• دوشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99040201478
  • خبرنگار : 71605

اتاقی که در آن اتفاق افتاد؛

ترامپ، ماکرون را متهم می‌کرد و رئیس سابق کمیسیون اروپا را "شرور" می‌خواند

ترامپ، ماکرون را متهم می‌کرد و رئیس سابق کمیسیون اروپا را "شرور" می‌خواند

کتاب جنجالی مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، اختلافات دونالد ترامپ با رهبران اروپایی را افشا می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه "دیلی میل"، جان بولتون در خاطرات مناقشه‌برانگیز زمان تصدی خود در کاخ سفید، نوشته که ترامپ، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را به افشای مکالمات بین آن‌ها متهم کرده است.

بولتون در کتاب "اتاقی که در آن اتفاق افتاد"، همچنین تهدید ترامپ به خروج از ناتو در سال ۲۰۱۸ و وحشتی که از پی آن به وجود آمده، را توصیف می‌کند.

ترامپ در نخستین حضورش در اجلاس ناتو در سال ۲۰۱۷، این شکایت را مطرح کرد که بسیاری از متحدان به تعهد سال ۲۰۱۴ خود مبنی بر هزینه ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای هزینه‌های دفاعی تا سال ۲۰۲۴، پایبند نبوده‌اند.

چکیده جدیدی از کتاب بولتون که به صورت سریالی در روزنامه "تلگراف" منتشر شده، با جزئیات بیان می‌کند که ترامپ چطور دیگر کشورهای اروپایی مانند آلمان را تهدید کرده که باید دو درصد تولید ناخالص خود را به ناتو پرداخت کنند؛ در غیر این صورت آمریکا کار خودش را خواهد کرد.

بولتون نوشته که ترامپ در آن زمان، خود از هیچ استراتژی مهم بین‌المللی پیروی نکرده و حتی در خط سیر ممتدی حرکت نمی‌کرد.

وی افزود: این قضیه باعث شد "باقی ما موضوع را درک کرده یا سیاستی ایجاد کنیم".

مشاور سابق امنیت ملی ترامپ اظهار کرد: این رو راست بودن ترامپ را نمی‌رساند، بلکه نمایانگر دشمنی پنهان او با متحدانش بود که سایر اعضای ناتو و مشاوران خودش را دلسرد می‌کرد.

بولتون ضمن اشاره به درگیری‌های بیشتر ترامپ با اروپا، ادعا کرد ترامپ "ژان کلود یونکر"، رئیس وقت کمیسیون اروپا را "مرد شروری خوانده که در عین درماندگی، از آمریکا متنفر بود".

بولتون در همین رابطه ادامه داد: ترامپ گفت، یونکر بودجه ناتو را تنظیم می‌کند، اما توضیح نمی‌دهد این عمل را چطور انجام می‌دهد. او همچنین تأکید کرده که بیشتر از آنکه بخواهد پرداختی آمریکا به ناتو را افزایش دهد، می‌خواهد مبلغ آن را به اندازه پرداختی آلمان کاهش دهد.

ادامه این چکیده از کتاب بولتون، بخشی است که یکی از نشست‌های دوجانبه ناتو در ژوئیه ۲۰۱۸ بین ترامپ و مرکل را توصیف می‌کند.

در جریان این نشست، ترامپ ماکرون را به افشای همیشگی مکالمات آن‌ها متهم کرد؛ اتهامی که بنا بر اطلاعات کتاب، با "لبخند بزرگی" از سمت ماکرون انکار شد.

در همین نشست، ترامپ این پرسش را مطرح می‌کند که چرا ناتو به جای ساخت مقر، یک پناهگاه ۵۰۰ میلیون دلاری نساخته -موضوعی که از جانب ترامپ "هدف" تلقی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha