به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت "بوئینگ"(Boeing) در نظر دارد که دومین مأموریت آزمایشی بدون سرنشین فضاپیمای "استارلاینر"(Starliner) خود را زودتر از ماه دسامبر انجام ندهد.
این مأموریت موسوم به "OFT-2"، دومین تلاش بوئینگ برای پرتاب تاکسی جدید فضانوردان خود به "ایستگاه فضایی بینالمللی"(ISS) است که در ادامه ماموریت موسوم به "OFT-1" انجام میشود. بروز یک مشکل جزئی در این ماموریت موجب شد که فضاپیمای استارلاینر در دسامبر سال ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بینالمللی نرسد.
مقامات ناسا در بیانیهای اعلام کردهاند که اگر این وسیله نقلیه جدید فضایی بتواند ایمنی فصانوردان را طی سفر به ایستگاه فضایی بینالمللی و از ایستگاه به زمین فراهم کند، بوئینگ خواهد توانست پرتاب فضانوردان را به این آزمایشگاه مداری، از اوایل ژوئن ۲۰۲۱ آغاز نماید.
در ادامه بیانیه ناسا آمده است: نخستین پرواز آزمایشی سرنشیندار استارلاینر که "Crew Flight Test" نام دارد، "مایک فینک"(Mike Fincke) و "نیکول من" ( Nicole Mann)، فضانوردان ناسا و "کریس فرگوسن" (Chris Ferguson)، فضانورد بویینگ را به ایستگاه فضایی بینالمللی خواهد برد. اگر این پرواز سرنشیندار موفقیتآمیز باشد، بوئینگ میتواند پروازهای سرنشیندار را از دسامبر ۲۰۲۱ آغاز کند.
نخستین ماموریت سرنشیندار بوئینگ موسوم به "استارلاینر ۱"(Starline 1)، "جانت اپس"(Jeanette Epps)، "سونیتا ویلیامز"(Sunita Williams) و "جاش کاسادا"(Josh Cassada)، فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بینالمللی منتقل خواهد کرد. همهی مأموریتهای استارلاینر، با موشک "اطلس ۵"(Atlas V) و از "پایگاه فضایی کیپ کارناوال"(CCAFS) در فلوریدا به فضا پرتاب خواهند شد.
بوئینگ و ناسا در ابتدا قصد داشتند پرواز آزمایشی استارلاینر را در اواسط ۲۰۲۰ انجام دهند اما این برنامه به تعویق افتاد. طی نخستین پرواز آزمایشی در دسامبر سال ۲۰۱۹، بروز مشکلات فنی موجب شد که فضاپیمای بوئینگ در مدار اشتباه قرار بگیرد و نتواند به ایستگاه فضایی بینالمللی برسد. به این ترتیب، استارلاینر به جای باقی ماندن در مدار، تنها پس از دو روز به زمین بازگشت.
ناسا و بوئینگ در پی بروز این مشکل، گروه مستقلی را مسئول رسیدگی به آن کردند. این بررسی که در ماه ژوئیه پایان یافت، نشان داد که دو مشکل نرمافزاری بزرگ و قطع موقت ارتباطات هنگام پرواز آزمایشی، دلیل این مشکل بوده است. گروه بررسی تشخیص دادند که بوئینگ باید پیش از ماموریت بعدی استارلاینر، ۸۰ اقدام اصلاحی را انجام دهد که به گفتهی ناسا، بوئینگ تاکنون ۷۵ درصد آنها را انجام داده است.
اگرچه استارلاینر با قابلیت استفاده مجدد طراحی شده است اما بوئینگ برای مأموریت OFT-2 از یک استارلاینر جدید استفاده خواهد کرد. در بیانیه ناسا آمده است که این کپسول جدید، تجربهی پرواز مداری را پیش از مأموریت با فضانوردان، برای گروههای اجرایی فراهم خواهد کرد. کپسول مورد استفاده در OFT-1 که با نام مستعار "کالیپسو"(Calypso) معرفی شده است، در مأموریت استارلاینر۱ دوباره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام
نظرات