علی سلحشور صبح امروز (25تیر) در میزگرد عفاف و حجاب در خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: حجاب و عفاف دو مقوله کاملا مجزا از هم هستند و در اصل به کاربردن همزمان این دو حوزه در کنار هم به هیچوجه صحیح نیست.
سلحشور عنوان کرد: از آنجایی که ممکن است شخصی عفیف باشد اما حجاب کاملی نداشته باشد میتوان نتیجه گرفت که دو کلمه عفاف و حجاب به هیچوجه همپوشانی معنایی نداشته و باید کاملا جدا از هم تعریف و برای هریک از آنها به صورت جداگانه برنامهریزی کرد.
وی افزود: بهتر است به جای به کارگیری رویکرد تبلیغی در بحث حجاب و عفاف رویکرد تفهیمی را در کنار کارهای تبلیغی جایگزین کنیم زیرا رویکردهای تفهیمی اثر ماندگارتری به نسبت رویکردهای تبلیغاتی خواهد داشت.
سرپرست مدیریت برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان، ادامه داد: یکی از راهکارهای موثر در بحث حجاب پاسخگویی به شبهات در این حوزه است برای مثال ممکن است این سوال پیش بیاید که در قرآن مقوله حجاب نه به عنوان اجبار بلکه به عنوان یک توصیه مطرح شده یا این سوال مطرح باشد که به چه دلیل حجاب اجباری است، در این مورد بهتر است با استفاده از رویکردهای تفهیمی و دلایل علمی و تحقیقاتی چرا و چگونگی ضرورت حجاب را برای جوانان تبیین کرد.
علی سلحشور تصریح کرد: از آنجایی که در جبهه مقابل بر روی این مقوله به شدت کار میشود و بیشتر مخاطبان آن دختران و پسران جوان هستند، طبیعی است که هر انسانی که به نفسش توجه داشته باشد به سمت آنها گرایش پیدا میکند.
سلحشور تاکید کرد: پس زمانیکه ما با این روحیه جوانان مواجه میشویم باید سعی کنیم برای آنها دلایل علمی و منطقی بیاوریم تا دانشجو قانع شود که ضرورت حجاب از دلایل علمی و عقلانی خاصی برخوردار است؛ پس لازم است بستری فراهم شود که در آمفیتئاترها یا در جلسات مجازی به چند شبهات جدی دانشجویان در خصوص مقوله حجاب پاسخ عقلانی و علمی داده شود.
وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در حوزه عفاف نیز بحث به همین منوال است، اینکه صرفا جوانان و دانشجویان با آموزههای دینی و حکایت و روایات به سمت عفاف رهنمود شوند بیتاثیر نخواهد بود اما بهتر است که به این منظور تحقیقات علمی و تخصصی ارائه شود و دانشجو را در این باب تفهیم کرد نه اینکه صرفا با ترساندن آنان از عواقب کار خود یا ترس از آتش دوزخ سعی کنیم آنها را به سوی عفاف رهنمود کنیم.
سلحشور با اشاره به مبحث چگونگی پوشش دانشجویان و راهنمایی دانشجویان به حجاب یادآور شد: بهتر آن است که در مقوله پوشش دانشجویان در دانشگاه یک الگوبرداری صحیح از دانشگاههای مطرح دنیا صورت بگیرد و این را به دانشجو تفهیم کرد که حتی آنها هم در خصوص پوشش دانشگاهی خود از مقررات خاصی برخوردار هستند.
وی عنوان کرد: بهتر است که مقررات مربوط به حجاب و پوشش دانشجویان را از حوزه فرهنگی خارج و در ذیل مقررات آموزشی دانشگاهها قرار داد.
حجاب اسارت نیست، ارزشگذاری است
مدیر رشد و کادرسازی ناحیه بسیج دانشجویی استان کردستان گفت: همانگونه که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند حجاب مایه تشخص و آزادی زن است و برخلاف نظریات مکاتب انسان گرایانه که حجاب را مایه اسارت زن میداند، حجاب وقار، متانت و ارزشگذاری زن است و باید قدردان آن بود و از این بابت از اسلام متشکر بود. زن مسلمان ایرانی، اکنون در سایه عزت و اقتدار نظام اسلامی وامدار خونهای پاک و جانهای مقدسی است که در طول تاریخ در دفاع از حریم زن و تکریم او اهدا شده است.
مختار رضا قلی اظهار کرد: زن مسلمان ایرانی، اکنون در سایه عزت و اقتدار نظام اسلامی وامدار خونهای پاک و جانهای مقدسی است که در طول تاریخ در دفاع از حریم زن و تکریم او اهدا شده است؛ کرامتی که با احیای آن، زنان مسیر خود را در سلوک معنوی و نقشآفرینی هوشمندانه و عفیفانه در رویدادهای عظیم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی انقلاب و جبهه مقابله با هجمههای فرهنگی غرب یافتهاند.
وی در خصوص راهکارهای انجام شده در خصوص حجاب و عفاف در دانشگاه عنوان کرد: یکی از راهکارها آشنایی سازی و غلبه گفتمان های معنوی تربیتی و بصیرتی بر اساس اندیشه های حضرت آقا و شهید مطهری در بین دانشجویان به ویژه دختران با توطئهها و روشهای نفوذ فرهنگ غرب و تاثیر آن در حجاب و عفاف بوده است.
رضاقلی دیگر برنامهها را اینگونه برشمرد و افزود: ایجاد نو گرایی در تدوین برنامههای رشد و کادر سازی و روش های خلاقانه برگزاری آنها و همچنین سمت و سو بخشی برنامه ها و محتوا در راستای کاربست و نقش آفرینی جوانان در سطح دانشگاهی که پیامدهایی از قبیل افزایش فرهنگ حجاب و عفاف و جریان سازی فکری در سطح دانشگاه بوده است.
مدیر رشد و کادرسازی ناحیه بسیج دانشجویی استان کردستان، ادامه داد: در راستای همکاری با حراست دانشگاه مبنی بر نظارت جدی بر اجرای آئیننامههای انضباطی و تخلفات دانشجویی در محیط دانشگاه و خوابگاه، و برگزاری جلسات متعدد با محوریت حجاب و عفاف و خلق و خوی اسلامی با ستاد اجرایی امر به معروف با موضوع حجاب و عفاف انجام و مصوبات متعددی مطرح شد که درصدد اجرایی کردن این مصوبات هستیم.
رضا قلی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدامات انجام گرفته برگزاری میزگردها و مناظرات دانشجویی در قالب کرسی های آزاد اندیشی در خصوص مقوله حجاب و عفاف و آشنایی دانشجویان با فرهنگ حجاب و عفاف و همچنین تاثیرات ازدواج آسان را نیز مدنظر قرار دادهایم.
وی با اشاره به اینکه صداسیما و آموزش در بحث ترویج حجاب و عفاف در جامعه تاثیر بسزایی دارد عنوان کرد: اگر بتوانیم در بحث صداسیما، آموزش و در بحث پوشاک بر روی این مقوله کارکنیم بسیاری از مشکلات مربوط به حجاب و عفاف در جامعه حل خواهد شد.
رضا قلی در خصوص مقوله حجاب و عفاف یادآور شد: مطالبهگریهای دانشجویان در دانشگاهها و افزایش حضور بسیجیان، افزایش مشارکت فردی و گروهی داوطلبانه همواره موثرتر و کارآمدتر از دیگر اقدامات انجام گرفته در این حوزه خواهد بود.
ضرورت استفاده از ظرفیت بانوان در حوزه حجاب و عفاف
معاون فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه استان در ادامه این میزگرد گفت: یکی از مشکلات رایج در حوزه حجاب و عفاف به گفته رهبر انقلاب اسلامی این است که ما در اکثر اوقات به صورت سلیقهای عمل کرده و بعضا برخی از رفتارها و برخوردهای ما سبب بیحجابی افراد جامعه بوده و نتیجه به دست آمده با اهداف ما کاملا در تضاد بوده است.
مصطفی حسینی در خصوص مقوله حجاب و عفاف اظهار کرد: یکی از مواردی که همواره رهبر انقلاب بر آن تاکید میکنند، استفاده از ظرفیتهای بانوان در زمینه حجاب و عفاف است.
به گفته وی، بهتر آن است اگر اقدامی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر انجام میشود از ظرفیت بانوان در این امر بهره برد.
حسینی عنوان کرد: قوانین مختلفی در خصوص حجاب و عفاف در دانشگاه مطرح شده که متاسفانه در حد قانون باقی مانده است و کسی پیگیر اجرایی کردن آن نیست.
وی با اشاره به حدیثی از حضرت امیر خاطرنشان کرد: زمانی که دانشجو وارد محیط دانشگاه میشود میتوان تذکراتی را در این خصوص لحاظ کرد اما معمولا تغییرات کمی در آنها ایجاد خواهد شد.
حسینی تصریح کرد: بهتر است در سنین پایین و در دوران ابتدایی در مدارس دروسی را در این زمینه لحاظ کنیم و از آنجایی که بچه در سنین پایین پذیرش پذیری بیشتری خواهد داشت بهتر است در همان اوایل بچگی در این زمینه به آنها آموزش لازم داده شود.
وی ادامه داد: در اکثر اوقات گفتوگوهای صمیمانه و فردی در حوزه حجاب و عفاف برای نمونه در خوابگاهها بیشتر از نشستهای رسمی و بزرگ جوابگو این قضیه خواهد بود.
حسینی در پایان سخنان خود یادآور شد: همیشه استفاده از ظرفیتهای بومی و قومی تاثیرگذارتر خواهند بود و باید در این خصوص با ایجاد کارگاههای تربیت مدرس از اساتید حوزه خواهران و برادران برای آموزش در این زمینه استفاده شود.
الگوسازی یکی از راهکارهای مهم در بحث حجاب
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در خصوص راهکارهای معرفی حجاب در جامعه گفت: برگزاری نمایشگاههای مد و حجاب میتواند در معرفی و ترویج حجاب بسیار موثر باشد که در شرایط کنونی شیوع کرونا در جامعه میتوان آن را به صورت مجازی برگزار کرد.
مجید آوج اظهار کرد: استفاده از ظرفیتهای اساتید خوش ذوق و دارای فن بیان در جذب مخاطب برای معرفی حجاب بسیار موثر است همچنین برنامههای اجرایی در باب عفاف و حجاب را باید متناسب با نیاز دانشجویان برگزار و از اجرای برنامههای روتین و تکراری در طول سال خودداری کنیم.
وی با اشاره به ضرورت الگوسازی در بحث حجاب عنوان کرد: همانگونه که در حوزه ورزش و قهرمانی، الگوهای خوبی وجود دارد، لازم است که در حوزه حجاب الگوسازی صحیحی صورت بگیرید و دانشجویان با حجابی که در عرصه های علمی، فرهنگی و... دستاوردهایی داشته اند تکریم شوند و در جامعه به عنوان الگوی موفق معرفی شوند.
آوج تاکید کرد: در بحث معرفی حجاب و عفاف نیز میتوان از رسانهها استفاده کرد و بهتر است در خصوص حجاب تولید محتوای خوبی صورت گیرد و از موشنگرافی، انیمیشن سازی و ... در خصوص ترویج و معرفی حجاب بهره برد.
وی تصریح کرد: برگزاری میزگردهایی در باب عفاف و حجاب بسیار موثر است زیرا راهکارهای اجرایی از دل همین میزگردهای به ظاهر کوچک بیرون میآید و خروجی مناسبی را به همراه خواهد داشت.
آوج در خصوص استفاده از ظرفیت صداوسیما خاطرنشان کرد: بخش های مختلف نمایشی، گفتگو، مستند و ... در رسانه ملی و استانی می تواند به خوبی ترویج دهنده فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه باشد.
انتهای پیام
نظرات