• یکشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99040100216
  • خبرنگار : 50219

بانک اطلاعاتی مساجد مهریز تهیه شد

بانک اطلاعاتی مساجد مهریز تهیه شد

ایسنا/یزد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهریز با اشاره به تهیه بانک اطلاعات مساجد در این شهرستان، گفت: این بانک اطلاعاتی می‌تواند منبع مهمی برای برنامه‌ریزی فرهنگی و آمایش آن در مساجد باشد.

«محمدحسین زارعیان» در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان اظهار کرد: در شهرستان مهریز ۲۷۵ مسجد کوچک و بزرگ در ۱۸ منطقه وجود دارد که از این تعداد ۹۴ مسجد در مناطق شهری و ۱۸۱ مسجد در مناطق روستایی شهرستان هستند.

وی ادامه داد: تمام اطلاعات مرتبط با مساجد از جمله تعداد امام جماعت مساجد، خادم مساجد، تعداد مساجدی که هیئت امنا دارند، تعداد پایگاه مقاومت بسیج در مساجد و همچنین تعداد کانون فرهنگی و هنری مساجد به صورت تفکیکی برای هر منطقه شهری و روستایی مشخص شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهریز افزود: بانک اطلاعات تهیه شده می‌تواند یک منبع مهمی جهت برنامه‌ریزی فرهنگی در انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و آمایش فرهنگی در مساجد شهرستان باشد. از مهمترین برنامه‌ریزی فرهنگی در مساجد می‌توان به تهیه شناسنامه و نقشه فرهنگی جداگانه برای هر مسجد و در نهایت تهیه اطلس فرهنگی مساجد شهرستان اشاره کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر برنامه‌های مذهبی و فرهنگی که در مساجد برگزار می‌شود می‌توان بر حسب شرایط جغرافیای فرهنگی هر منطقه کارکرد خاص و معینی برای مساجد تعریف کرد که این کارکردهای تخصصی می‌تواند با موضوع اقتصاد و فرهنگ در مساجد ایفای نقش کرده و زمینه مشارکت، خلاقیت، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و جذب جوانان و نوجوانان در مساجد را فراهم کند.

زارعیان کارکرد گردشگری، ورزشی، رسانه و دیجیتال، خدماتی، پخت غذا، برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌ها برای دیگر سازمان‌ها، ادارات و .... را از جمله کارکردهای مساجد دانست.

وی اظهار کرد: از مهمترین موضوعاتی که در مساجد باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شود، ساماندهی و به روز رسانی هیئت امنای مساجد و صدور احکام برای آنها است که از طرف شورای فرهنگ عمومی شهرستان شیوه نامه شرایط هیئت امنای مسجد تهیه و در اختیار هیئت امنای مساجد قرار گرفته است. ساماندهی و به روز رسانی موقوفات مساجد و نحوه دریافت موقوفه و هزینه کرد آن بر اساس آیین نامه‌های ابلاغی به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان و همچنین تعیین تکلیف موقوفاتی که محل موضوع و نیت واقف در زمان حاضر مشخص نیست با هماهنگی با مراجع ذیصلاح ساماندهی شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهریز، زارعیان در پایان بیان کرد: به روز رسانی اطلاعات و تجهیزات و بیمه مساجد از ضروریات است به نحوی که تجهیزات و لوازم مساجد در فرم‌های جداگانه اموال تهیه شود و بعد هر تغییر و تحولی در مسجد می‌توان به راحتی کارهای بعدی را نیز انجام داد و از مزیت‌های ساماندهی تجهیزات مساجد استفاده از وسایل درحوادث غیر مترقبه خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha