• یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99051208761
  • خبرنگار : 71610

تبدیل مهم‌ترین تأسیسات اقتصادی یمن به پادگان نظامی توسط امارات

تبدیل مهم‌ترین تأسیسات اقتصادی یمن به پادگان نظامی توسط امارات

منابع آگاه یمنی فاش کردند که امارات بزرگ‌ترین تأسیسات صادرات گاز مایع در ساحل خلیج عدن در جنوب یمن را به پادگان نظامی تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، العربی الجدید به نقل از منابع آگاه یمنی فاش کرد که امارات بندر "بلحاف" را به پادگان نظامی و محل آموزش نیروهای مسلح شورای انتقالی جنوب یمن تبدیل کرده است.

طبق این گزارش، بندر بلحاف شامل بزرگ‌ترین تأسیسات صادرات گاز مایع در ساحل بحر العرب در شبوه واقع در جنوب یمن است.

بندر بلحاف؛ بزرگ‌ترین طرح اقتصادی در تاریخ یمن به شمار می‌رود که باعث شده این کشور در ردیف کشورهای صادرکننده گاز طبیعی در جهان قرار بگیرد. تکمیل این طرح پیش از آغاز جنگ و بحران حدود ۵.۴ میلیارد دلار هزینه برد و تولیدات این بندر سالانه به حدود ۶.۷ میلیون تُن می‌رسد.

در همین حالف "احمد الحارث"، کارشناس فنی و مهندسی شرکت دولتی گاز مایع یمن به العربی الجدید گفت، طرف‌های وابسته به ائتلاف متجاوز عربی خطوط لوله و خطوط ارتباطی بین پایگاه‌های تولید گاز را در ۱۸ منطقه نفتی در مأرب که در مجاورت بنادر صادراتی همانند بلحاف در شبوه قرار دارند، مسدود کرده‌ است.

وی افزود، یمن در نتیجه جنگ‌ها و نقش ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان و امارات، ذخیره نفتی قابل توجهی را از دست داده و به دنبال آن بازارهای بین‌المللی گاز را هم از دست داده است.

طبق این گزارش، کارشناسان معتقدند که اهدافش را در یمن با دقت بالایی انتخاب کرده و به شکل قابل توجهی در جزیره سقطری متمرکز شده و تسلط بندر بلحاف را نیز به دست گرفته است. ابوظبی همچنین کنترل برخی مواضع راهبردی و مهم در ساحل غربی یمن مانند بنادر "المخا"، "ذوباب"، "رأس عمران" و جزیره "میون" درگاه تنگه استراتژیک باب المندب را به دست گرفته است.

العربی الجدید در ادامه گزارش داد، از نیمه سال گذشته میلادی تاکنون مقامات محلی در استان شبوه حدود پنج درخواست رسمی را برای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن ارسال کرده و از وی خواسته‌اند که نسبت به گسترش نفوذ امارات در بلحاف موضعی اتخاذ کند.

طبق گفته یک مقام محلی در استان شبوه که نخواست نامش فاش شود، آخرین درخواست توسط محمد صالح  بن عدیو، استاندار شبوه در ماه مه گذشته برای منصور هادی ارسال شد و وی در این نامه از رئیس جمهوری مستعفی یمن خواست که با مقامات عربستان صحبت کند تا اماراتی‌ها را متقاعد به تخلیه تأسیسات گازی بلحاف کنند.

در همین راستا، "عصام مقبل"، تحلیلگر مسائل اقتصادی به ترور نافرجام بن عدیو اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha