محمود امتی در گفتوگو با ایسنا در خصوص وضعیت مرزهای استان و تردد در آن اظهار کرد: در کل کشور مرزهای زیادی با کشورهای همسایه داریم که احوالات آن متغیر و متفاوت است اما اگر به استان خودمان نگاه کنیم، چهار مرز وجود دارد که سه مرز سرخس، لطفآباد و باجگیران با ترکمنستان است.
وی افزود: در ۳۰، ۴۰ روز اخیر تنها بخش ریلی فعال شده و برخی ترددها به ترکمنستان انجام میشود. بنابراین بسیاری از محمولههای صادراتی و ترانزیتی ما در آنجا متوقف شده و حتی برخی از این محمولههای ترانزیتی همچنان در بندرعباس متوقف مانده است. به همین دلیل صادرکنندگان ما در زمینه ارسال کالا به ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه متضرر شدند.
امتی بیان کرد: مرز دوغارون با کشور افغانستان نیز مرز دیگر استان ماست که مرز اصلی استان و دروازه ورودی به کشور افغانستان است. خوشبختانه در این ایام این مرز بسته نشد و تردد در آن وجود داشت که همچنان نیز ادامه دارد اما مشکل عمده در مرز دوغارون، توقف کامیونها پشت مرز است که گاه حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه کامیون در مرز متوقف میشود. بخشی از این مشکل به کشور ما و بخشی به کشور افغانستان و عدم پذیرش این کشور برای ورود کامیون بازمیگردد. متاسفانه هنوز نتوانستهایم این مساله را به خوبی تدبیر و مدیریت کنیم.
توقف حدود ۹ روزه کامیونها پشت مرز افغانستان
نائب رئیس انجمن حملونقل بینالمللی خراسان رضوی ادامه داد: در شرایط فعلی و بعد از عید قربان، حدود ۸، ۹ روز کامیونها پشت مرزها متوقف شدند که این توقفها نارضایتی تجار، شرکتهای حمل و نقل، رانندهها و بازرگانان ایرانی و افغانستانی را در پی داشته، هزینههای حمل را افزایش داده و کرایههای حمل در برخی مسیرها تا ۱۰۰ یا ۱۵۰ درصد و همچنین هزینه بهای تمام شده کالاهای ترانزیتی و صادراتی به افغانستان افزایش داده است. اگر برای این موضوع فکری نکنیم، هدف ما برای افزایش تراز تجاری با افغانستان محقق نخواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از سیاستهای دولتمردان ما افزایش روابط تجاری با کشورهای همسایه است و از این طریق میتوان مقداری از مشکلات و عواقب تحریمها را خنثی کرد، عنوان کرد: مقدمه و پیشنیاز این کار روانسازی مرزهاست. زمانی که مرزهای ما با تمام کشورهای همسایه روان و توقفها کم باشد و مشکلات برطرف شود، بهای کالای ترانزیتی و صادراتی تمام شده برای کشورهای همسایه ارزانتر تمام خواهد شد؛ محولههای تجاری سریعتر و ارزانتر به دست آنها خواهد رسید و در کنار آن زمان کمتری صرف ارسال محمولهها میشود.
گرههای ترافیکی و توقف در گمرک دوغارون موجب خسارت حمل و نقل بینالمللی شده است
امتی گفت: در برخی مرزها مشکلات ما کمتر است اما متاسفانه در اغلب مرزها مشکل داریم. یکی از کشورهایی که میتوانیم تراز تجاری خود را با آن افزاش دهیم، افغانستان است که دروازه این کشور نیز مرز دوغارون است اما متاسفانه یکی از دلایل عمدهای که نارضایتی تجار، صادرکنندگان، شرکتهای حمل و رانندگان را در پی داشته، گرههای ترافیکی، شلوغی، ترافیک و توقف مرزی در گمرک دوغارون است که باعث شده خسارت و آسیبهای زیادی به بدنه حمل و نقل بینالمللی وارد و موجب توقف سرمایه ملی شود.
نائب رئیس انجمن حملونقل بینالمللی خراسان رضوی اضافه کرد: در روزهای اخیر ۲۰۰۰ کامیون توقف داشته که هر کدام از آنها یک تا ۴ میلیارد ارزش دارد. این مساله از یک سو توقف سرمایه ملی و از سوی دیگر توقف تجار ایرانی و افغانستانی است که ۷، ۸ روز در مرز متوقف میمانند. میتوانیم با مدیریت، برنامهریزی، تدبیر، هماهنگی و رفع موانع این مشکل را برطرف کنیم.
وی با اشاره به اینکه عبور و مرور از برخی مرزها به دلیل شیوع پدیده کرونا در اواخر سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ با سال قبل قابل قیاس نیست، تصریح کرد: برخی مرزها به طور کامل بسته بوده و تا الان نیز بسته است و برخی نیز مانند مرز میرجاوه تا خرداد ماه بسته بود. برخی مرزها نیز باز و سپس بسته شد؛ برخی دیگر هم مانند مرزهای عراق و ترکیه گاه بسته بود و بعضی زمانها نیز باز میشد یا تردد در آن محدود بود.
افزایش خروج محمولههای صادراتی و ترانزیتی از مرز دوغارون در دوران کرونا
امتی خاطرنشان کرد: ما در مرز دوغارون افزایش خروج کالا را داشتیم. علت این موضوع این بود که برخی کالاهای ترانزیتی از کشور پاکستان به مسیر ایران منتقل شد. همچنین برخی محمولههای صادراتی ما برای کشور افغانستان به صرفهتر بود. همچنین برخی محمولهها که از مرز نیمروز خارج میشد، به دلیل مشکلات این مرز، به مرز دوغارون انتقال داده شد که همه این موارد موجب افزایش خروج محمولههای صادراتی و ترانزیتی از مرز دوغارون شده است.
انتهای پیام
نظرات