نظریه دولت پریبندال از نظریه های دولت مدرن غیردموکراتیک در علوم سیاسی است که می کوشد با تمرکز بر ایفای نقش نخبگان ابزاری در عرصه نظام سیاسی و ساخت قدرت، فساد سیاسی را تبیین کند. در چارچوب نظریه مزبور و با این پیش فرض که در دوره پهلوی دوم شاهد ظهور دولت پریبندال در ایران هست، طراحی و سازماندهی شده است تا با استفاده از رهیافت جامعه شناسی تاریخی وبر شکل گیری دولت پریبندال در ایران دوره پهلوی دوم را تبیین کند.
محبوبه همتی دانشجوی دانشگاه مازندران در گفتوگو با ایسنا، پرسش مطرح شده در این رساله که بنیان این پژوهش بر آن استوار است را، ریشه ها و پیامدهای شکل گیری دولت پریبندال و علل استمرار آن در ایران دوره پهلوی دوم مطرح کرد و گفت: شکل گیری و استمرار دولت پریبندال در ایران ریشه در ادراک ذهنی نخبگان قدرت و ساختارهای تسهیلکننده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی - اجتماعی دارد.
وی تصریح کرد: برای آزمون فرضیه نظریه مزبور از روش تحلیلی– تبیینی و برای سنجش پایایی و روایی آن از روش تکرار پذیری و استمرار استفاده می شود، داده های رساله نیز به صورت کتابخانه ای جمع آوری و در راستای تبیین ریشه ها، پیامدها و علل استمرار دولت پریبندال در ایران مورد استفاده قرار گرفته است.
این دانشجوی گروه علوم سیاسی خاطرنشان کرد: نتیجه پژوهش دلالت دارد که دولت پریبندال در ایران در دوره پهلوی دوم حاکم شده و با وجود همه اقدامات صوری برای مقابله با آن در آن دوره استمرار داشته است. نتیجه نشان می دهد که پریبندالیسم دارای ریشه های فرهنگی –اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، هم چنین پیامدهای آن در دو سطح فردی و سیستمی به ترتیب منجر به از خودبیگانگی سیاسی و بروز انواع بحران های انباشت، مشروعیت، هویت، کارآمدی و هژمونی شد.
همتی یاد آور شد: این رساله در حضور هیات داوران با ترکیب دکتر مرتضی علویان استاد دانشگاه مازندران (استاد راهنما)، دکتر علی کریمی مله استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران (استاد راهنما )، دکتر رحمت عباس تبار (استاد مشاور)، دکتر اسلامی (استاد داور خارجی)، دکتر حسین رفیع ( استاد داور داخلی) دکتر رادمرد ( استاد داور داخلی) و دکتر محمد تقی قزلسفلی (نماینده تحصیلات تکمیلی) شد.
مرتضی علویان استاد راهنمای اول این رساله دکتری نیز در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه امروزه کارکرد دولت ها، ارتقای خدمات به شهروندان است، بیان کرد: یکی از مولفه های بررسی میزان رضایتمندی، عملکرد دولت ها و دولتمردان است.
علویان افزود: کشورهای در حال توسعه و گذار، عمدتاً در قرن بیستم از الگوهای غربی و توسعه یافته برای بهبود شرایط کشورهای خود بهره گرفته اند اما شرایط این کشورها عمدتاً به دلایل متعدد متفاوت بوده تا جایی که در بسیاری از حالات دچار مشکلات جدید و عدیده ای می گردند از جمله این موارد میتوان به تغییر ساختارهای اداری و شکلگیری نیرو ها، سازمانها و بروکراسی جدید اشاره کرد که در گام اول وظیفه این تحولات را برعهده دارند اما به مرور مشکلی بر مشکلات آنان می افزاید.
وی تصریح کرد: در اولین رساله دکترای رشته علوم سیاسی گرایش مسائل ایران گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران با موضوع "پریبندالیسم" که به نوعی به فساد نهادینه شده تاکید دارد و به دلایل چرایی های این ناکارآمدی در بخشی از رساله سعی شده که بیان شود، با ادراکات ذهنی نخبگان قدرت و ساختارهای تسهیل کننده آن از جمله موارد بسیار مهم در ایجاد این ویژه خواهی ها و در نهاد فساد در درون نظام بورکراسی را فراهم آورده است.
علویان افزود: توصیه می شود مجامع علمی و آکادمیک و دانشگاهی از سوی و دولتمردان ایران اسلامی مجموعه کارگزاران نظام اسلامی با بهره گیری از ذخایر عظیم آموزه های دینی ( قرآن کریم، نهج البلاغه، با منابع روایی و نظریه های فراوان در این زمینه) و استفاده از این نظریه ها و نظریه های مشابه دیگر که به صورت عینی و عملی کار شده است زمینه فساد و به سبب کاهش درآمدی نظام اسلامی که امروز و شاید مهمترین مشکل جامعه ما بوده باشد را برطرف نموده و ایرانی با افق تمدن اسلامی ایرانی بزرگ را در این سرزمین پایهگذاری نموده و زمینههای حکومت جهانی امام زمان (عج) فراهم آید.
انتهای پیام
نظرات