• پنجشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99050201245
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

در ۴ ماه ابتدای سال،

کاهش ۴۳ درصدی صادرات از گمرک چهارمحال و بختیاری

کاهش ۴۳ درصدی صادرات از گمرک چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری گفت: در چهارماهه ابتدایی سال با کاهش ۴۳ درصدی صادرات از گمرک استان مواجه بودیم، علت کاهش صادرات به خاطر بسته بودن مرزها به علت شیوع کرونا بود.

اسماعیل الله‌دادی دوم مردادماه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال ۹۸ حدود ۸۳ میلیون دلار کالا از استان به خارج از کشور صادر شد، اظهار کرد: میزان صادرات محصول نسبت به سال ۹۷ حدود ۰.۳ درصد افزایش داشت.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در چهارماهه ابتدایی سال جاری حدود ۱۷ میلیون دلار کالا از استان به خارج از کشور صادر شده است،ادامه داد: در این مدت با کاهش ۴۳ درصدی صادرات مواجه بودیم، علت کاهش صادرات به خاطر بسته بودن مرزها به علت شیوع کرونا بود.

وی ادامه داد: در خردادماه و تیرماه باتوجه به کاهش محدودیت‌های صادراتی، وضعیت در حال مطلوب شدن است، ظرفیت صادراتی چهارمحال و بختیاری حدود ۱۰۰ میلیون دلار است، اما واحدهای تولیدی بزرگ استان از جمله سیمان، ورق تاراز و کارخانه ابتکار هاشمی عمده صادرات خود را از سایر گمرکات کشور انجام می‌دهند.

الله‌دادی در خصوص وضعیت صادرات بادام از چهارمحال و بختیاری، گفت: در سال ۹۶ حدود ۵۷۶ تن بادام از استان صادر شد، اما در سال ۹۸ این عدد به ۱۳۴ تن رسید و این عدد در چهارماهه ابتدایی سال به ۳۰ تن رسید.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ظرفیت صادرات بادام در استان ۸۰۰ تن است، ادامه داد: این استان بعد از گمرک جلفا و بندرعباس رتبه سوم در صادرات بادام را به خود اختصاص داده است، کاهش صادرات بادام تنها مختص این استان نیست و با کاهش صادرات این محصول در سایر گمرکات نیز مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد ممنوعیت و محدودیت در صادرات، تعهد ارزی برای الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، عدم اختصاص یارانه صادراتی، بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل صادرات، مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را از عمده دلایل کاهش صادرات است.

افزایش تولید توسط ۸ صادرکننده برتر چهارمحال و بختیاری

در ادامه جلسه سجاد رستمی رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری از کاهش صادرات در ۳ ماه ابتدایی سال ۹۹ خبر داد و اظهار کرد: در این مدت ۱۰ میلیون دلار کالا از استان به خارج از کشور صادر شده است، اما خوشبختانه با برطرف شدن موانع صادرات در تیرماه حدود ۷ میلیون دلار کالا از استان صادر شد.

وی با اشاره به اینکه ۸ صادرکننده برتر چهارمحال و بختیاری در ایام کرونا افزایش تولید داشته‌اند، بیان کرد: کارخانجاتی مانند بابک متال در این ایام بازارهای هدف جدید برای عرضه محصول پیدا کرده‌اند.

رستمی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۳۷ میلیون دلار کالای تولیدی چهارمحال و بختیاری از کمرگ استان و ۳۶ میلیون دلار کالا از سایر گمرکات کشور صادر شده است.

سفر سفیر اتریش به چهارمحال و بختیاری

حسن شمسی‌پور معاون بازرگانی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری از سفر سفیر اتریش به چهارمحال و بختیاری خبر داد و اظهار کرد: درصدد هستیم در این سفر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و پتانسیل‌های این استان را معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی و فنی با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازگانی، برگزاری نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی، بازدید از واحدهای تولیدی استان، بازدید از مزارع پرورش ماهی و بادام از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سفر سفیر اتریش است.

  شهرک بادام معطل پاسخ استعلامات از دستگاه‌های اجرایی است

در ادامه جلسه ذبیح‌الله غریب رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: برای احداث شهرک بادام در استان یک قطعه زمین به مساحت ۴۹ هکتار در شهرستان سامان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای استقرار نزدیک به ۲۰۰ واحد در شهرک بادام طراحی‌های لازم صورت گرفته شده است، گفت: تنها مشکل برای احداث این شهرک منتظر پاسخ استعلامات از دستگاه‌های خدمات‌رسان و اجرایی هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha