• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99052719563
  • خبرنگار : 50310

دفاتر تسهیلگری بستری برای گسترش زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی

دفاتر تسهیلگری بستری برای گسترش زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی

ایسنا/لرستان یک استاد دانشگاه گفت: فلسفه تشکیل دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در محلات حاشیه‌ای، شناسایی و استفاده از منابع و توانایی‌های درونی محله به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در گسترش زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی محلی با هدف ایجاد رشد پایدار کالبدی، نهادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در محله است.

تهمینه بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا، بیان این‌که دولت برنامه‌های مختلفی برای توسعه مناطق حاشیه‌ای و کمتر توسعه یافته در نظر گرفته است، اظهار کرد: در این راستا دفاتر تسهیل‌گری و توسعه اجتماعی در مناطقی که به‌لحاظ فیزیکی، شهرسازی، معماری و اجتماعی دارای مشکل هستند افتتاح می‌شود.

وی به حضور کارشناسان متعهد، کاربلد و دارای تحصیلات دانشگاهی در دفاتر تسهیل‌گری و توسعه اجتماعی اشاره کرد و گفت: این کارشناسان با حضور در درب منازل افراد، وضعیت زندگی، اشتغال، خیابان‌ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی را گردآوری و جمع‌بندی می‌کنند.

بیرانوند با اشاره به این‌که دفاتر تسهیل‌گری و توسعه اجتماعی، کمک‌کار مردم هستند، ادامه داد: معمولاً مشکلات و مسائل جمع‌بندی شده توسط کارشناسان مستقر در دفاتر تسهیل‌گری، طی جلسه‌ای با حضور استاندار و تمام مدیران مورد بررسی قرار می‌گیرد که می‌تواند در زمینه‌های مختلف کارگشا باشد.

این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که مسئولان تصمیم بر توسعه مناطق کمتر توسعه یافته دارند، خاطرنشان کرد: نیازمند مشارکت مردم با دفاتر تسهیل‌گری و توسعه اجتماعی هستیم تا با گردآوری اطلاعات صحیح، به پیشرفت و توسعه این مناطق کمک شود.

وی مشارکت مردم را لازمه پیشرفت و توسعه استان دانست و افزود: هر کسی به هر میزان که می‌تواند برای رضای خدا کار کند، موظف به انجام کار است، همان‌طور که امام راحل(ره) فرمودند ما مکلف به انجام تکلیف هستیم، لذا هر کسی در هر مسئولیتی که قرار دارد، تکلیف خود را به نحو احسن انجام دهد.

بیرانوند ادامه داد: دفاتر تسهیلگری از شش کارشناس اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی، مددکاری، حقوقی و مدیر دفتر تشکیل شده و همچنین هر دفتر جمعیتی نزدیک به ۱۵ هزار نفری را تحت پوشش خود دارد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: دفاتر تسهیلگری با رویکرد اجتماع‌محور به دنبال توسعه اجتماعی محلات کمتر برخوردار هستند و با مشارکت اهالی محله و شناسایی نیاز جوامع محلی و افزایش سرمایه اجتماعی و اعتمادسازی در جامعه به دنبال توانمندسازی محلات هستند.

وی تصریح کرد: فلسفه تشکیل دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در محلات حاشیه‌ای، شناسایی و استفاده از منابع و توانایی‌های درونی محله به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در گسترش زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی محلی با هدف ایجاد رشد پایدار کالبدی، نهادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در محله است.

بیرانوند اظهار کرد: با توجه به وظایف دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در سطح محلات و کارها و اقدامات خوب دفاتر از جمله اعتمادسازی در سطح محلات و برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی، اقدامات حوزه کالبدی از جمله بهسازی محیطی و آسفالت خیابان‌ها و...، جا دارد که افکار عمومی و رسانه‌ها در جهت انعکاس مسائل و مشکلات مربوط به مناطق حاشیه‌ای و ترغیب و تشویق نهادهای مدنی و ngo ها نسبت به فعالیت بیشتر در مناطق حاشیه‌ای، همکاری بیشتری با دفاتر مربوطه داشته باشند تا شاهد خدمات بهتر از جنبه‌های مختلف کالبدی، اجتماعی و اقتصادی و... به شهروندان این محلات باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha