• پنجشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99062015346
  • خبرنگار : 50239

معاون قضایی دادگستری کل استان خبر داد

ساخت حدود ۴۵۰ ویلا در باغات یکی از شهرستان‌های همدان

ساخت حدود ۴۵۰ ویلا در باغات یکی از شهرستان‌های همدان

ایسنا/همدان معاون قضایی دادگستری کل استان همدان با بیان اینکه قانون حفظ کاربری اراضی بر روی کاغذ مانده است، گفت: نزدیک به ۴۵۰ ویلا با متراژهای بالا در باغات یکی از شهرستان‌های همدان در ساخته شده است، این ساخت‌وسازها یک شبه صورت نمی‌گیرد و عدم نظارت و کنترل در ابتدای کار موجب این رخداد می‌شود.

عباس نجفی پنجشنبه ۲۰ شهریورماه با حضور در کارگاه آموزشی بررسی زمینه اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زارعی و باغات ویژه قضات و مدیران امور اراضی استان همدان، بیان کرد: قانون حفظ کاربری اراضی سالهاست تصویب شده است اما چه اندازه امروز توانستیم در این حوزه عمل کنیم. ساخت و سازهای غیرمجاز به هر طریقی قلع و قمع شد اما در پاسخ به این سوال که آیا واقعا کاربری اراضی را حفظ کردیم؟ باید بگوییم خیر، خسارت دو جانبه نیز دیدیم چراکه هم منابع و هم کاربری اراضی را از دست داده‌ایم به طوریکه وقتی یک‌زمین کشاورزی تبدیل به بنا می‌شود لایه‌های خاک از بین می‌رود و قابلیت کشت خود را نیز از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: به علت فقدان اراده، ابزار تأمین‌ نشده و قانون بر کاغذ مانده است و اگر ‌بخواهیم با این روش پیش برویم عملا هیچ احیاء کاربری صورت نگرفته و هرساله میزان اراضی زیر کشت ما کاهش پیدا می‌کند.

نجفی اظهار کرد: در قالب موضوعاتی مانند تخریب سازه‌های غیرمجاز رسانه‌ها وجه سلبی موضوع را می‌بینند که در شرایطی که اجازه داده شده سازه شکل بگیرد سپس تخریب شود، در نظر عموم مردم اصلا وجهه خوبی ندارد و سازمان جهادکشاورزی باید تمام همت خود را بگذارد تا به این نقطه نرسد و ساخت‌سازی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه در سطح استان تعداد محدودی گشت داریم که با این‌ حجم ‌اراضی اگر گشت‌های ما تمام شبانه‌روز بچرخند باز هم کفاف کل استان را نیز نمی‌دهند، افزود: سازمان جهادکشاورزی می‌تواند با استفاده از امکانات به روز و نقشه‌های ماهواره‌ای لحظه‌ای رصد و تغییرات را مشاهده کند همچنین در صورت اطلاع از تخلف، مأموران جهادکشاورزی ‌نیاز به ‌حکم ندارند و رأسا در ابتدای کار باید جلوی ساخت و ساز را بگیرند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اظهار کرد: نزدیک به ۴۵۰ ویلا با متراژهای بالا در باغات یکی از شهرستان‌های همدان در ساخته شده است، این ساخت‌وسازها یک شبه صورت نمی‌گیرد و عدم نظارت و کنترل در ابتدای کار موجب این رخداد می‌شود.

وی ادامه داد: پیشگیری مستلزم آگاهی بخشی است، بسیاری از کشاورزان از اینکه تغییر کاربری جرم محسوب می‌شود، اطلاعی ندارند و این امر نشان می‌دهد در این بخش درست عمل نکرده‌ایم بنابراین اطلاع‌رسانی، آموزش و به کارگیری ابزارها و تجهیزات لازم در این باره بسیار با اهمیت است.

نجفی با بیان اینکه قبل از شروع کار اصلا نباید اجازه تغییر کاربری دهیم، اذعان کرد: در بخش اجرا نیز باید پس از تخریب محل از نخاله‌های ساحتمانی تخلیه شود همچنین سازمان جهادکشاورزی برای فردی که خسارات وارد کرده است دادخواست مطالبه ضرر و زیان دهد و اعاده وضع به حال سابق صورت بگیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اذعان کرد: براساس قانون سازمان جهادکشاورزی باید رأسا در همه ساخت‌وساز های غیرمجاز در هر مرحله‌ای که هست، ورود پیدا کند اما متأسفانه بعد از تغییرکاربری نه ‌تنها به طرح مسئله اقدام نشده است بلکه بعد از تکمیل ساخت و ساز و بعد از سال‌ها تازه طرح دعوا می‌کنند و چنین مسائلی باعث سوءاستفاده برخی افراد سودجو و فرصت طلب می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز اعلام کرد: ۲۹ درصد اشتغال و ۲۶ درصد ارزش افزوده استان در بخش کشاورزی است همچنین ۴.۴ تولیدات کشور در استان را تولیدات حوزه کشاورزی شامل می‌شود و از یک میلیون ۹۵۰ هکتار اراضی استان ۷۵۰ هزار هکتار در بخش کشاورزی یعنی بیش از ۳۶ درصد اراضی استان در بخش کشاورزی فعال است و بعد از استان اردیبل رتبه دوم بیشترین کاربری کشاورزی در سطح کشور را دارد.

منصور رضوانی جلال با بیان اینکه بیش از ۵۵ درصد اراضی کشاورز استان زیر پنج هکتار و اصطلاحا اراضی خرد و ۱۱ درصد بالای ۲۰ ‌هکتار است، مطرح کرد: وجود اراضی خرد در مکانیزه شدن، مدیریت و استفاده بهره‌ورانه کار را سخت می‌کند اما با این وجود در بسیاری از محصولات استان مثل گردو، سیر خشک، سیب زمینی، چغندر و گندم رتبه‌های بالایی دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اعلام اینکه مطابق اعلام مرکز آمار ایران، در حوزه اقتصاد بخش کشاورزی در کل کشور سه درصد رشد داشته است، اضافه کرد: در سراسر کشور الگوی کشت خاصی وجود دارد که کشاورزان باید آن را اجرا کنند و تمام محصولات استراتژیک الگوی کشت دارند همچنین میزان کشت را دولت براساس محصولات ضروری مردم مشخص می‌کند.

رضوانی جلال افزود: امور اراضی در پایداری تولید بسیار با اهمیت است، طبق نظر فائو در سال ۲۰۵۰ دو برابر سال کنونی باید در سطح دنیا غذا تولید شود اما با توجه به محدودیت منابع تا آن سال بسیاری از اراضی از سطح تولید خارج می‌شوند.

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر ۱۶۱۰ مجوز در قالب تبصره ۱ ماده ۱ صادر شده و بر مبنای اصول کار خود را انجام می‌دهند و خوشبختانه بررسی پرونده‌های وارده در این راستا به روز صورت می‌گیرد و انباشت پرونده‌ای نداریم همچنین واحدهای غیرمجاز در پنج ماه سال گذشته ۲۶۰‌ مورد و در مدت مشابه امسال ۳۶۰‌ مورد شناسایی شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: سازمان جهادکشاورزی در کل‌ استان ۱۵۴۸ نیرو داشته که ظرف ۱۰ ساله تعداد نیروها به ۶۰۲ نفر کاهش پیدا کرده است به همین علت بسیاری از کارها را به ناچار به بخش‌های دیگر واگذاری کردیم و به شدت کمبود نیرو داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha