سعید باستانی در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: برای این که یک نهاد بتواند خوب عمل کند لازم است تا در جایگاه و ساختار اصلی خود قرار بگیرد. اکنون ساختار کشور ما نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است و مشخص نیست که میخواهد یک پارلمانی کامل باشد یا ریاستی کامل.
وی افزود: اگر به روند 11 دوره مجلس تا کنون نگاه کنیم، ضعف این نهاد در طول سنوات مختلف قابل مشاهده است؛ مثلا مجلسهای اول، دوم، سوم و چهارم بسیار قوی بودند اما آهسته آهسته مجلس دچار ضعف شد و درحالی که همه میگفتند مجلس باید در راس امور باشد اما جایگاهش در ساختار کلان کشور دچار تزلزل شد. در صورتی که ساختار کلی کشور از نظر پارلمانی یا ریاستی کامل مشخص باشد، هر نهاد میتواند جایگاه خودش را حفظ نماید.
نماینده سابق مردم تربت حیدریه و زاوه در مجلس از فراگیر نبودن تحزب به عنوان دومین عامل در تضعیف مجلس نام برد و عنوان کرد: اگر تحزب کامل در کشور وجود داشته باشد و در قالب آن اشخاص و گروهها شکل بگیرند، پاسخگویی نمایندهها یا دولتیها به شکل کارآمدتری اجرا خواهد شد.
باستانی با بیان این مطلب که مجلس محل قانون گذاری و نظارت است اما ساختار فعلی برای قانون گذاری بسیار ضعیف است، اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل در این موضوع نحوه ورود افراد به مجلسِ قانونگذاری است؛ به عزیزانی که رای میآورند دقت کنید، هر کدام شهردار، فرماندار، استاد دانشگاه، پزشک، معلم آموزش و پرورش یا ... هستند که به مجلس میآیند و در کمیسیونهای مختلف تقسیمبندی میشوند و انتظار داریم قانونگذاری انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: قانونگذاری ابزار لازم دارد و علم میخواهد. این نکته که مجلس قانونگذاری باید از مجلس شورای اسلامی (نمایندگان) جدا شود نکته مهمی است و در این صورت قوانین بهتری وضع میشود که در اجرا هم کارآمدی بیشتری دارند.
این نماینده سابق مجلس ابراز عقیده کرد: تقریبا 75 درصد قوانین مطرح شده در مجلس بنا به دلایل مختلف قابلیت اجرایی ندارند. این عدد بسیار بالایی است که ناشی از همین نوع انتخاب افراد و دانش قانونگذاری میباشد.
باستانی با اشاره به نحوه کمیسیونبندیهای مجلس شورای اسلامی گفت: این سبک از کمیسیونبندیها اساسا ایراد دارد و بهتر است اصلاح شود؛ زمانیکه بخواهیم درباره موضوعی تصمیمگیری انجام دهیم باید با بهترین آرایش انجام شود، بهترین کسانی که باید کنار هم باشند قرار بگیرند تا یک تصمیم درست اتخاذ شود. بعنوان مثال «آموزش» در همه جای دنیا مقولهای است که با حوزه فرهنگ و اجتماع عجین شده اما در مجلس شورای اسلامی آموزش را با حوزه وزارت علوم تلفیق کردهایم و میگوییم کمیسیون آموزش و تحقیقات که غلط است؛ تحقیقات با کمیسیونهای صنایع و منابع طبیعی ارتباط دارد که هدفش این است منابع طبیعی را با علم و فناوری به ارزش افزوده تبدیل کند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید انسان برای کل اجتماع تربیت کند اما هدف آموزش و پرورش ما این شده که کنکور بدهند و مراحل دیگر. همچنین کمیسیونی دیگر «امنیت ملی و سیاست خارجی» است در صورتیکه سیاست داخلی با سیاست خارجی تفاوتهای بسیاری دارند و سیاست خارجی با حوزه دفاع و بازرگانی خارجی مرتبط است. مثلا میتوانست «سیاستهای خارجی، بازرگانی خارجی و دفاع» باشد چون زمانیکه با یک کشوری بخواهیم تنظیم روابط سیاست خارجی داشته باشیم باید پیمانهای دفاعی و بازرگانی خارجی را بررسی کنیم. بنابراین وقتی آنقدر از اساس در کمیسیونهای اشتباه وجود دارد طبیعتا خروجی هم خوب نخواهد بود.
نماینده سابق مردم تربت حیدریه و زاوه تصریح کرد: نهاد مجلس خیلی دوست دارد که خودش را بلند کند و ارتقا دهد، همه میگویند مجلس در راس امور است که باید هم باشد چون نهادی بزرگ و منتخب تک تک مردم است اما وقتی این نهاد در ساختار درست قرار نگرفته حتما ضعف خواهد داشت.
باستانی در پاسخ به سوالی پیرامون لابیهایی که در مجلس اتفاق میافتد، اظهار کرد: این ساختار غلط در دولت هم وجود دارد و تداخل این دو ساختار غلط باعث مداخله میشود. مثلا برخی نمایندگان زمانیکه میخواهند رای بگیرند قولهای اجرایی به مردم میدهند که باید عمل کنند اما زمانیکه سازمان قوی مانند برنامه و بودجه قوی کار نکند، خود نمایندهها وارد عرصه پیگیری کارهای اجرایی میشوند و در این پیگیری امور اجرایی مجبورند با آدمها صحبت کنند، به این جا که میرسند خلط مبحث در حوزه اجرایی اتفاق میافتد و هرجا این خلط مبحث وجود داشته باشد لابی شکل میگیرد؛ اما اگر مجلس قانونگذاری از نمایندگان متفاوت میبود چنین نمیشد. مجلس نمایندگان طبیعتا به مردم قولهای اجرایی میدهند.
وی درباره انتصاب برخی نمایندگان در دولت پس از پایان شغل نمایندگیشان گفت: برای برخی افراد موانعی وجود دارد؛ بعنوان مثال من که استاد دانشگاه بودم به امور دانشگاهیام بازگشتم ولی فردی که دبیر یا رییس آموزش و پرورش بوده است و وارد مجلس شده حالا پس از اتمام کار نمایندگی ممکن است نتواند به آن اداره بازگردد و بجز این هم، چنین فردی چندسال در کمیسیونهای تخصصی بوده و همراه با فعالیتی که انجام میداده، آموزش هم در زمینه تخصصی دیده و دارای توانمندیهایی است؛ دولتها میتوانند از این افراد استفاده کنند، مثلا کسی چند سال در کمیسیون بهداشت و درمان کار کرده و حالا میخواهند از او در وزارت بهداشت استفاده کنند این ایرادی ندارد و اتفاقا استفاده مناسب از نیروی انسانی است اما این که افراد بخواهند برای پست گرفتن لابی انجام دهند وجهه خوبی نخواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات