«زهره پریرخ» در نشست تخصصی انجمن قصه گویی کانون ایلام در باره پرداخت قصه و بازنویسی برای کودکان ونوجوانان و مربیان عضو این انجمن اظهار کرد: ما اگر بتوانیم در چند خط اول مخاطب را گرفتار کنیم میتواند پیچیدگی داستانی به وجود آور د و من حس میکنم پیچیدگی های شناخته شده وحساب شده منفی و مثبت، شخصیت را ویژه می کند.
وی با بیان اینکه گاهی عمیق بودن وطراحی درست شخصیت باعث می شود شما به آن علاقه مند شوید، گفت: باید ببینیم در زندگی امروز کودکان چه می توانیم پیدا کنیم که بیانی راز آلود داشته باشند و دشواری باور و دید داشته باشد، تا بتواند دستمایهی یک قصه شود.
این نویسنده کودک ونوجوان درادامه با بیان این که انسان انسان است فقط شناختش و دریافت های متفاوتش در دوره های مختلف بعضی امور را عادی و معمولی می کنند، گفت: باید نکته ای ویژه دنیای آن ها را پیدا کرد،اینکه میگوییم این پرداخت من است از یک قصه کهن ....یعنی اینکه قصه را می سازیم ودنیای دیگری را خلق میکنیم.
پریرخ درباره پایان بندی قصه گویی گفت: پایان بندی قصه به شما میگوید چه طور صحنه را ترک کنید جهان امروز ،جهان ممکنات است شما می توانید چند جور داستانتان را پایان ببرید صحنه را ترک کنید وبرگردید ودوباره شروع کنید همین یک پیام جالب به شما میدهد و می توانید پایان کار را باز هم انتخاب کنید .
وی ادامه داد: مثلا در نبرد رستم وسهراب نگذارید به پایان داستان برسید جایی میانه نبرد کار را تمام کنید.امروز چارچوب ها خیلی راحت شکسته می شود اما آگاهانه برخورد کردن و این که بدانید چه می کنید مهم است.
پریرخ تصریح کرد: نمایش ندهید قلب اثر را اجرا کنید و بدانید چه می کنید وکپی نکنیدالبته در حالت نمایش صحنه متفاوت است اغراق هایی دیده می شود احساس ها به رخ کشیده می شود اندوه و شادی به شکل گریه و خنده بروز پیدا میکند اما در قصه گویی یک روند طبیعی دوست داشتنی تر است.
از زهره پریرخ نویسنده کانونی تاکنون آثار زیادی در زمینه قصه گویی از جمله مجموعه 40 جلدی قصهگویی (30 جلد همراه با خانم وظیفهشناس، 10 جلد مستقل)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 1362، دستمال خال خالی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، مجموعه آی قصه قصه (تصویرگری و متن)، پیراهن بیبی نازنین، نویسنده و تصویرگری کتاب سیبو و میو، انتشارات توت 1380، نویسنده و تصویرگر کتاب شکار، انتشارات توت 1380، این خروس مال کیه، انتشارات توت 1380، نویسنده و تصویرگر کتاب خانه ساختن کاری ندارد، منتشر شده است.
«انسیه موسویان»، مدیر آفرینش های ادبی ، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در نشست مجازی انجمن ادبی آفرینش، بر رعایت ایجاز درشعر سپید و تفاوت آن با ابهام، و تصویرهای خیال انگیز درشعر لزوم ویرایش و بازنگری شعرپس از سرودن، رعایت چهارچوب وعناصر قواعد کلی قالب غزل، ارتباط معنایی درشعر، موسیقی درونی در شعر سپید و پرهیز از دوگانگی زبان کهن و امروزی تاکید کرد.
وی مطالعه ی جدی و هدفمند آثار شاعران کهن و معاصر را در کنار تمرین و ممارست، یک راهکار مهم برای به دست آوردن ذهن و زبان مناسب درشعر دانست و تاکید کرد: نوجوانان آثار بزرگان ادب فارسی را به صورت دقیق مطالعه کنند.
شب ستاره و گیسو، گوش ماهی لب ریز، بی تویی، با چتری از شکوفه، بیایید شعر بگوییم (آموزش کارگاهی شعر)، چهارشنبه های بستنی از جمله کتابهای موسویان اند.
«محمدرضا رستمپور» معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گفت: بازار گرم فعالیتهای مجازی کانون ایلام، ظرفیت استفاده از حضور مهمانان کشوری و چهره های کشوری هنر و فرهنگ استان را نیز به انجمنها وکارگاههای مجازی اضافه کرده و این روزها هر هفته به همت کانونیهای ایلام شاهد چندین جلسه مجازی و کاربردی با حضور نویسندگان، کارشناسان، قصهگویان و هنرمندان مطرح کشوری و استانی هستیم.
بیستودو مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر استان به بچههای ایلامی خدمات فرهنگی، ادبی و هنری ارائه میدهند که باشیوع کرونا و خانهنشینی کودکان ونوجوانان این فعالیتها تا زمان رفتن کرونا و بازگشت به حالت عادی به صورت مجازی انجام میگیرند.
نظرات