• سه‌شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99061108096
  • خبرنگار : 71516

در چهل و دومین سالروز ربوده شدنش

امام موسی صدر همچنان در محور مقاومت علیه اسرائیل حاضر است

امام موسی صدر همچنان در محور مقاومت علیه اسرائیل حاضر است

در چهل و دومین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش المیادین گزارشی را درباره مهم‌ترین مواضع وی در سیاست و مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی و فعالیتش برای نزدیک کردن طوایف و مذاهب در لبنان آورده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، روز دوشنبه مصادف با چهل و دومین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش در ۳۱ اوت ۱۹۷۸ بود.

امام موسی صدر از همان آغاز در حوزه قم درخشید. وی در کنار شهید محمد بهشتی بین ۱۲ طلبه مجتهد مهم در این حوزه بود.
حتی زمانی که درس حوزه را در نجف اشرف تکمیل کرد تمام همتایانش می‌دانستند او یک مرجع دینی بزرگ است.

محمد حسین فضل الله، می‌گوید: او متحول کننده وضعیت شیعیان در لبنان بود. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید می‌کند که امام موسی صدر موسس همه آن چیزی است که ما شاهدش هستیم.

امام موسی صدر نشان داد که تلاش برای نشان دادن اسرائیل به عنوان دشمن از وحدت ملی حمایت کرده و فتنه بین طوایف را دور می‌کند برای همین گفته می‌شد باید تلاش کرد تا اسرائیل را به عنوان دشمن نشان داد.

وی به شخصیت جذاب و داشتن کاریزما مشهور بود. زهیر عسیران، رئیس سابق سندیکای خبرنگاران می‌گوید قرار بود مدت نشست صدر با جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهوری فقید مصر نیم ساعت باشد اما شخصیت وی و سخنان قابل توجهش باعث شد این نشست چهار ساعت طول بکشد.

در این دوره امام موسی صدر با فرهنگ وسیع و روشن‌بینی‌اش به محل توجه تمام لبنانی‌ها و نه فقط شیعیان تبدیل شد. وی توانایی گفت‌وگو با دیگر جریان‌های فرهنگی را داشت.

وی سال ۱۹۴۱ وارد حوزه علمیه شد و در علوم فقهی در محضر علمای برجسته به تحصیل پرداخت تا در شهر قم به درجه اجتهاد رسید. سال ۱۹۵۰ به دانشکده حقوق دانشگاه تهران پیوست و سال ۱۹۵۳ فارغ التحصیل شد. وی اواخر ۱۹۵۹ به شهر صور لبنان رفت و در آنجا به عنوان عالم دینی به جای سید عبدالحسین شرف الدین فعالیت خود را آغاز کرد.
 
اولین شناختی که لبنانی‌ها از او دارند از سخنرانی‌ است که ششم آوریل ۱۹۶۴ در همایشی با عنوان "رویکردها و تأملات" ایراد کرد. وی در این سخنرانی بر دو اندیشه اساسی متمرکز بود: اول درباره وحدت اسلامی و دوم درباره مذاکرات اسلامی مسیحی و به رسمیت شناختن طرف مقابل.

وی ۲۴ مه ۱۹۶۵ سخنرانی دومی انجام داد که مورد توجه همگان بود و باعث شد روشنفکران از او به عنوان یک عالم دینی مسلمان که می‌تواند درباره یک موضوع سخت به نام "اسلام و فرهنگ در قرن بیستم" صحبت کند، یاد می‌کردند.

امام موسی صدر در مراسم تاجگذاری پاپ پل ششم بنا به دعوت رسمی شرکت کرد و تنها روحانی مسلمانی بود که به این مراسم دعوت شده بود.

امام موسی صدر سال ۱۹۶۹ به عنوان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعی انتخاب شد و خواهان یکپارچه شدن شعائر دینی میان مذاهب اسلامی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha