• چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99041813619
  • منبع : نمایندگی ایلام

پیشنهاد یک نویسنده برای روز ادبیات کودک و نوجوان

پیشنهاد یک نویسنده برای روز ادبیات کودک و نوجوان

ایسنا/ایلام یک نویسنده کودک و نوجوان معتقد است اگر روز تولد مرحوم استاد مهدی آذریزدی را به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان انتخاب می‌شد، بهتر بود.

«مرتضی حاتمی» در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: انتخاب روز درگذشت استاد «مهدی آذریزدی» نویسنده و بازنویس پیشکسوت ادبیات کلاسیک برای کودکان و نوجوانان به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوانان پارادوکسی عجیب در ذهن به وجود می آورد که این روز را به هم تبریک بگوییم و جشن بگیریم و شادی کنیم،  به بیانی دیگر چرا باید روز ادبیات کودک و نوجوان با «مرگ» یک نویسنده و بازآفرین پیشکسوت، آغازکنیم.

 بازآفرین مجموعه حکایت های ۳۰ جلدی از ادبیات کلاسیک برای کودکان با طرح این سوال که به راستی چرا این روز می‌بایست با مرگ شخصیت بزرگی آغاز شود؟ ادامه داد:  مگر نه این است که در آفرینش آثار برای کودکان و نوجوانان، ابتدا از تولد و روز و روشنایی و حرکت و آفتاب و باران و سبزه و پویایی بگوییم و بنویسیم و بسُراییم و بعد حقیقت «مرگ» را با زبانی زیبا و هنرمندانه به کودکان و نوجوانان نشان دهیم؟

حاتمی تصریح کرد: کاش می شد روز تولد ایشان یعنی27 اسفندماه،  را به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان اعلام و ثبت می کردند که پیشوازی برای بهار و حال خوش انسان و جهان و طبیعت می بود و رویش و سرسبزی و آفرینش تازه را با تولد ایشان جشن می گرفتیم.

وی ادامه داد: تناسب محتوایی این روز هم می توانست با بازآفرینی ها و بازنویسی های استاد آذریزدی همراه باشد که ایشان راهی خلاق در این قالب ها در ادبیات کلاسیک بازکرد و تحولی تازه در ادبیات کودک و نوجوان به وجود آورد. 

نویسنده کتاب "شاخ بلوطی" ادامه داد: به هر حال این روز در تقویم رسمی به نام ادبیات کودک و نوجوان جا گرفته و ثبت شده و من هنوز نمی دانم که باید در این روز به کسی تبریک بگویم و شاد باشم و یا در فراق استاد آذریزدی بزرگ که نوجوانی ام را با او و کتاب هایش به سر برده ام، گریه کنم؟

استاد آذریزدی یکی از نخستین تلاش گران و بازآفرینان ادبیات کلاسیک منظوم و منثور برای کودکان و نوجوانان در ابتدای دهه ی سی است که معروف‌ترین اثرش مجموعه ی 8 جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نام دارد. مجموعه ای که جایزه یونسکو در سال 1343 و نیز جایزه سلطنتی کتاب سال را قبل از انقلاب، برایش به ارمغان آورد. ضمن آن که سه کتاب دیگر او توسط شورای کتاب کودک به‌عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب و در سال ۱۳۷۹نیز به خاطر نوشتن داستان‌های قرآنی و دینی، «خادم قرآن» شناخته شد. 

و عاقبت این نویسنده ی راهگشا و پیشکسوت در سن 88 سالگی در 18 تیرماه سال 1388 کودکان و نوجوانان را تنها گذاشت و به قصه هایش پیوست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha