به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، مارک لوکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در شورای امنیت ملی اظهار کرد: نشت نفت از کشتی صافر در مه گذشته ما را بیش از هر زمانی به وقوع یک فاجعه زیست محیطی نزدیک کرد، هفته گذشته مسؤولان وابسته به انصارالله کتبا تاکید کردند که از هیئت سازمان ملل که قرار است به نفتکش فرستاده شوند، استقبال خواهد کرد و امیدواریم این اقدام ظرف چند هفته آتی انجام شود.
لوکاک گفت: کشورهای عضو شورای امنیت تلاش میکنند از این هیئت که در مرحله اول برآوردهای فنی و عملیاتهای اولیه تعمیر را انجام خواهد داد، حمایت مالی شود.
۲۷ مه آب دریای سرخ شروع به نفوذ در موتورهای کشتی صافر کرد؛ موضوعی که میتواند موجب غرق شدن این نفتکش حاوی ۱.۱ میلیون بشکه نفت شود، گرچه خدمه این کشتی موفق شدهاند شکاف را مهار کنند اما به گفته لوکاک "این تعمیر موقت است و تعیین مدت زمانی که میتواند مقاومت کند، غیرممکن است".
لوکاک تاکید کرد: در صورتی که اقدامات مناسبی در پیش گرفته نشود، چهار برابر نفتی که از نفتکش "اکسون والدز" نشت کرد و در سال ۱۹۸۹ موجب فاجعه زیست محیطی در مقابل سواحل آلاسکا شد، از این کشتی احتمالا نفت نشت میکند.
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه افزود: در صورت نشت نفت در دو ماه آتی، کارشناسان پیشبینی میکنند این مساله مستقیما بر زندگی ۱.۶ میلیون یمنی تاثیر خواهد گذاشت.
او تاکید کرد: این اتفاقات احتمالا موجب ایجاد مشکلات وحشتناک بیشتری برای میلیونها یمنی میشود که برخی از آنها در صنعاء، صعده، أب و دیگر مناطق دور افتاده از ساحل از گرسنگی رنج میبرند.
مارک لوکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز گفت: امیدوارم در هفتههای آتی هیئتی بینالمللی برای ارزیابی وضعیت نفتکش اعزام شود.
لوکاک با ابراز تاسف نسبت به اینکه تا امروز هیچ گونه اقدام اساسی برای از بین بردن خطر نشت نفت انجام نشده، اظهار کرد: ۱۵ بار در طول ۱۵ ماه گذشته به شما درباره وضعیت نفتکش صافر اطلاعرسانی کردم.
عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل نیز در کنفرانس مجازی شورای امنیت درباره وضعیت یمن و شرایط خطرناک مربوط به نفتکش صافر و خطرات آن برای محیط زیست و سلامت حمل و نقل دریایی در دریای سرخ که به درخواست انگلیس برگزار شد بدون اشاره به نقش کشورش که مقصر اصلی این فاجعه است، از شورای امنیت خواست تدابیر قدرتمند و جدی را در مورد نفتکش صافر و مقابله با خطراتی که برای جهان دارد، در پیش بگیرد، چرا که احتمالا دارد خسارت بزرگی را به جنوب دریای سرخ و کل جهان وارد آورد!
او اظهار کرد: این نفتکش شناور و خطرات بزرگ آن میتواند زیان فراوانی را به جنوب دریای سرخ و کل جهان وارد آورد چرا که در نزدیکی باب المندب قرار دارد که گذرگاه مهمی برای ناوگان دریایی بینالمللی میان آسیا و اروپا است.
المعلمی در ادامه خواستار آن شد این شرایط خطرناک بدون رسیدگی رها نشود و شورای امنیت مسؤولیت اصلی خود در تامین امنیت منطقه را بپذیرد.
نماینده دائم عربستان در سازمان ملل گفت: خطرهای ناشی از شرایط فعلی شامل احتمال نشت بیش از یک میلیون لیتر نفت و نیز احتمال تعطیلی چند ماهه بندر حدیده هستند که احتمالا به کاهش شدید امدادهای سوختی و دیگر نیازهای اصلی یمنیها منجر میشود و صنعت ماهیگیری این منطقه را با زیانهای بزرگی مواجه میکند!
او در پایان ضمن ابراز تردید نسبت به برنامههای نیروهای وابسته به انصارالله و محکومیت اقدامات آنها که نفتکش صافر را در این شرایط قرار داد، مدعی شد: این شبهنظامیان هنوز از فاجعه احتمالی نفتکش در راستای اخاذی از جهان برای اجرای برنامههای سیاسی خود استفاده میکنند.
در این نشست مجازی، مسؤولان سازمان ملل نیز نگرانی شدید خود را از خطر وقوع فاجعهای زیست محیطی در دریای سرخ در صورت نشت نفت از کشتی صافر ابراز کردند اما تاریخی برای عملیات تیمی از کارشناسان بینالمللی برای بررسی کشتی و ایجاد شرایطی برای تخلیه ۱.۱ تن بار نفت آن به ارزش حدود ۴۰ میلیون دلار تعیین نشد.
سازمان ملل اعلام کرد، سهشنبه جزئیات ماموریت تیم کارشناسان بینالمللی بر روی کشتی صافر را برای انصارالله ارسال کرده و منتظر پاسخ آنها در اسرع وقت است.
انجر اندرسون، رئیس برنامههای محیط زیست سازمان ملل نیز ضمن هشدار نسبت به وقوع فاجعهای زیست محیطی، اقتصادی و انسانی در آیندهای نزدیک گفت: وضعیت نفتکش هر روز بدتر شده و احتمال نشت نفت بیشتر میشود.
در پایان این نشست، ۱۵ عضو شورای امنیت با انتشار بیانیهای نگرانی شدید خود را نسبت به این خطر ابراز داشتند.
نفتکش صافر که دهه ۷۰ قرن گذشته در ژاپن ساخته شده، حامل ۱.۱ میلیون بشکه نفت خام است و از سال ۲۰۱۵ مقابل بندر نفتی رأس عیسی که مشرف به دریای سرخ است، پهلو گرفته است.
انتهای پیام
نظرات