• چهارشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99052216316
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مشاور معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد؛

لزوم تقویت بخش خصوصی برای بهبود ارتباط تجاری ایران با سوریه

لزوم تقویت بخش خصوصی برای بهبود ارتباط تجاری ایران با سوریه

ایسنا/اصفهان مشاور معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مهمترین چالش روابط ایران و سوریه عدم ارتباط و شناخت بین بخش خصوصی دو کشور است، گفت: سوریه صرفا بازاری برای کشورمان نیست، بلکه یک فرصت است و می توانیم از امکانات ذاتی آن بهره ببریم.

حسن دانایی فر صبح امروز (چهارشنبه-۲۲ مرداد ماه) در نشست تخصصی مجازی بررسی فرصت‌های بازرگانی با کشور سوریه که از سوی کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: سوریه یکی از بازارهای هدف ایران است و با توجه به روابط ویژه و خاص از ابتدای انقلاب و به خصوص در ۱۰ سال اخیر جایگاه این بازار ممتاز و ویژه است.

وی افزود: باید قبول کرد که سطح روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و سوریه در سطح روابط سیاسی، امنیتی و نظامی مان نیست که البته به دلایلی بسیاری برمی گردد.

به گزارش ایسنا، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون سطح روابط و ارتباط بخش دولتی ایران با سوریه مطلوب بوده است، گفت: متاسفانه روابط ایران و سوریه در بخش خصوصی بسیار ضعیف است و یکی از دلایل آن عمر کمتر از یک ساله اتاق مشترک ایران و سوریه است، در حالیکه باید توجه داشت اتاق‌های مشترک تجلی گاه ارتباط بخش خصوصی است.

دانایی فر افزود: برای تقویت روابط با بخش خصوصی به همت اتاق بازرگانی ایران یک ساختمان ۱۱ طبقه در دمشق خریداری شد و این نوید را می‌دهد که بخش خصوصی ایران در سوریه حضور فیزیکی داشته باشد.

در پرواز هوایی به سوریه محدودیت داریم

وی همچنین در خصوص محدودیت پروازها به سوریه، اظهار کرد: ما در پرواز هوایی به سوریه محدودیت داریم و ایرلاین‌های دیگر به غیر از ایران به این کشور پرواز ندارند، البته مشکلات پروازهای هوایی مربوط به قبل از شیوع کرونا بود که با شیوع این ویروس مشکلات تشدید شد، با این وجود از دو ماه قبل پروازها به سوریه برای رفت و آمد تجار ایرانی فراهم شده است، البته باید توجه داشت که تجار باید بدون هیچ محدودیت و آزاد از طریق آژانس‌ها اقدام به سفر کنند و برای سفر به سوریه نباید نیاز به رابط داشته باشند که فعلا این شرایط مهیا نیست.

مشاور معاون اول رئیس جمهور همچنین در خصوص راه دریایی به سوریه برای تجار، اظهار کرد: مشکل اصلی در تاخیری است که به کالا می‌خورد که باید مسافت ۱۵ تا ۲۰ روزه دریانوردی را طی کند، البته بعضا این مسافت زمانی ۱۰۰ روز هم طول می کشد.

دانایی فر گفت: از وزیر صنعت و راه و شهرسازی خواسته ایم تا شرایط را برای کاهش زمان رفت و آمد خطوط کشتی رانی به سوریه کمتر کند، البته سوری‌ها می گویند که مسیرهای کشتیرانی یک طرفه برای آنها به صرفه نیست و جابجایی کالا باید دو طرفه باشد.

راه ترانزیت زمینی کالا از ایران به سوریه از سه نقطه مهیا می شود

وی همچنین درباره راه زمینی ارتباط با سوریه، توضیح داد: در حال حاضر برای ارتباط تجاری ایران با سوریه دو راه زمینی از کشور ترکیه و عراق وجود دارد، اما لازمه اینکه راه زمینی ایران به سوریه تسهیل شود، این است که ایران باید به راه ترانزیتی کالا بپیوندد و با پیگیری های صورت گرفته، اکنون در حال تهیه آیین نامه اجرایی آن هستند تا راه ترانزیت زمینی کالا از ایران از سه نقطه عراق انجام شود و این یکی از اقدامات در دستور کار ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه است.

مشاور معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: هم اکنون در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای حضور فیزیکی شرکت‌های ایرانی در سوریه هستیم و دفتری در دمشق برای معرفی صراف‌ها آماده کرده ایم و با توسعه فضای فیزیکی به دنبال همگرایی شرکت ها و توسعه روابط نزدیک با سوریه هستیم.

دانایی فر با تاکید بر اینکه سوریه تنها کشوری است که ایران با آن تجارت آزاد امضا کرده است، تصریح کرد: شرایط روابط سیاسی و امنیتی و سیاسی بین طرفین به گونه ای است که هیچ محدودیتی برای فروش تجار ما وجود ندارد.

سوریه هنوز وارد مباحث تجاری و اقتصادی نشده است

وی با بیان اینکه سوریه امروز در دوره ماقبل نهایی مسائل امنیتی است، تاکید کرد: سوریه هنوز وارد مباحث تجاری و اقتصادی نشده است، چراکه این کشور نیازمند آرامش عمومی و از سوی دیگر منابع است.

مشاور معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: دولت سوریه امروز به دنبال بازسازی، نوسازی سیستم‌های موجود و توسعه است و این سه مورد را در دستور کار آنها قرار گرفته و برآورد این بازار حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه سوریه منابعی که بتوانند وارد بازسازی و نوسازی شود را تا حدودی در اختیار دارد، گفت: از سوی دیگر این منابع را می تواند از چین، روسیه و ایران تامین کند، همچنین اخیرا امارات متحده عربی در بیانات غیررسمی در این باره اعلام آمادگی کرده است. 

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه تصریح کرد: یکی از مهمترین ضعف‌های ارتباط ایران و سوریه مربوط به بخش خصوصی بوده که دوطرفه است. 

مهمترین چالش؛ نبود مرز تجاری بین ایران و سوریه

وی با اشاره به تجربه ارتباط ایران و عراق و شروع این روابط از سال ۸۴، اظهار کرد: در آن زمان شاهد نوعی گسست بین روابط بخش خصوصی بودیم، البته برخی ارتباطات تجاری تجار محلی و مرزی ایران در دوره صدام شکل گرفته بود که بعد از سقوط صدام ساختار آن از بین رفت و در سال ۸۴ شاهد وضعیتی همانند سوریه با کشور عراق شدیم. با این تفاوت که بین ایران و سوریه مرز مشترکی وجود ندارد و مهمترین چالش ما امروز ما عدم ارتباط و شناخت بین بخش خصوصی دو طرف است.

دانایی فر با بیان اینکه سوریه یک کشور نفتی نیست و اقتصاد آن مبتنی بر تولید کالا بوده و اقتصاد واقعی دارد، افزود: زمینه‌های تولید مواد و محصولات مختلف در بخش نساجی و کشاورزی و همچنین معادن فسفر در سوریه قابل توجه است، اقتصاد شادابی نسبت به عراق دارد، بنابراین این شرایط کمک بزرگی به ایران خواهد کرد، از سوی دیگر باید به زیرساخت های بانکی، ترابری و ارتباطی بین دو کشور توجه کرد و خوشبختانه از لحاظ موضوعات راهبردی مانعی برای این ارتباط نداریم.

وی با تاکید بر اینکه امروز سوریه در آستانه ورود به دوره بازسازی است، تصریح کرد: این همان زمانی است که ما باید در این کشور حضور پیدا کنیم و یکی از دلایلی که توانستیم در عراق کار خود را استمرار دهیم، همان شرایط در آن زمان بود و امروز عراق به عنوان مقصد بزرگ تولید و تجارت جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

حمل و پول از موضوعات اساسی تجارت است

 دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه توضیح داد: ایران زمانی وارد عراق شد که دیگران از نظر امنیتی، فیزیکی و روانی و امنیت سرمایه گذاری جرات وارد شدن به این کشور را نداشتند، اما شرایط به گونه ای بود که با وجود فشارهای آمریکا نمی توانند این رابطه را کاهش دهند، البته تفاوت تجارت ایران با عراق بحث حمل است و در حالیکه با عراق مرز مشترک داشتیم، هیچ مرزی با سوریه نداریم.

دانایی فر تصریح کرد: به طور قطع موضوع حمل و پول از موضوعات اساسی تجارت است و وعده هایی برای رفع این مشکل با تجارت ایران با سوریه داده شده است، اما نمی‌توانیم زمان دقیقی برای حل مشکل حمل و نقل کالا بدهیم.

وی در مورد تاثیر شیوع کرونا بر تجارت ایران با سوریه، گفت: سوریه از معدود کشورهایی است که کمترین آمار بیماران کرونایی را دارد، از طرفی تحت شرایط خاصی مسافران را می‌پذیرد و هنوز پروازهای عمومی صورت نگرفته و تنها پروازهای خاص برقرار است، اما لازمه ورود به سوریه منفی بودن تست کرونا است، در کل کرونا مانع جدی برای رفت و آمد تجار ایرانی نیست. 

رشد صادرات ایران به سوریه

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه درباره آمار صادرات سه ماهه ایران به سوریه، گفت: طی سه ماهه نخست امسال میزان صادرات ایران به سوریه ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود که ۲ درصد رشد از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، همچنین میزان صادرات از لحاظ وزنی ۳۹ میلیون کیلو بوده است.

دانایی فر همچنین با اشاره به آمار واردات از سوریه به ایران در سه ماه نخست امسال، اظهار کرد: در این مدت میزان واردات کالا از سوریه به ایران ۴۲ میلیون کیلو بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است، همچنین ارزش تجاری آن ۴ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث تجارت با سوریه یکی از موضوعات مهم، تهاتر است، گفت: اخیرا قراردادهای تهاتری زیادی بین ایران و سوریه در حال انعقاد است، چراکه سوریه موقعیت مناسبی در دسترسی به آب های آزاد، عضویت در اتحادیه عرب و ... دارد، البته اکنون به دلیل مسائل سیاسی، سوریه در اتحادیه عرب تعلیق است و در تجارت با جهان عرب محدودیت هایی دارد، با این وجود می توانیم از نقاط قوت سوریه برای سرمایه گذاری استفاده کنیم.

سوریه تنها بازاری برای ایران نیست، بلکه فرصت است

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه تصریح کرد: ایران با نگاهی آینده محور می‌تواند به سوریه نگاه کند و سوریه صرفا بازاری برای کشورمان نیست، بلکه یک فرصت است و می توانیم از امکانات ذاتی آن بهره ببریم.

دانایی فر با بیان اینکه خوشبختانه امروز دفتر اتاق مشترک ایران و سوریه در آن کشور تشکیل شده است، اظهار کرد: این اتاق با وجود کمبود منابع در سال گذشته تشکیل شد و تنها ایده نیست، بلکه مرکزی برای ایجاد زمینه با تجار سوری و ارتباط با جهان عرب است و می تواند گام موثری در زمینه تجارت با سوریه برداشته شود.

وی با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و حضور در سوریه، گفت: چین می تواند رقیب سرسختی برای ما در بازار سوریه باشد، البته چین به دو سال زمان نیاز دارد، چراکه سرپل های ارتباطی ندارند، از سوی دیگر امارات نیز می تواند رقیب دیگری برای ایران باشد و به دلیل سایه خصومت با ترکیه، تمایل زیادی برای ارتباط با سوریه دارد.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل ممنوعیت ورود هر کالا از ترکیه به سوریه، ایران فرصت خوبی برای به دست آوردن بازار این کشور دارد.

وی با اشاره به مباحث مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و شرکت های دانش محور در سوریه، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیتی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده ایم و با ایجاد مرکزی در اتاق مشترک دو کشور قصد داریم شرکت های دانش بنیان را به سمت سوریه و کار در آن کشور سوق داده شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha