری رایج در کلیۀ دانشگاههای دنیاست.
وی خاطرنشان کرد: ما از مسئولین محترم دانشگاه این قول را گرفتهایم که درآمد حاصل از طرح الیت صرفا در زمینه توسعۀ حمل و نقل سبز استفاده شود و تلاش خواهیم کرد طی گزارشهای شفاف و دقیقی درآمد حاصل از این طرح و محل هزینه کرد آنها را منتشر نماییم.
دبیر شورای راهبری دانشگاه سبز، با اشاره به اینکه «باید بدانیم اکثر دانشگاههای کشور اجازه ورود خودرو دانشجو و غیردانشگاهیان را نداده و تنها اعضاء هیات علمی و کارمندان میتوانند وارد شوند»، عنوان کرد: اما دانشگاه فردوسی مشهد این امکان را به دانشجویان داده است.
بنیهاشمی تصریح کرد: نرخ گذاری این طرح از موضوعات پیچیدهای است که طی مذاکرات انجام شده، سعی خواهیم کرد به زودی با همکاری گروه مهندسی صنایع مبنایی علمی برای آن تعیین نماییم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شاخصهایی که وزارت علوم برای دانشگاه سبز از جمله حملونقل سبز، سوختهای جایگزین، کاهش ردپای کربن، کاهش آلودگی هوا و غیره در نظر گرفته است، برای بهبود این شاخصها بخشی از آن به پردیس سبز و حمل و نقل سبز بازمیگردد. در طرح جامع دانشگاه با نگاه پردیس سبز، پیشنهاداتی وجود دارد که در جمع بندی، تقاضای استفاده از دوچرخه با توجه به مساحت دانشگاه به عنوان وسیله حمل و نقل، بسیار مطلوب است.
دبیر شورای راهبری دانشگاه سبز با بیان اینکه «دوچرخه هم از لحاظ فنی و هم تقاضا و قیمت مناسب است»، گفت: زیر ساخت فیزیکی و فرهنگی دو زیر ساخت مورد نیاز در این زمینه است. یکی از مهمترین زیرساختهای فیزیکی، جایگاه های امن برای استقرار دوچرخه است که سال گذشته ۱۰۰ جایگاه در دانشگاه نصب شده است و امسال نیز ۱۰۰ جایگاه دیگر در محدودۀ خوابگاهها و برخی دانشکده ها مستقر خواهد شد.
در حال مذاکره با شهرداری جهت راه اندازی سامانۀ دوچرخه های اشتراکی و اسکوتر در دانشگاه هستیم
وی ادامه داد: زیرساخت دیگری که مورد نیاز است مسیر دوچرخه است که فاز اول آن به طول حدود 700 متر از درب شمالی دانشگاه تا کتابخانۀ مرکزی دانشگاه سال گذشته با همکاری شهرداری مشهد احداث شد که میتوان ادعا کرد یکی از مطلوب ترین و استانداردترین مسیرهای دوچرخه در کشور است. همچنین در کارگروه تخصصی که به منظور ساماندهی ترافیک تشکیل شده است، مسیر پیوسته ای در کل دانشگاه برای تردد دوچرخه و اسکوتر پیش بینی شده است که امیدواریم با تأمین اعتبار لازم بتوانیم آنرا احداث نماییم. ساماندهی دوچرخه های دانشگاه از طرحهای دیگری بوده که توسط دانشگاه سبز پیگیری شده است و تعداد 150 دوچرخه به زودی به نسبت جمعیت و موقعیت واحدها و دانشکده ها بین آنها توزیع خواهد شد تا دانشگاهیان عزیز با امانت گذاشتن کارت شناسایی خود امکان استفاده از آنها را داشته باشند. همچنین در حال حاضر، در حال مذاکره با شهرداری جهت راه اندازی سامانۀ دوچرخه های اشتراکی و اسکوتر در دانشگاه هستیم.
انتهای پیام
نظرات