• یکشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99052619055
  • خبرنگار : 71457

مقام سابق قطر: امارات ما را تحریم و با اسرائیل صلح میکند/فلسطین وکیل نمیخواهد/قرقاش: حسودی نکن!

مقام سابق قطر: امارات ما را تحریم و با اسرائیل صلح میکند/فلسطین وکیل نمیخواهد/قرقاش: حسودی نکن!

نخست وزیر پیشین قطر به توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم اشغالگر اسرائیل واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر پیشین قطر در توئیت‌هایی نوشت: دیدگاه من در این زمینه شناخته شده است، دیدگاه من بر این مبنا است که صلح باید بر اساس اصول مشخصی حاصل شود تا عادی‌سازی همیشگی و مداوم و برای ملت‌ها قانع‌کننده باشد.

بن جاسم با طرح شبهاتی درباره دلایل صلح امارات و اسرائیل در شرایط فعلی این سوال را مطرح کرد که آیا اعلام این توافق در حال حاضر در راستای حمایت از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات آتی انجام شده است؟ یا در عین حال، بهایی برای تصویب قرارداد جنگنده‌های اف ۳۵ است که امارات از واشنگتن خواسته و نتانیاهو وعده کمک جهت تصویب این معامله را داده است؟ یا این توافق برای بهبود وجهه ابوظبی در آمریکا است؟

وی ادامه داد: آیا هدف این توافق نجات طرح صلحی است که دولت آمریکا آن را اعلام کرده و با نام معامله قرن شناخته می‌شود که با مخالفت‌های عربی و جهانی مواجه شد؟ آیا ابوظبی طرح صلحی دارد که ما آن را نمی‌شناسیم که می‌تواند حقوق فلسطینی و عربی را بازستاند؟

حمد بن جاسم خاطرنشان کرد: صاحبان این توافق به طور علنی می‌گویند کسانی که تمایل به نماز خواندن در قدس دارند، می‌توانند از طریق فرودگاه ابوظبی به آنجا سفر کنند، همچنین پیشتر گفته بودند که سفر به جزیره سقطری یمن نیز از طریق ابوظبی انجام می‌شود و باید گفت که در این جزیره، نیروهای سعودی حضور دارند و با این وجود، امکان سفر به آن از طریق ریاض فراهم نیست.

وی این سوال را مطرح کرد که آیا ابوظبی پایخت خلافت جدیدی شده است تا قطری‌ها و مسلمانان دیگر فقط از آنجا به قدس برای نماز در مسجد الاقصی سفر کنند؟!

بن جاسم همچنین به روابط پیشین کشورش با رژیم اشغالگر اشاره کرد و گفت که به یاد می‌آورد آن هنگام که دوحه، دفتر تجاری اسرائیل را گشود و با اسرائیل، روابط علنی بعد از برگزاری کنفرانس صلح مادرید برقرار کرد، هدف از این اقدام، تشویق کردن اسرائیل برای عقب نشینی از اراضی فلسطینی و عربی اشغال شده تا مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ بود.

وی ادامه داد، اماراتی‌ها با اشغالگر اسرائیلی دوستی می‌کنند و در عین حال، قطر را محاصره می‌کنند.

حمد بن جاسم درمورد توجیهات امارات برای این توافق و اظهاراتی مبنی بر اینکه این توافق در توقف طرح الحاق اسرائیل نقش داشته است، گفت که اعراب حاشیه خلیج فارس باهوش تر از آن هستند که برای آنها توجیهات واهی همچون توقف تصمیم الحاق اراضی و نماز در مسجد الاقصی را در سایه سستی مواضع کنونی عربی مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه نیازی برای این توجیهات وجود ندارد، تاکید کرد که با صلح و با روابط برابر با اسرائیل موافق است.

حمد بن جاسم تاکید کرد که مردم فلسطین به هیچ کس این وکالت و اختیار را نداده‌اند تا به جای آنها، در مورد آینده‌شان تصمیم گیری کند.

وی نپذیرفت که درمورد موضع اتحادیه عرب و شورای همکاری در قبال توافق عادی‌سازی میان امارات و رژیم اشغالگر اظهار نظر کند اما تاکید کرد که به این دو نهاد در قبال این توافق امیدی نمی‌رود.

پاسخ امارات

در مقابل، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در واکنش به سخنان حمد بن جاسم آل ثانی گفت که وی به دنبال یک نقش می‌گردد و از فروپاشی طرحش حسرت می‌خورد.

قرقاش در واکنش به ۱۲ توئیت حمد بن جاسم، یک توئیت را منتشر کرد و این توئیت را با یک بیت شعر آغاز کرد که معنای آن چنین است: اگر سرزنش تو برای نصیحت بود، من آن را می‌پذیرفتم. اما سرزنش تو به دلیل حسادت است.

وی گفت که نمی‌خواهد به این توئیت‌ها واکنش نشان دهد؛ چراکه یک مسئول اختلاف برانگیز که نامش به توطئه کردن آمیخته است، در توئیت‌هایش به دنبال یک نقش می‌گردد و از فروپاشیدن طرحش حسرت می‌خورد.

قرقاش در توئیتش نام این مسئول را به صراحت ذکر نکرد، اما محتوای پاسخ او اشاره به حمد بن جاسم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha