• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 99052820921
  • خبرنگار : 71567

معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد

نیازمند راه اندازی پویش‌های جدید دانشجویی هستیم/ضرورت بازنگری فرآیند پویش‌ها

نیازمند راه اندازی پویش‌های جدید دانشجویی هستیم/ضرورت بازنگری فرآیند پویش‌ها

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر این که نیازمند راه اندازی پویش‌های جدید دانشجویی هستیم و فرآیند این پویش‌ها نیز باید مورد بازنگری قرار بگیرد، گفت: کانون‌های دانشجویی در محیط‌های دانشگاهی نقش بسیار موثری در ایجاد پویش‌های جدید دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری در آیین اختتامیه سومین جشنواره درون دانشگاهی رویش دانشگاه علمی کاربردی که امروز به صورت مجازی برگزار شد، در سخنانی، نقش کانون‌های دانشجویی در فضاهای دانشگاهی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: برای این که اهمیت فعالیت این کانون‌ها را درک کنیم ابتدا باید این سوال را پاسخ بدهیم که انتظار ما از یک دانش آموخته دانشگاهی چیست در واقع دانشجویان علاوه بر تحصیل در رشت خاص دانشگاهی ماموریت‌های دیگری در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه وظیفه اصلی دانشجویان در دانشگاه‌ها تحصیل است اما این امر یک شرط لازم است ولی کافی نمی‌باشد. بنابراین دانشجویان باید علاوه بر تحصیل برای کسب دانش زیستن و آگاهی‌های دیگر نیز فعالیت‌های را انجام بدهند.  به همین جهت دانشجویان به منظور اعمال کنشگری واقعی باید وارد  فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شوند و مهارت‌های حضور در این عرصه‌ها را همانند مهارت کسب دانش فنی و تخصصی به دست بیاورند.  در این شرایط است که یک فارغ التحصیل آشنا به همه امور اعم از اجتماعی ، فنی، و غیره خواهد شد به طوری که می‌تواند در همه عرصه‌های بیرون از دانش فنی نیز اثرگذار باشد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان این که کانون‌های فرهنگی دانشجویان در دانشگاه‌ها ظرفیت‌های کافی برای توانمندسازی و کسب توانمندی‌های بیشتر را دارند گفت:  این توانمندی‌ها تحت عنوان انواع سواد از آن یاد می‌شود به طوری که در گذشته صرفا به سواد خواندن و نوشتن اکتفا می‌شد اما امروزه به مراتب این سواد به همه حوزه‌ها سرایت کرده  است.

غفاری کسب توانمندی‌های لازم در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی را لازمه توسعه انسانی و حتی توسعه یک جامعه عنوان کرد و گفت: توسعه انسانی به معنای واقعی در قابلیت‌ها و توانمندی‌های افراد معنا پیدا می‌کند به طوری که قدرت زندگی را به آنها می‌دهد در نتیجه یک جامعه توسعه یافته جامعه‌ای است که افراد بتواند از کنشگری در عرصه‌های مختلف بهره مند شوند و ما نیز باید بسته به هویت ملی ، دینی  و اجتماعی خود دانایی و آگاهی لازم را کسب کنیم و کسب این آگاهی‌ها نیز در محیط‌های آکادمیک و در قالب برنامه‌های فوق برنامه و همچنین مجموعه‌های دانشگاهی به دست می‌آید.

معاون فرهنگی  وزارت علوم تاکید کرد: در حال حاضر دانشجویان ما درقالب تشکل های دانشجویی، کانون‌ها و غیره به مراتب کنشگری خود را تمرین می‌کنند و می‌توانند نوع برخورد با محیط پیرامون را بیاموزند واین مجموعه‌ها تمرینی از زندگی اجتماعی و فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی است و توجه به این فعالیت‌ها موجب خواهد شد که ما در آینده جامعه توانمند داشته باشیم. ضمن این که این توانمندی‌ها صرفا با آموزش‌های صرف تخصصی به دست نمی‌آید.

وی به مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانشجویی طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: راه اندازی پویش‌های مختلف دانشجویی در عرصه‌های مسائل روز نظیر کرونا تحت عنوان پویش خودمراقبتی و دیگر مراقبتی که براساس آن دانشجویان در سراسر کشور پذیرفتند که هر دانشجو به ۱۰ نفر دیگر آموزش‌های پیشگیرانه مقابله با کرونا ویروس را بدهند که این پویش‌ها نمونه‌ای از احساس مسئولیت دانشجویان در  قبال مسائل اجتماعی می‌باشد.

به گفته وی براساس آموزه‌های دینی خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر این که خود آن قوم برای تغییر اقدام کنند. سازوکارهای این تغییر و کسب دانایی در محیط‌های دانشگاهی به دست می‌آید. بنابراین کسب دانش یک فرآیند متغییر است و باید این فرآیند پیوسته مورد بازنگری قرار بگیرد و ما نیازمند تشکیل پویش‌های جدید در دانشگاه‌ها هستیم و خوشبختانه کانون‌های دانشجویی می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشند.

وی در پایان تاکید کرد: کسب احساس خودباوری ، دیگر باوری، مسئولیت شناسی، مسئولیت پذیری، عدالت گرایی، انصاف پنداری، اخلاق مداری و برخی موارد دیگر از جمله فواید فعالیت‌ در کانون‌های دانشجویی است.

به گزارش ایسنا، در سومین جشنواره درون دانشگاهی رویش دانشگاه علمی کاربردی که اختتامیه آن امروز به صورت مجازی و به میزانی دانشگاه علمی کاربردی واحد غرب استان تهران برگزار شد، در مجموع ۲۲۰۰ اثر از سراسر واحدهای علمی کاربردی جمع آوری شد که در نهایت ۱۳۷ اثر به عنوان آثار برتر  انتخاب شدند در واقع در اولین جشنواره رویش دانشگاه علمی کاربردی ۱۵ واحد و در دومین جشنواره ۲۱ و در سومین جشنواره نیز ۱۳ واحد علمی کاربردی شرکت کردند.

براساس اعلام دانشگاه علمی کاربردی، ۱۵ واحد استانی این دانشگاه در این جشنواره شرکت نداشتند و برخی از استان‌ها نیز تمایلی به کار فوق برنامه ندارند.

همچنین سومین جشنواره رویش درون دانشگاهی علمی کاربردی از اول دی ماه فعال شده است و ۲۷ واحد استانی در این جشنواره شرکت کردند. به طوری که این آثار توسط ۳۹ نفر داوری شدند و در نهایت آثار برتر امروز معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha