• شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99033119594
  • خبرنگار : 50165

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  استان زنجان عنوان کرد

مقاوم سازی ۲۸ درصد واحدهای مسکونی بر روی گسل

مقاوم سازی ۲۸ درصد واحدهای مسکونی بر روی گسل

ایسنا/زنجان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان از مقاوم‌سازی ۲۸ درصد واحدهای مسکونی بر روی گسل در استان خبر داد.

رضا خواجه‌ای ظهر امروز (۳۱ خرداد) به مناسبت سالروز وقوع زلزله طارم و رودبار در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بنیاد مسکن استان برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت‌گاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و نیز بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است و تاکنون توانسته با همکاری بانک‌های عامل در طول یک سال گذشته، به بیش از ۲۴۰۰ خانوار تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی بپردازد.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح، افزود: در راستای کاهش صدمات ناشی از حوادث، تمرکز سرمایه‌گذاری در روستاهای مستعد، توزیع عادلانه اعتبارات بخش مسکن در شهر و روستا، ترویج مقاوم‌سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستائیان، ترویج الگوی ساخت مسکن اقتصادی و ... از اهم اهداف اصلی طرح است.

این مسئول ادامه داد: تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی با کارمزد ۵ درصد تا سقف ۴۰ میلیون تومان به واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پرداخت می‌شود و با شناسایی مناطق کم‌برخوردار و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان روند رو به رشدی را در ارائه تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی دنبال کرد.

خواجه‌ای، میانگین مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی در کشور را ۴۱ درصد دانست و گفت: زنجان از حیث مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی جزو استان‌های پیشرو کشور محسوب می‌شود، به ‌طوری که در این زمینه ۱۲ درصد از متوسط کشوری جلوتر است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان یادآور شد: با توجه به اینکه، زلزله به ‌عنوان یکی از حوادث طبیعی هر از چند گاهی خسارت و تلفاتی به بار می‌آورد و همین امر ضرورت اندیشیدن به مقاومت ساختمان‌ها و ارائه راهکارهای لازم برای کاهش خطرات زمین زلزله را دو چندان می‌کند که در این راستا ساخت سازه‌های مقاوم در برابر تهدیدات و عوامل طبیعی، رعایت اصول فنی در ساخت و سازهای واحدهای مسکونی، ساخت واحدهای مسکونی مطابق با مقررات ملی ساختمان، استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها، نظارت مستمر به مراحل ساخت توسط ناظران نظام فنی روستایی، ارائه تسهیلات کم‌بهره برای کمک به بحث مقاوم‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه، آگاهی افراد از پدیده‌هایی مانند زلزله، برنامه‌ریزی‌های صحیح ایمنی به طور گروهی و در اقشار مختلف جامعه و بالاخره آمادگی فردی برای انجام اقدامات ضروری هنگام وقوع زلزله، میزان آسیب‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، عنوان کرد: تعیین محل مناسب برای ساخت بنا، طراحی صحیح و مقاوم در برابر زلزله توسط مهندسان با صلاحیت، استفاده از مصالح مناسب ساختمانی، ساخت ساختمان با به‌کارگیری کارگران آموزش‌دیده و نهایتا نظارت بر ساخت و کنترل کیفیت توسط سازمان‌های ذی‌ربط و مهندسان ناظر از برخی اصول برای مقاوسازی بناها به شمار می‌آید.

خواجه‌ای  با تاکید بر اینکه، ترویج مقاوم‌سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستایی در پیشگیری از حوادث موثر است، خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده، ۱۵۳ روستا در استان زنجان روی گسل بوده و بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی نیز در این روستاها بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد تقریبا ۵۲۵۹ واحد مسکونی که ۲۸ درصد واحدها را شامل می‌شود، مقاوسازی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha