به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری مشاور و رییسحوزه ریاست مجلس شورای اسلام عملکرد دو ماهه مجلس یازدهم را بررسی کرد و گفت: در دو ماه اخیر شاهد یک الگوی مدیریتی تکثرگرا و غیرمتمرکز در راس مجلس بوده ایم که کاملا با الگوهای اقتدارگرای سابق متفاوت است.
در ادامه گفت وگوی کامل مشاور و رییسحوزه ریاست مجلس شورای اسلامی را بخوانید:
حدود دو ماه از آغاز بکار مجلس یازدهم می گذرد، عملکرد مجلس در دو ماه گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر بنده عملکرد دو ماه گذشته مجلس نشان می دهد که این مجلس بر ریل مناسبی قرار گرفته است. بر این باوریم که اگر مجلس یازدهم همین مسیر را با دقت و تدبیر بیشتر ادامه دهد، می تواند بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یکی از قوی ترین مجالس بعد از انقلاب اسلامی باشد.
چه ویژگی هایی در مجلس یازدهم دیده اید که به این نتیجه رسیده اید؟
مهمترین ویژگی این مجلس، تلاش همه نمایندگان برای ایجاد تحول و پویایی در مجلس است. چنین میل و اراده قدرتمندی برای خدمت به مردم در میان ادوار گوناگون مجلس شورای اسلامی واقعا بی نظیر است. اقداماتی که مجلس در همین دو ماه گذشته انجام داده است نشاندهنده اوج تلاش و پویایی این مجلس است. این مجلس اگر چه رسما دو ماه است که آغاز بکار کرده است اما فعالیتها و برنامه ریزی های نمایندگان منتخب مردم برای حل مشکلات کشور از همان اسفند ماه ۹۸ آغاز شد و ما شاهد سه ماه برنامه ریزی های فشرده برای ایجاد یک مجلس قدرتمند بودیم. نتیجه این تلاش ها را هم در تشکیل یک هیات رییسه قدرتمند و کارآمد و نیز ساماندهی سریع کمیسیون های تخصصی مجلس و آغاز روند نظارت بر عملکرد دولتمردان شاهد بوده ایم. همچنین ارتباط مداوم و تنگاتنگ نمایندگان مجلس با مردم در حوزه های گوناگون انتخابیه از دیگر ویژگیهای مثبت این مجلس است که موجب شده تا کوچکترین مشکلات و مسایل مردم نیز از نگاه نمایندگان مخفی نماند.
آیا نقطه ضعفی هم در عملکرد مجلس وجود داشته است؟
مسلما هر تلاش و فعالیتی ممکن است با نقطه ضعف هایی هم همراه باشد. نقطه ضعف نمایندگان مجلس نیز مثل سایر مسئولین کشور آن زمانی است که از مسیر خدمت صادقانه، آگاهانه ومدبرانه به مردم دور شوند. نقطه ضعف همه ما آنجایی است که تلاشها و کوششهای ما برای حل مسایل و مشکلات مردم از تدبیر و دانش و عقلانیت بدور باشد. البته باید بر این نکته هم تاکید کنیم که فقط دیکته نانوشته است که غلط ندارد. خیلی از افراد و نهادهایی که نقطه ضعفی در کارنامه شان مشاهده نمی شود، به خاطر آن است که اصولا کارنامه و عملکردی از خود به جا نگذاشته اند. اصلا کاری نکرده اند که بخواهد در معرض نقد و ارزیابی مردم قرار بگیرد. اول از همه، باید اراده و جسارت و شجاعت کار کردن در فرد یا نهادی وجود داشته باشد و کارنامه ای از خود به جا بگذارد تا در وهله بعد بتوان آن را در معرض داوری و نقد افکار عمومی قرار داد. خیلی از دوستان و رسانه هایی که این روزها بر عملکرد نمایندگان مردم در مجلس یازدهم خرده می گیرند، خودشان و جناح های سیاسی شان یا تاکنون هیچ کاری برای این مردم نکرده اند و یا آنکه در کارنامه شان هیچ نمره قابل قبولی وجود ندارد. نمی شود که در بیرون میدان بایستیم و کمترین دغدعه ای برای حل مشکلات مردم نداشته باشیم، آنوقت از آنهایی که تمام توان و آبرویشان را برای خدمت به مردم گذاشته اند، ایراد بگیریم.
علت این هجمه بی سابقه رسانه ای علیه مجلس یازدهم را چه میدانید؟
علتش را همه مردم به خوبی می دانند. بر کسی پوشیده نیست که تمام این هجمه های رسانه ای با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد. برخی رسانه ها و جریانهای سیاسی که در طی ۷ سال گذشته کوچکترین نقدی بر عملکرد مسئولین وابسته به جریان خودشان نداشته اند، در طی دو ماه گذشته بیشترین نقدها و تخریبها را بر علیه مجلس یازدهم انجام داده اند و عملکرد دو ماهه این مجلس را مسبب تمام مشکلات ایجاد شده در سالهای اخیر از گرانی دلار گرفته تا برجام و تورم و تحریم و... می دانند! هدف این رسانه ها و جریانهای سیاسیِ پشتیبان آنها نیز کاملا مشخص است. می خواهند با فرار رو به جلو، بار سنگین پاسخگویی به مردم را از روی دوش مسببین اصلی این مسایل و مشکلات بردارند و کارنامه اسفبار دوستانشان را تطهیر کنند. اما مطمئنا افکار عمومی ما فریب این بازی های سیاسی و رسانه ای را نخواهند خورد و تلاش این جریانهای سیاسی و ارگانهای رسانه ای آنها برای ناامید سازی مردم از مجلس و ایجاد دوقطبی های کاذب سیاسی و اجتماعی با ناکامی روبرو خواهد شد.
عملکرد رییس و هیات رییسه مجلس را در این دو ماه چگونه ارزیابی می کنید؟
بی تردید یکی از مهمترین علل پویایی و کارآمدی مجلس یازدهم را باید در هیات رییسه مقتدر و موثر آن جستجو کرد. هیات رییسه مجلس به خوبی توانسته است روند تحول در مجلس را پیگیری کندو یکی از مهمترین تحولات در این زمینه هم در جایگاه ریاست مجلس رخ داده است. با رویکردها و عملکردهای آقای دکتر قالیباف در جایگاه رییس مجلس یازدهم، شاهد بازتعریف جایگاه ریاست مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده ایم. الگوی مدیریتی دکتر قالیباف در ریاست مجلس کاملا با الگوهای مدیریتی قبلی مجلس متفاوت بوده است. در دو ماه اخیر شاهد یک الگوی مدیریتی تکثرگرا و غیرمتمرکز در راس مجلس بوده ایم که کاملا با الگوهای اقتدارگرای سابق متفاوت است. در رویکرد جدید ما شاهد نوعی مدیریت جمعی در مجلس بوده ایم به این معنا که همه نمایندگان مجلس در روند اداره مجلس سهیم هستند و تمامی تصمیمات مجلس با رای و نظر مستقیم همه نمایندگان انجام گرفته است. در طی دو ماه گذشته، دکتر قالیباف و سایر اعضای هیات رییسه هیچگاه بدنبال تحمیل نظر و دیدگاه خود بر سایر نمایندگان مجلس نبوده اند و کلیه تصمیم گیری ها و اقدامات مجلس، از تصویب اعتبارنامه ها گرفته تا تشکیل کمیسیونها و تعیین پستهای مهمی چون ریاست دیوان محاسبات و مرکز پژوهشهای مجلس، با رای و نظر همه نمایندگان مجلس بوده است. حتی اگر در برخی از این موارد اختلاف نظری میان دکتر قالیباف و هیات رییسه با سایر نمایندگان مجلس وجود داشته است، هیچگاه شاهد تحمیل دیدگاه ایشان بر سایر نمایندگان نبوده ایم و آنچه در صحن علنی مجلس رخ داده است برایند اعمال نظر و سلیقه آزادانه همه نمایندگان مجلس بوده است.
اتفاقا در اولین روزهای آغاز به کار مجلس یازدهم، برخی صحبتها درباره نحوه مدیریت دکتر قالیباف بر مجلس یازدهم مطرح شده بود و برخی ها از تفاوت میان این جایگاه با سوابق مدیریتی قبلی ایشان صحبت می کردند. فکر می کنید که الان زمان مناسب برای قضاوت درباره الگوی مدیریتی دکتر قالیباف در ریاست مجلس فرا رسیده است؟
به نظر من دکتر قالیباف در همین مدت کوتاه توانسته است به شناخت کافی و کاملی از روند اداره مجلس دست پیدا کند و ما شاهد یک الگوی مدیریتی تثبیت شده در راس مجلس یازدهم هستیم. عملکرد ایشان در دو ماه گذشته نشان داده است که توانمندی های ایشان در مدیریت سیاسی به همان قوّت و اثربخشی مدیریتهای اجرایی سابق ایشان و حتی بالاتر از آنها است. باید در نظر داشته باشیم که رییس و هیات رییسه مجلس وظیفه به غایت دشواری بر عهده دارند. آنها از یکسو باید بدنبال حفظ و ارتقاء شان و اقتدار مجلس در ساختار حکومتی کشور و در میان مردم باشند و از سوی دیگر تحول در مجلس را از طریق پویایی خودجوش و مستقل فرد فرد نمایندگان مجلس پیگیری می کنند. دکتر قالیباف و سایر اعضای هیات رییسه مجلس از یکسو بدنبال آنند تا در عرصه مدیریتی کلان مجلس به ایفای وظایف و مسئولیتهای خود در جهت ایجاد یک مجلس قوی و مقتدر بپردازند و از طرف دیگر دغدغه آن را دارند که کوچکترین خدشه ای به استقلال و اصالت رای نمایندگان مجلس وارد نشود. مهمترین چالش مجلس تاکنون، حفظ تعادل میان اقتدار مجلس و استقلال رای نمایندگان بوده است و به زعم من از این چالش مهم سربلند بیرون آمده است. عملکرد دکتر قالیباف نشان دهنده این باور عمیق است که سرنوشت مجلس را باید فرد فرد نمایندگان مجلس رقم بزنند و تنها با تکیه بر همین اراده جمعی می توان مجلس را به جایگاه اصلی اش در راس امور کشور بازگرداند. برخلاف ادوار گذشته، در این دوره از مجلس، نه دکتر قالیباف، نه هیچکدام از اعضای هیات رییسه و نه هیچکدام از سایر نمایندگان مجلس نمی خواهند به قیمت به حاشیه راندن دیگران، خود را به «قهرمان» تبدیل کنند. مجلس یازدهم فقط یک قهرمان دارد و آن هم مردم ایران هستند.
انتهای پیام
نظرات