• شنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99061510828
  • خبرنگار : 50357

رویکرد جدی حوزه نسبت به فضای مجازی در سال جدید تحصیلی

رویکرد جدی حوزه نسبت به فضای مجازی در سال جدید تحصیلی

ایسنا/قم مدیر حوزه های علمیه گفت: شعار امسال حوزه را «حوزه و فضای مجازی» اعلام می کنم؛ لذا سوال ما نقش حوزه در فضای مجازی است.

آیت الله علیرضا اعرافی امروز در پیامی تصویری در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که در سالن جلسان دارالشفا برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) عنوان کرد: علم و دانش بزرگترین ودیعه الهی است، اما همین علم و دانش می تواند با جهل هایی درآمیزده و منشاء خسارت بشر شود.
وی افزود: حوزه های علمیه این افتخار را داشته اند که در تاریخ به علم نگاه آسمانی داشته و به آسیب ها توجه کرده اند. اگر ما به علوم حتی علم الهی مسلط باشیم، اما نسبت به مبداء آن جاهل باشیم، علم ما مایه سقوط خواهد بود.
وی اضافه کرد: همه علوم برای نجات و سعادت بشر باید به کار گرفته شود، اگر علم در راه اهداف بلند به کار گرفته نشود باز در مسیر سقوط خواهیم بود.
اعرافی ادامه داد: باید بدانیم که تمام داشته های ما در برابر نداشته های مان هیچ است، باید بدانیم این علم و دانش باید در مسیر رشد و تعالی بشر به کار گرفته شود.
وی تصریح کرد: نقد اساسی ما به تمدن غرب آن است که علم و دانش و گنجینه دانش خود را با آگاهی به اینکه همه این ها از آن خداوند بود و باید در مسیر تعالی بشر به کار گرفته شود، نیامیخته است، بشر غربی نمی داند که داشته های کمی دارد، ویروس کرونا به بشر نشان داد که علی رغم همه پیشرفت ها، باز هم قدرت برتر این جهان را اداره می کند.
مدیرحوزه های علمیه کشور ادامه داد: پیام حوزه به جهان این است که علم را در مسیر درست باید به کار برد، نه اینکه علم را در جایی استفاده کنیم که مایه سقوط بشر شود.
عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: حوزه های علمیه باید پرچمدار علم الهی باشند و این پیام را به مجامع علمی صادر کنند، تاکید بر تزکیه از کارهایی است که حوزه باید دنبال کند.
وی یادآور شد: ما بر اساس شرایط آموزش ها را به شکل مجازی و ترکیبی از حضوری و مجازی انجام خواهیم داد، باید بدانیم که آموزش مجازی می تواند کاستی هایی داشته باشد.
اعرافی تصریح کرد: دور شدن از سنت های پایدار حوزوی مانند مباحثه، اختلال در فرآیند تزکیه و تذهیب و تعاملات اخلاقی و کمبودهایی که در فرآیند های اجتماعی و سیاسی پدید می آیند، از آسیب های جدی آموزش مجازی است.
عضو شورای نگهبان ابراز کرد: تلاش ما این است که فناوری های مجازی را ارتقا دهیم، اما نباید شکل حضوری دروس رها شود.
امام جمعه قم بیان کرد: حوزه نخستین تجربه مجازی را پشت سر گذاشت، بیش از 70 درصد از دروس به شکل مجازی اجرا شد، آزمون های بسیاری با این روش برگزار شد که بیش از 100 هزار نفر در آزمون مجازی حوزه شرکت کردند.
وی اظهار داشت: فرآینده های اداری به صورت مجازی انجام شد، گستره وسیعی از تبلیغ در این فضا انجام شد، همچنین برنامه های تابستانی نیز در فضای مجازی تا حدی انجام شد.
اعرافی بیان کرد: ما در آستانه یکصدمین سالگرد احیا و بازتاسیس حوزه قم هستیم، در 100 سال اخیر با حضور بزرگان علم و دین و با درخشش انقلاب اسلامی، قم به پایگاه مهمی برای تشیع تبدیل شده است.
وی گفت: دبیرخانه یکصدمین سالگرد حوزه برای جمع آوری آثار فاخر بزرگان تشکیل شده است.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: اخیرا مرجع عالیقدر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی حساسیت خود نسبت به توهین به ارزش های اسلامی را موردتاکید قرار دادند، ما هم این حساسیت را به عنوان حوزه داریم.
وی بیان کرد: نقد اندیشه های غربی در بسیاری از موارد ممنوع است، اما به همه اجازه می دهند که به اعتقادات میلیون ها نفر توهین شود، پیامبر اسلام(ص) بشر را وارد یک مسیر صحیح کرد؛ ما نقد را می پذیریم، اما اینکه اعتقادات و آموزه های ما گستاخانه موردهجوم قرار گیرد، برای ما قابل قبول نیست.
اعرافی یادآور شد: طلاب، اساتید و حوزویان ما که با مشکلات معیشتی مواجه هستند، در برابر سختی های مردم احساس همدلی دارند و تاکید دارند که باید گام های اساسی تری برداشته شود. اینکه در استان های مهم و زرخیز مشکلات عمیق وجود دارد درست نیست و باید با پیگیری ها مسائل آن ها حل شود.
وی ادامه داد: تاخیر در ایجاد شبکه ملی قابل قبول نیست و باید بتوان این ظرفیت را ایجاد کرد.
امام جمعه قم افزود: بیش از ده هزار نفر در اتفاقات مربوط به کرونا در کنار مردم کار جهادی و تبلیغی کردند؛ در سال قبل سوال سال حوزه را مطرح کردیم که مشارکت فراوانی در بحث سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شد؛ قریب به 300 استاد در نقد این سند حضور یافتند که مورد تشویق رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: با کسب اجازه از بزرگان، شعار امسال حوزه را «حوزه و فضای مجازی» اعلام می کنم؛ رشته ها و انجمن مربوط به فضای مجازی تاسیس شده و کارهایی که در زمینه هوش مصنوعی انجام شده در راستای فضای مجازی بوده است. لذا سوال ما نقش حوزه در فضای مجازی است.
اعرافی بیان کرد: ما باید تلاش کنیم که از اصالت حوزه صیانت کرده و آن را در عرصه علم و دانش به قله های برتر برسانیم، این نیازمند عزم راسخ و حرکت جهادی توام با حضور بزرگان و نهادهای حوزوی است.
وی ابراز کرد: ارتقای اخلاقی باید از اهداف اصلی ما باشد، از حوزه باید شخصیت های اخلاقی بروز و ظهور یابند و این رسالت سنگین ما است.
امام جمعه قم عنوان کرد: ما میراث دار یک گنج عظیم هستیم، در این مسیر بزرگان ما سختی های فراوان را متحمل شدند تا به انقلاب اسلامی رسید، در عصر انقلاب اسلامی شهدای حوزه و شهدای مدافع حرم و شهدای جنگ تحمیلی بودند که این راه را برای ما گشودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha