• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99050603774
  • منبع : نمایندگی همدان

کرونا و تغییر چهره‌ اصناف

کرونا و تغییر چهره‌ اصناف

ایسنا/همدان از زمان شیوع کروناویروس در اسفندماه سال گذشته، کلیه اصناف کشور، مانند سایر اماکن و مشاغل، تحت تأثیر این ویروس قرار گرفتند و موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تدوین شده، خوداظهاری سلامت و دریافت کد رهگیری بهداشتی شدند.

برخی واحدهای صنفی مانند رستوران ها و آرایشگاه های مردانه و زنانه جزء اصناف پرخطر شناخته شده و محدودیت‌های خاصی برای آن‌ها اعمال شد.

این روزها اگر سری به خیابان های منتهی به مرکز شهر یا مراکز خرید و برج های تجاری بزنید، تعداد مغازه دارانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند، بسیار اندک است.

«ماسک» جزء لاینفک صورت این افراد است اما گاهی هم مشاهده می شود که ماسک را تا روی چانه خود پایین آورده اند و هنگامی که با آنها صحبت می کنید گرمای هوا و احساس خفگی را توجیه کار خود می‌دانند.

صاحبان برخی مشاغل، حتی با نصب پوستر و اعلامیه به مردم هشدار می دهند که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و افراد بدون ماسک وارد مغازه‌ آنها نشوند. در میان این‌ها افرادی هم هستند که از شیلد استفاده می کنند یا جلوی میز پیشخوان خود را با پلاستیک پوشانده‌اند.

پوشش پلاستیکی پیشخوان ها در همدان، برای مشاغلی مانند داروخانه ها، فروشگاه های تلفن همراه و فروشگاه های تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی بیشتر دیده می شود.

مهتاب، فروشنده البسه بانوان در مرکز شهر است. در فروشگاه آنان همه فروشنده ها از ماسک و دستکش استفاده کرده اند، او می گوید: صاحب فروشگاه از همان زمان آغاز شیوع کرونا ما را موظف به ضدعفونی روزانه فروشگاه و استفاده از ماسک و دستکش کرده و از آنجایی که استفاده از ماسک و دستکش لاتکس یکبار مصرف هزینه زیادی برای ما دارد به جای آن از دستکش و ماسک پارچه ای استفاده می کنیم و خوشبختانه تا الان هم هیچ مشکلی نداشتیم.

علی، صاحب یک مغازه‌ فروش لوازم آشپزخانه در یکی از برج های تجاری همدان است. هنگامی که وارد مغازه او می شوید بوی مواد ضدعفونی کننده غلیظ را استشمام خواهید کرد. او می گوید: شغل ما به صورتی است که مشتریان به وسیله ها دست می زنند و ممکن است آنها را خریداری نکنند. از آنجایی که از سلامت افراد آگاهی نداریم مجبور به ضدعفونی اشیاء هستیم تا برای خود و سایر مشتریان مشکلی ایجاد نشود.

فرزاد، در یکی از پاساژهای مرکز شهر به تعمیرات تلفن همراه و فروش لوازم جانبی آن می پردازد. او به صورت کامل میز پیشخوان خود را با پلاستیک پوشانده و فقط یک دریچه کوچک برای دریافت پول و تحویل اجناس باقیمانده است. او می گوید: مغازه‌ من کولر ندارد و خیلی گرم است، این پلاستیک نیز گرمای هوا را تشدید کرده اما به منظور حفظ سلامت خود و بقیه مردم این کار را انجام دادم.  

یک فروشنده لباس مردانه در یکی از خیابان های محدوده مرکز شهر، هیچ یک از پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده و می گوید: اینها همه دروغ است. مگر با حرف زدن و سرفه هم آدم بیمار می‌شود یا می‌میرد؟ اینها می خواهند ما قیمت طلا و دلار یادمان برود.

برخی از صنوف، به علت محدودیت هایی که مردم برای رفت و آمد خود اعمال می کنند بسیار کم رونق شده اند اما مشاغلی مانند نانوایی‌ها، سوپرپروتئین‌ها و سوپرمارکت‌ها که با تغذیه مردم سروکار دارند، همچنان بخش اعظمی از مشتریان خود را حفظ کرده اند.

آن چیزی که از نانوایی های سطح شهر مشاهده می شود این است که پول نقد را با دست دریافت نمی کنند و مردم را موظف می کنند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. مرغ فروشی ها هم مرغ‌ها را تکه تکه نمی کنند و با بسته بندی خود عرضه می کنند.

در نگاه اول، آن چیزی که به چشم می خورد این است که اکثریت قریب به اتفاق اصناف شهر همدان پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند اما در همه صنوف و برای تمامی کارها افراد نابهنجاری وجود دارند که با عدم رعایت این پروتکل ها جان خود، خانواده و سایر شهروندان را به خطر می اندازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha