• چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99041813685

توصیه‌های نماینده سابق مردم قم به نمایندگان مجلس یازدهم

توصیه‌های نماینده سابق مردم قم به نمایندگان مجلس یازدهم

ایسنا/قم نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم قم در مجلس یازدهم را به تلاش هرچه بیشتر در مسیر توسعه و آبادی ایران، رهایی کشور از اقتصاد نفتی و رفاه عمومی توصیه کرد.

محمد رضا اسماعیلی مقدم، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا در نقد و تحلیل مجلس یازدهم شورای اسلامی عنوان کرد: اگر مجلس اوایل انقلاب را بهترین نمونه مجلس شورای اسلامی ایران بدانیم و دلایل آن را بررسی کنیم، با مهندسی معکوس میتوانیم راه رساندن مجلس را به جایگاه اصلی خود بدست آوریم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اولین گام در جهت دست یابی به مجلسی ایده آل، عمل به وعده های امام خمینی در خصوص مکلف بودن مسئولین در برابر حقوق و مطالبات مردم است، همانطور که ایشان مجلس را خانه ملت می‌دانستند و نگاهشان به مجلس فراتر از محلی برای صرف قانون گزاری و کارکرد سیاسی، بلکه اخلاقی و تربیتی بود.

اسماعیلی بیان کرد: مردم همواره باید روحیه مطالبه گری و حق دخالت در سرنوشت خود را داشته باشند و این مهم صرفا از طریق ایجاد یک مجلس صالح قابل پیگیری خواهد بود.

وی با بیان اینکه مجلس خودش باید حافظ احترام جایگاهش باشد، افزود: مجلس باید در وهله اول رفتار و گفتار صادقی در برابر مردم داشته باشد و بتواند در برابر تحقیرهای خارجی بایستد.

وی خاطر نشان کرد: اگر مجلس از مکانیزم اصلاح درونی استفاده کند و از منفعت طلبی های جناحی بپرهیزد قطعا امکان سوء استفاده قدرت های بیرونی نیز منتفی می شود.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: اگر نمایندگان مجلس باوجود اختیارات خود به درستی عمل کنند همواره مورد حمایت مردم و نخبگان خواهند بود اما اگر از این اهرم های قوی در جهت اجرای فرمایشات بیرونی، رفع بدهکاری‌های سابق، درگیری های جناحی، رانت خواری، باج گیری و منافع شخصی استفاده شود قطعا بزرگ ترین خیانت به مردم و نخبگان است.

وی در پاسخ به اینکه قدرت نمایندگان در مهار فساد در کشور تا چه میزانی است گفت: اگر نماینده شخصیتی ضعیف و خدایی ناکرده فاسد داشته باشد، چگونه میتواند مانع فساد شود؟ همچنین باید به خاطر داشت نمایندگان سالم و مورد اعتماد ملت همواره نقش بسیار مهمی در مهار و جلوگیری از فساد در تمام دستگاه ها را دارند.

اسمائیلی در خصوص نوع زندگی نمایندگان ملت بیان کرد: طبق فرموده امام علی(ع) نماینده مردم یک کارگزار حکومت است و زندگی اش باید در سطح پایین ترین قشر جامعه باشد تا بتواند وضعیت مردم را درک کند و همواره خود را در معرض انتقاد تمام اقشار مردم قرار دهد.

وی با اشاره به مقوله به روز رسانی برخی قوانین تصریح کرد: برخی قوانین پس از 42سال باید به روز شوند و همچنین برخی قوانین خوبی که به دلایل مختلفی اجرا نشده اند، روی میز و مورد تحلیل واقع شوند، چنانچه قوانین  خوبی نیستند، حذف یا تکمیل شوند و اگر برای جامعه مفید اند، احیاء و اجرا شوند.

فعال سیاسی در خصوص بحث نظارت با بیان اینکه، مشکل ما نداستن نیست، بلکه عدم اقدام به هر دلیلی است، تصریح کرد: برای هر نماینده به میزان بالایی اموری برای رسیدگی و انجام وجود دارد لیکن نماینده باید صادق، امانت دار، شجاع و به ویژه مستقل باشد.

نماینده سابق مجلس در ادامه با بیان اینکه: حتی اگر برخی اوقات نمایندگان با وجود ارائه راهکار در حل برخی مشکلات با موانعی مواجه شدند، حداقل گزارش آن را به مردم ارائه دهند، عنوان کرد: مردم محدودیت ها و معذوریت های نمایندگان را درک می کنند.

اسماعیلی با اشاره به نمایندگان مجلس یازدهم استان قم، عنوان کرد: باتوجه به اینکه هر سه نماینده این دوره استان قم متعلق به یک جبهه سیاسی مشخص هستند، باید به این نکته مهم توجه داشته باشند کع بدون نگاه جناحی مطالبه تمام مردم را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: این نمایندگان که از حمایت ها و پیشتبیانی های لازم نیز برخوردار هستند بهتر است خواسته های عمومی مردم در امور سیاسی، اجتماعی، ورزشی، جوانان، زنان و فرهیختگان را پیگیری کنند.

وی همچنین عنوان کرد: برای دست یابی به مجلسی قوی باید مشوق نمایندگان شایسته و شجاع بود.

اسماعیلی با بیان اینکه: شرایط کنونی فرصتی مناسب برای تدوین زیر ساخت های تحقق اقتصاد  بدون نفت است، افزود: این فرصت برای توقف خام فروشی و تبدیل نفت به موادی با ارزش همچون فرآورده های پتروشیمی با جذب سرمایه گذاری غیر دولتی و خارجی و داخلی مغتنم است که مجلس یازدهم در دستیابی به این مهم بسیار موثر است.

نماینده سابق مجلس در انتها تصریح کرد: اگر کشور دارای بهترین قوانین باشد اما نمایندگان نسبت به مراقبه و محاسبه شهروندان از برنامه ها و اعمال سیاست مداران و مسئولین بی توجه باشند، توسعه همه جانبه و پایدار و عدالت اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha