• چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99061914132
  • خبرنگار : 50310

بحران تجرد متأثر از زندگی غربی است

بحران تجرد متأثر از زندگی غربی است

ایسنا/لرستان مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این‌که بخش مهمی از پرخاشگری و عصبانیت امروزی جوانان ناشی از تجرد است که این تجرد خود برگرفته از سبک زندگی غربی است، اظهارکرد: باید در سبک زندگی آسان و شیوه اهل‌بیت(ع) را پیش گرفته و با حداقل‌ها زندگی کنیم.

امیر علی‌حیدر امیری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که زندگی غربی بر خلاف میل باطنی تاثیرات منفی بر زندگی جامعه گذاشته است، اظهار کرد: بخش مهمی از سخت شدن امر ازدواج به سبب افکار پوسیده غربی، نظامات قومی و قبیله‌ای، بالا رفتن سطح انتظارات و توقعات است

وی با اشاره به این‌که رسومات غیر ضروری و پُر هزینه ازدواج مانع ترویج ازدواج آسان است، ادامه داد: داشتن خانه مستقل به دور از حضور والدین برگرفته از فیلم‌های هالیوودی و زندگی غربی است این در حالی‌است که لباس‌های عروس گران‌قیمت و خریدن آن‌ها نیز متأثراز سبک زندگی غربی است.

امیری با بیان این‌که لباس عروس را برای شب ازدواج می‌توان اجاره کرد، اضافه کرد: طبق آمار نهادهای اجتماعی ما در شهرهای بزرگ، افراد دارای تمکن مالی بالا اقدام به خرید لباس عروس می‌کنند که این لباس عروس به‌جز شب عروسی در هیچ جایی کاربرد ندارد آیا نباید این هزینه‌های اضافی را کاهش داد و به حداقل‌ها اکتفا کرد.

مدرس حوزه و دانشگاه سرسام بودن هزینه خرید طلا را یکی‌از موانع دیگر ازدواج آسان و بر مبنای شیوه‌ اهل‌بیت(ع) برشمرد و با ذکر این مطلب که جوانان می‌توانند با حداقل طلا زندگی خود را شروع کنند، تصریح کرد: چشم و هم‌چشمی، خرید سرویس‌های گران‌قیمت طلا، سنگ‌های قیمتی و انواع جدید طلا موجب شده است که ازدواج‌های امروزی سخت و دشوار شوند.

وی تهیه جهیزیه کامل را یکی دیگر از موانع ازدواج آسان برشمرد و با بیان این‌که لذت زندگی این است که زوج‌ها نیازهای زندگی خود را در طول مسیر زندگی برطرف کنند، اضافه کرد: تهیه جهیزیه کامل برای پدری که چندین دختر مجرد دارد سخت و سنگین است این درحالی‌است که در تهیه جهیزیه باید حداقل‌ها برای شروع زندگی تهیه شود کمااینکه گاهی جهیزیه یک جوان از جهیزیه والدین آن جوان، بهتر، لاکچری‌تر و کامل‌تر است.

امیری گُل‌کاری‌های گران‌قیمت، رسم و رسومات پُرهزینه و غیرضرور، تاج گُل گران‌قیمت و کیک‌های سفارشی گران را از هزینه‌های اضافی ازدواج برشمرد و ادامه داد: امروز شروط ازدواج خانه مستقل، ماشین مستقل و شغل رسمی است این در حالی‌است که یک جوان در شروع زندگی توان برآورده کردن این موارد را ندارد و این ایرادات و سخت‌گیری‌ها ازدواج آسان را زیر سوال برده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که ازدواج باید در سطح دبیرستان انجام شود، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها و امت اسلامی باید انتظارات و توقعات خود را در امر ازدواج پایین آورده و مبنای زندگی و ازدواج جوانان را بر مبنای زندگی اهل‌بیت تنظیم کنند.

وی با بیان این‌که تفکرات غلط مادی‌گرایانه و اُمانیسم، ازدواج‌های آسان را تحت‌الشعاع قرار داده است، افزود: الگوهای زندگی ما در جامعه اسلامی الگوهای ارزشمند، والا و مقدسی هستند که بدون شک بهره‌گیری و استفاده از سبک زندگی اهل‌بیت(ع) به‌عنوان الگوهای ارزشمند به تسهیل ازدواج کمک می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا با تاکید بر این‌که به گواه آمار، امروز ۱۰ میلیون جوان مجرد در کشور وجود دارد، اضافه کرد: باید دولت و ملت ازدواج آسان را به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار دهند این در حالی‌است که رهبر معظم انقلاب بر قداست خانواده، بالابردن ازدواج آسان و افزایش زاد و ولد تاکید دارد.

امیری پیر شدن جامعه در سال‌های آینده را یکی‌از آسیب‌های سخت‌گیری در امر ازدواج برشمرد و با یادآوری این مطلب که ما امروزه با رشد منفی جمعیت مواجه هستیم، تصریح کرد: ایران در سال ۲۰۵۰ یک کشور پیر خواهد بود این در حالی‌است که یکی‌از عواملی که به پیرسالی جمعیت ما دامن زده است سخت‌گیری در امر ازدواج است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تشریح دیگر مشکلات سخت‌گیری در ازدواج، اضافه کرد: علاوه‌بر بالا رفتن آمار جوانان مجرد، هم‌جنس بازی، ازدواج با حیوان، ازدواج با عروسک نیز متاثر از سخت‌گیری در امر ازدواج است این در حالی‌است که در حکومت اسلامی باید دانست بالا رفتن تجرد زنگ خطر برای نظام به‌شمار می‌رود.

وی پرخاشگری، عصبانیت و مشکلات روحی را ناشی از تجرد جوانان برشمرد و با بیان این‌که بحران تجرد ناشی از سبک زندگی غربی است، اضافه‌ کرد: بزرگان و نخبگان ما باید حرکت جهادی در جهت تسهیل امر ازدواج داشته باشند این در حالی است که سبک زندگی اسلامی و بر مبنای شیوه اهل‌بیت آن است که ما باید با حداقل‌ها زندگی کرده و مشکلات و نیازهای زندگی را در مسیر زندگی و طرف کنیم.

امیری با بیان این‌که عدم اشتغال، آمار بالای بیکاری، تورم لجام گسیخته به سختی ازدواج دامن زده است، خاطرنشان کرد: امروز یک یخچال پنج میلیونی با تورم چندین برابری به ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است و در این حال باید دولت و خیرین به کمک امر ازدواج بیایند چراکه امروز صدقه جاریه تسهیل امر ازدواج است و هر خیری باعث ازدواج یک زوج شود علاوه‌بر اجر معنوی و ثواب آن به پایین آمدن فساد و افزایش زاد و ولد و تحکیم بنیاد خانواده در جامعه اسلامی کمک کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha