• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99050100654

رئیس دانشکده الهیات پردیس فارابی

کرونا به کلیشه های عرفی در ازدواج خاتمه داد

کرونا به کلیشه های عرفی در ازدواج خاتمه داد

ایسنا/قم رئیس دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با تاکید بر نقش فرهنگ سازی بر ترغیب افراد به ازدواج گفت: کرونا یک نگاه جدیدی در حوزه کلیشه های عرفی ازدواج ایجاد کرد؛ به عبارتی این ویروس در حوزه ازدواج حامل یک شعار بود، آن هم اینکه میتوان ساده ازدواج کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مسلم محمدی در گفت و گو با ایسنا قم با تبریک ایام ذی القعده و روز ازدواج عنوان کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا در جامعه نباید امید را از دست داد، کرونا با وجود جنبه های تهدیدی خود، جنبه های مثبت و مفیدی را نیز ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت ازدواج در ایران از مرحله معضل عبور کرده است، گفت: اگر تا سال ۲۰۳۰ وضعیت تکثیر نسل به همین گونه ادامه یابد، ایران تبدیل به پیرترین کشور جهان خواهد شد.
کارشناس فرهنگی با بیان اینکه جهان، ایران را به عنوان یک نمونه نامناسب در روند جمعیت به رسمیت می شناسد، افزود: این مسئله تولید نسل مستقیما مرتبط با ازدواج است.
محمدی در ادامه بیان کرد:  در حال حاضر در ایران ۱۲میلیون جوان مجرد بین ۲۲تا ۳۵ سال وجود دارد که نسل مولد جامعه هستند و  طبق آمار سالیانه ۱۰درصد این افراد ازدواج می کنند اما درسال گذشته به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی همین آمار نیز کاهش یافته است.
وی در خصوص موانع اقتصادی ازدواج تصریح کرد: شرایط نامناسب اقتصادی در جامعه امروز وضعیتی است که باید آن را پذیرفت اما در کشورما در خصوص موانع ازدواج سهم فرهنگ پر رنگ تر از اقتصاد است.
رئیس دانشکده الهیات پردیس فارابی گفت: با وجودی که دولتمردان باید زمینه های مناسب اقتصادی را جهت تسهیل امر ازدواج فراهم کنند، اما باید به دلایل فرهنگی مانع بر ازدواج نیز توجه داشت.
وی در ادامه با اشاره به موانع و باورهای غلط فرهنگی ازدواج تصریح کرد: برای مثال در مناطق کم برخوردار و محروم کشور شاهد آمار بالای اقتصادی هستیم که همین آمار در مناطقی که امکانات رفاهی بیشتری دارند، سیر نزولی دارد.
محمدی با تاکید بر نقش فرهنگ‌سازی بر ترغیب افراد به ازدواج گفت: کرونا یک نگاه جدیدی در حوزه کلیشه‌های عرفی ازدواج ایجاد کرد. به عبارتی این ویروس در حوزه ازدواج حامل یک شعار بود، آن هم اینکه می توان ساده ازدواج کرد.
رئیس دانشکده الهیات پردیس فارابی یادآورشد: مشکلات اقتصادی به میزان زیادی حائز اهمیت است اما نوع نگاه به این مشکلات از اهمیت بالاتری برخوردار است.
وی در خصوص کلیشه های عرفی ازدواج عنوان کرد: بسیاری از مسائلی که به عنوان ضروریات اقتصادی به شمرده می شوند، اساسا ضرورت و مانع اقتصادی بر سر ازدواج نیستند، برای مثال مهریه های سنگین یا هزینه تشریفات بالای ازدواج ضامن ایجاد و تداوم یک زندگی سالم نیستند.
کارشناس فرهنگی ضمن لزوم تغییر نگرش مردم در مقوله ازدواج گفت: ماحصل کرونا در زمینه ازدواج ایجاد نگرش ساده زیستی بود.
وی با بیان اینکه بحث تولید نسل در کشورما صرفا امری فرهنگی نیست و ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی را در بر دارد گفت: اگر ازدواج در جامعه ما حل نشود، همچنان درگیر مسئله کاهش جمعیت خواهیم بود.
محمدی با اشاره به اینکه از دهه۶۰ تاکنون کاهش جمعیت در کشور بسیار چشمگیر بوده است، بیان کرد: یکی از ضروریات حکومت در زیرساختهای فرهنگی و اقتصادی، زمینه سازی ازدواج است.
دبیر همایش چالش کرونا و زندگی مومنانه در خصوص زمینه سازی امر ازدواج در جامعه گفت: اولین مرحله آگاهی بخشی به مردم در راستای تغییر نگرش مردم به ازدواج است که در این راستا باید نگرش هایی همچون تجملات و تک فرزندی را به چالش کشید.
محمدی در خصوص ایجاد انگیزه در جوانان جهت تشکیل خانواده تصریح کرد: طبق تعالیم اسلامی، ازدواج و فرزند آوری یک وظیفه مهم دینی است و باید در این راستا یک گفتمان مشترک صورت گیرد که منجر به درک مشترک از ازدواج شود.
رئیس دانشکده الهیات پردیس فارابی در انتها در خصوص جریان سازی جهت تشویق جامعه به امر ازدواج عنوان کرد: باید تمام ظرفیت جامعه اعم از مراجع تقلید، هنرمندان در رده های مختلف، ورزشکاران، مدارس و دانشگاه ها  به کار گرفته شود که با برنامه ریزی درست میتوان به ساده سازی ازدواج دست یافت.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha