• جمعه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 99051006935
  • خبرنگار : 30165

تاثیر احساس امنیت بر فعالیت‌های ورزشی زنان در پارک‌ها

تاثیر احساس امنیت بر فعالیت‌های ورزشی زنان در پارک‌ها

نتایج یک مطالعه نشان داد که تاثیر احساس امنیت جانی و اخلاقی در افزایش فعالیت‌های ورزشی زنان در پارک ها، متوسط به بالا است. اما احساس امنیت مالی بر آن تاثیری ندارد.

به گزارش ایسنا، احساس امنیت در فضاهای شهری بر کیفیت زندگی مردم تاثیر زیادی دارد. بررسی عواملی که بر ایجاد احساس امنیت و آسودگی زنان در پارک‌ها کمک می‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل، پژوهشگران دانشگاه علوم انتظامی امین و دانشگاه علامه طباطبائی در مطالعه‌ای به بررسی تاثیر احساس امنیت بر فعالیت‌های ورزشی زنان در پارک‌ها پرداختند.

غلامرضا مرادی سیاسری و سارا کنشگر به همراه همکارانشان، پژوهشگرانی بودند که در این مطالعه مشارکت داشتند. در این تحقیق ۱۲۶ نفر از زنان شرکت‌کننده در برنامه‌های ورزش صبحگاهی پارک‌های تهران، از طریق پرسش‌نامه مورد بررسی قرار گرفتند.

براساس یافته‌های این پژوهش احساس امنیت بر فعالیت‌های ورزشی زنان در پارک‌های تهران تاثیر مستقیم دارد. احساس امنیت در شرکت‌کنندگان این پژوهش در حد متوسط بود. 

به گفته پژوهشگران این مطالعه: «زنان در فضای پارک‌های شهر تهران احساس امنیت جانی کمتری را تجربه می‌کنند. اگر شرایط و محیط طوری فراهم شود که احساس امنیت جانی در آن‌ها ارتقا پیدا کند، بدون شک حضور آنان در فعالیت‌های ورزشی پارک‌ها پررنگ‌تر خواهد بود».

احساس امنیت چهار جنبه امنیت جانی، مالی، اجتماعی و اخلاقی دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که تاثیر احساس امنیت جانی، اخلاقی و اجتماعی در افزایش فعالیت‌های ورزشی زنان در پارک‌ها، متوسط به بالا است. اما احساس امنیت مالی بر آن تاثیری ندارد.

پژوهشگران این مطالعه برای افزایش احساس امنیت زنان در پارک‌ها، پیشنهاداتی را ارائه کردند: «افزایش تعداد پلیس زن در هنگام فعالیت بدنی بانوان، جلوگیری از ورود افراد بی‌حجاب، برخورد با افراد ولگرد و مزاحم، افزایش دوربین‌های مداربسته در بوستان‌ها، به خصوص نقاط کور، فرهنگ‌سازی توسط صدا و سیما و سایر رسانه‌های جمعی، افزایش گشت پلیس با موتور در محوطه جهت افزایش امنیت، افزایش روشنایی در کلیه قسمت‌های بوستان، به‌ویژه در فضاهای ورزشی بانوان، برخورد قاطع و جدی با اراذل و اوباش و افراد مزاحم، استقرار کیوسک‌های نگهبانی در قسمت‌ها و ورودی‌های مختلف بوستان‌ها و حضور نگهبانان به صورت شبانه‌روزی».

نتایج این پژوهش تابستان سال جاری(۱۳۹۹) به صورت مقاله علمی پژوهشی در مجله «پژوهش‌نامه نظم و امنیت انتظامی» وابسته به پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha