این شاعر آئینی در گفتوگو با ایسنا در رابطه با موسیقیهای عاشورایی اظهار کرد: من احساس میکنم درحال حاضر در موسیقی عاشورایی ما یک خلاء بزرگ وجود دارد و آن خلاء این است که صاحبنظران حوزه موسیقی و ترانه خیلی کم کار شدند و به کنار میدان رانده شدند؛ این موضوع به این دلیل نیست که خودشان تمایل ندارند، من گاهی اوقات که با بعضی اساتید صحبت میکنم متوجه میشوم که تمایل بسیاری برای کار کردن در فضای عاشورایی و مذهبی را دارند.
وی ابراز عقیده کرد: اما متاسفانه اکنون افرادی که در موسسات و نهادهای تولید موسیقی هستند نگاههایشان تغییر کرده و غالبا سعی میکنند سراغ آهنگسازها و شاعران جدید بروند و دوستانی که سابق بر این کارهای خاص و ویژه تولید کردند به حاشیه رانده شدند.
وی افزود: مدتهاست، زمانی که موسیقی آئینی و عاشورایی را دنبال میکنیم، کار درخور و ویژهای نمیبینیم؛ به این دلیل که تخصص در این عرصه کم شده و هرکسی که اکنون تازه وارد این عرصه شده و چند خط شعر مینویسد، اسم ترانهسرا بر روی خود گذاشته و ترانه مینویسد، ترانهای که او مینویسد را سپس به یک آهنگساز جوانی میدهند که در یک استدیوی خانگی کار میکند، در صورتی که به این شیوه کار خوبی ساخته نخواهد شد.
طالبی تصریح کرد: کاری که برای اهل بیت(ع) قرار است ساخته شود باید بسیار خالصانه و با تمام خلوص نیت ساخته شود و به نظر من باید این فضا دچار تحول و دگردیسی شود و بازنگری جدی در حوزه موسیقی عاشورایی انجام گیرد. تاکنون کارهای خوبی انجام شده اما اصلا کافی نیست، ما به تجربههای جدید و استفاده از نظرات اساتید و بزرگان احتیاج داریم و به نظر من تجربههای جدید است که میتواند راه تازهای برای ما در موسیقی باز کند.
این شاعر آئینی با اشاره به موسیقیهای عاشورایی در نواحی مختلف کشور خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیتهای بزرگی که در کشور ما وجود دارد موسیقی نواحی است، اما ما غافل شدیم از موسیقیهایی که در اقلیمهای مختلف کشور وجود دارد، مثلا در مراسمهای عزاداری در مازندران نوحههای خاصی با گویش مازنی خوانده میشود، در گیلان به صورت دیگری، در بوشهر با شعر، ملودی و نوع دیگری که این ملودیها، ملودیهای بسیار قدیمی، ریشه دار، اصیل و محزونی هستند که اگر اکنون آنها را با شکلهای جدید و دیگری کار کنیم، دریچه بسیار بزرگ و جدیدی به سوی آهنگسازان و شاعران ما باز میشود و این پتانسیل بسیار بزرگی است که متاسفانه امروز از آن غافل شدیم.
وی در خصوص همکاریهایش با خوانندگان در حوزه موسیقیهای آئینی و عاشورایی بیان کرد: بنده در این سالها در حوزه موسیقیهای آئینی و عاشورایی همکاریهای زیادی با خوانندگان داشتهام که میتوانم از آنها به همکاریهایم با حامد زمانی و علی اکبر قلیچ اشاره کنم، شاید معروف ترین کاری که از من و حامد زمانی شنیده شد موزیک امام رضا(ع) بود که با صدای حامد زمانی و عبدالرضا هلالی پخش شد؛ در زمینه موزیکهای عاشورایی همکاریهای زیادی با خوانندگان داشتهام، احساس میکنم در حوزه این نوع موسیقی هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.
نوحهسرایی نیاز به تخصص دارد
طالبی در رابطه با سرودن شعر برای نوحه و مداحی بیان کرد: نوحه حالتی دارد که در ظاهر خیلی ساده است و ممکن است که فکر کنید شعری معمولی و عامیانه است که ملودی محزونی بر روی آن گذاشته میشود، اما وقتی وارد کُنه آن شوید متوجه میشوید که نوحه سرودن امر پیچیدهای است و نیاز به تخصص دارد، اما متاسفانه خیلیها امروز در فضای نوحهسرایی بدون تخصص وارد شدند و صرفا چیزی روی کاغذ مینویسند و یک ملودی معمولی روی آن میگذارند، در صورتی که به نظر من همانطور که قائل به این هستیم که در شعر آئینی باید در ادبیات تخصص پیدا کرد، اگر قرار است نوحه بگوییم باید در موسیقی هم حداقلهایی را بدانیم.
انتهای پیام
نظرات