علی بختیار در گفتوگو با ایسنا در خصوص این انتقاد که وزارت نفت کار جدی در اصلاح الگوی مصرف انجام نداده است، اظهار کرد: یکی از قوانین بسیار خوبی که در مجلس به تصویب رسید قانون اصلاح الگوی مصرف بود که یکی از قوانین مترقی است که اگر این قانون اجرا شود خیلی از مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه هستیم حل میشود. سالها است که بحث شدت انرژی به عنوان یکی از شاخصها که وضعیت بسیار نامطلوبی دارد مطرح است و اینکه شدت مصرف انرژی در ایران ۳۰ برابر متوسط دنیا است.
وی افزود: ۳۰ سال قبل که بحث کنوانسیون "کیوتو" مطرح بود کشورهای صنعتی ابتدا مکلف شدند که تولید کربن را کاهش دهند، در سازمان بازرسی گزارشهایی مبنی بر بحث کاهش گازهای سوزانده شده و کاهش گازهای همراه را مطرح کردیم که متأسفانه جدی گرفته نشد و همچنان در میادین نفتی گازهای همراه را میسوزانیم و در پالایشگاهها هم همین رویه را در پیش گرفتهایم که علاوه بر اینکه صرفه اقتصادی برای کشور ندارد بلکه آلایندگی خیلی زیادی را هم در پی دارد که در سلامت مردم اثرات بدی بر جا گذاشته است.
این نماینده سابق مجلس که در دوره حضور در مجلس عضو کمیسیون انرژی بود، ادامه داد: در زمینه کنوانسیونهای بینالمللی برای کشورمان قوانینی گذاشته شده که باید به این تعهدات پایبند باشیم و نسبت به کاهش کربن اقدام کنیم. مجموعه وزارت نفت باید این موضوع را جدی بگیرد چرا که شرایط مناسبی در عرضه و تقاضا نداریم و در بخش تولید از میادین نفتی گاز میگیریم و تنها ۳۷ درصد آن را درست استفاده میکنیم. در واقع دنیا باید به سمت راندمان بالای ۶۵ درصد برود .
بختیار معتقد است: پولی که برای بهینهسازی بخش گاز در نظر گرفته شده است توسط وزارت متولیتأمین نمیشود، و از سویی وزارت نیرو منابع کافی برای رفتن به سوی اتمام طرحهای نیروگاههای سیکل ترکیبی و بهینهسازی مصرف برق را ندارد. همچنین افزایش انرژیهای تجدید پذیر جدی گرفته نمیشود و این منابع توسط دستگاه مسئول به دلایل خاصی که کاهش درآمدهای نفتی است تأمین نمیشود.
وی تصریح کرد: در بخش بهینهسازی نیاز است که سازمان برنامه و بودجه به میدان بیاید و کار جدیتری در چارچوب همین قوانین انجام دهد و منابع را به جریان بیندازد تا به سمت کاهش شدت مصرف انرژی پیش برویم. یکی از معضلاتی که امروز داریم این است که اکثر حمل و نقل کشور به شکل زمینی است و شدت مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی، ۱۰ درصد حمل و نقل جادهای است، بنابراین باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی پیش برویم و منابع کافی برای اتمام طرحهای نیمهتمام ریلی را تأمین کنیم.
بختیار ادامه داد: هماکنون قیمت گازوئیل در حمل و نقل ریلی به دلیل ساز و کارهایی که درون شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران وجود دارد برای بخش ریل گرانتر از بخش جادهای در میآید و نرخ بارنامههای بخش ریلی به مراتب بیشتر از نرخ بارنامههای بخش جادهای است. پس به جای اینکه مزیت و مشوق برای حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم بیشتر برای حمل و نقل جادهای مزیت و مشوق ایجاد کردهایم، این کار چه معنایی دارد!؟
نماینده سابق مجلس با بیان این عقیده که این مشکلات به سیاستگذاریهای نادرست بر میگردد، خاطرنشان کرد: سه وزارتخانه متولی انرژی داریم، لذا باید سیاستگذاری مطلوبی انجام دهیم تا ضعف واحد نبودن وزارتخانههای متولی انرژی را جبران کنیم.
وی معتقد است؛ کل مجموعه کشور در جهت سیاستگذاری در زمینه بهینهسازی مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی کاری انجام نداده است. در مجلس دهم یکی از اقدامات خوبی که انجام شد این بود که اساسنامه یکی از شرکتها را برای انرژیهای تجدید پذیر را به تصویب رساندیم که منابع آن را در قانون بودجه که از محل ۵۰ درصد برق روستایی و ۵۰ درصد برق تجدید پذیر است در قانون بودجه پیش بینی کردیم، اما این منابع اختصاص نمییابد به همین دلیل توسعه بخش گاز و انرژیهای زبالهسوز و تجدید پذیر خوب جلو نرفته است و در بخش مسکن، نفت، ساختمان و... به اهداف مورد نظر نرسیدهایم.
انتهای پیام
نظرات