• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99052719824
  • خبرنگار : 50212

شهردار:

کسری بودجه شهرداری ساوه جدی است

کسری بودجه شهرداری ساوه جدی است

ایسنا/مرکزی شهردار ساوه گفت: عدم افزایش تعرفه‌های عوارض ساخت و ساز این شهر در سال ۹۹، شهرداری را با کسری ۵۰ میلیارد تومانی بودجه مواجه کرده است.

سیدمهدی حسینی در جلسه شورای معاونین شهرداری ساوه اظهار کرد: در این شرایط مالی چاره‌ای جز ایجاد درآمد نداریم، زیرا امسال به علت عدم افزایش تعرفه‌های عوارض ساخت و ساز در شهر، با وجود افزایش زیاد قیمت مسکن در سال ۹۹ با کسری ۵۰ میلیاردی بودجه مواجه شده‌ایم در حالی که این درآمد می‌توانست صرف اجرای پروژه‌ها و پیشرفت شهر شود.

وی با بیان اینکه با توجه به این کسری بودجه هم اینک تعرفه عوارض ساخت و ساز در سال ۱۴۰۰ تهیه و آماده ارائه به شورای اسلامی شهر است، گفت: شهرداری باید ضمن توجه به درآمد از این محل، به توسعه متوازن شهر نیز توجه کند، لذا باید با بررسی فروش تراکم در نقاط مختلف شهر، فروش تراکم در هسته مرکزی شهر را محدود و کنترل کرد.

حسینی در ادامه بر اجرای دقیق و کارشناسی موضوع در کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیسیون ماده ۱۰۰، کمیسیون بند ۲۰ و ماده ۷۷ تاکید کرد و یادآور شد: پرونده‌های مطرح شده در این کمیسیون‌ها باید پس از بررسی دقیق، کامل و کارشناسی تکمیل و ارسال شوند.

او با اشاره به بودجه پیش بینی شده ۲۴۸ میلیارد تومانی شهرداری ساوه در سال جاری اظهار کرد: امیدواریم با توجه به شرایط سخت اقتصادی و وضعیت درآمدی نامطلوب شهرداری بتوانیم این بودجه را محقق کنیم، اما با توجه به وضعیت موجود، نیازمند اخذ تسهیلات  از یکی از بانک های  شهر هسیتم که مراحل آن در حال انجام است.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث ویروس کرونا در ساوه جدی شده است، با تاکید بر لزوم مراقبت از سلامتی کارکنان این مجموعه افزود: مدیران ذیربط نباید برای خرید اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی کننده خساست به خرج دهند. باید با خرید اقلام مورد نیاز آنها را در اختیار کارکنان قرار دهند.

شهردار ساوه ادامه داد: از سوی دیگر ارائه خدمات الکترونیکی و غیر حضوری توسط شهرداری  تقویت شود، زیرا احتمالا در فصل پاییز نیز درگیر این ویروس باشیم و نباید با تعطیلی احتمالی در بحث درآمدی دچار آسیب شویم، زیرا ما برای انجام کارهایی در شهر متعهد شده‌ایم و باید آنها را ثمر برسانیم.

وی افزود: هم اینک پروژه و کارهای بزرگی توسط شهرداری در حال انجام است که مسکوت ماندن برخی از آنها در این شرایط بحران مالی موجب آسیب به مجموعه می‌شود، لذا لازم است اقداماتی از جمله ممیزی، وصول عوارضات و بهای خدمات تسریع شود.

حسینی گفت: در حوزه مدیریت پسماند، اصناف و گروه های پرهزینه شهر با ارائه راهکارهای قانونی و با هماهنگی شورا و مسئولان شهرستان، بهای خدمات دریافتی را پرداخت کنند و نباید فراموش شود که اوضاع مالی شهرداری خوب نیست.

وی تصریح کرد: هم اینک به دلیل وضعیت اقتصادی، تورم و کاهش سهم ساوه از ارزش افزوده شهرستان، درآمد شهرداری فوق العاده پایین و هزینه‌های آن بالاست به طوری که ماهانه ۱۰ میلیارد تومان هزینه‌های جاری آن صرف پرداخت حقوق و مزایا می شود، بنابراین در ازای هزینه‌های جاری باید ۱۰ میلیارد تومان نیز اعتبار عمرانی داشته باشیم. بر این اساس لازم است از اول مهرماه  جهت وصول عوارض اصناف اقدام شود تا حقوق شهرداری در این شرایط برای اداره شهر گرفته شود.

شهردار ساوه همچنین خواستار انتقال سریع ضایعات فروشان شهر به شهرک بازیافت شد و افزود: هم اینک قرارداد شهر صنوف مزاحم نیز به امضا رسیده و شهرداری طی مدت ۲۴ ماه برای آماده سازی آن فرصت دارد.

وی ادامه داد: تملک شهرک صنوف مزاحم به مساحت ۵۰ هکتار با سند شش دانگ یکی از اقدامات بزرگ مدیریت شهری دوره پنجم و منبع درآمدی خوب برای شهر و  شهرداری است که باید در مدت تعیین شده قویا برای آماده سازی آن اقدام کنیم که لازمه آن در گام نخست تعیین یک مدیر برای این شهرک است.

شهردار ساوه در ادامه این جلسه به وضعیت فرسوده اتوبوس‌های شهر ساوه اشاره کرد و گفت: با وجود این شرایط مالی، امسال پایان قرارداد شرکت‌های بخش خصوصی با سازمان حمل و نقل بار و  مسافر شهرداری است و در صورت عدم چاره اندیشی لازم با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: برای پیشگیری از بحران در حمل و نقل اتوبوسرانی و وقفه در خدمات رسانی به شهروندان،  خریداری ۲۱ دستگاه اتوبوس بازسازی شده از استان قزوین، دریافت ۲۲ دستگاه اتوبوس فرسوده جهت بازسازی از اتحادیه اتوبوسرانی کشور و خرید هفت دستگاه اتوبوس و یک دستگاه مینی بوس از بخش خصوصی شهر ساوه در دستور کار قرار گرفته و خرید ۱۵ دستگاه برای بازسازی در حال اخذ مجوز است.

حسینی افزود: همچنین از محل سازمان شهرداری‌ها نیز اخذ وام چهار درصد از محل تبصره ۱۸ قانون برنامه ششم توسعه برای  بازسازی ۲۰ دستگاه و هر اتوبوس ۲۲۴ میلیون تومان در حال انجام است و برای بازسازی ۱۰ دستگاه اتوبوس کمک بلاعوض از سوی سازمان شهرداری‌ها پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهری شود، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته علی‌رغم درآمدهای سرشار شهرداری از محل ارزش افزوده در زمینه نوسازی اتوبوسرانی اقدامی صورت نگرفت و این امر موجب شده که امروز شهرداری در بدترین شرایط مالی با فرسودگی ناوگان مواجه شود. لذا لازم است که از محل بودجه شهرداری و سازمان حمل و نقل بار و مسافر سالانه حداقل پنج دستگاه اتوبوس بازسازی، نوسازی و به ناوگان افزوده شود.

وی در ادامه بر لزوم اطلاع رسانی و ارائه گزارش عملکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر ساوه توسط اداره روابط عمومی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تاکید کرد و خواستار تشکیل کمیته فرهنگی شهرداری در این زمینه شد.

حسینی در پایان افزود: در محرم امسال مسئولیت ما برای برپایی این آیین به علت شیوع ویروس کرونا سخت‌تر است، لذا باید روابط عمومی و سازمان فرهنگی با بسیج نیروها به علت عدم امکان برگزاری حضوری برخی مراسم های امسال، فضای شهر را به نحواحسن آماده‌سازی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha