• چهارشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99032817980

/شهادت امام صادق(ع)/

ویژگی‌ها و جایگاه علمی امام صادق(ع) در قالب کتاب

ویژگی‌ها و جایگاه علمی امام صادق(ع) در قالب کتاب

ایسنا/خراسان رضوی امام صادق(ع) فعالیت علمی بسیار بیشتری نسبت به امامان دیگر شیعه داشته‌اند. به طوری که تعداد شاگردان و راویان ایشان حدود ۴۰۰۰ نفر بیان شده‌است. همچنین بیشتر روایات اهل بیت(ع) نیز از امام صادق(ع) بیان شده‌است؛ از این ‌رو مذهب شیعه امامی را مذهب جعفری نیز می‌نامند. امام صادق(ع) در میان پیشوایان فقهی اهل سنت نیز جایگاه بالایی دارند به شکلی که ابوحنیفه او را عالم‌ترین فرد در میان مسلمانان دانسته است.

ایشان به دلیل فشارهای سیاسی حکومت‌های اموی و عباسی از روش تقیه استفاده و به یارانشان نیز این روش را توصیه می‌کرده‌اند. امام صادق(ع) به‌منظور ارتباط بیشتر با شیعیان، پاسخ به سؤالات شرعی آن‌ها، دریافت وجوه شرعی و رسیدگی به مشکلات شیعیان، سازمان وکالت را ایجاد کردند. کتاب‌های بسیاری درخصوص فضایل، جایگاه علمی، فعالیت‌های سیاسی و ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی ایشان نوشته شده‌است که به مناسبت سالروز شهادت ایشان به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

«پیشوای صادق»

در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی که مهمترین مسئله انقلاب و نهضت اسلامی، رهبری جامعه بوده‌است؛ آیت‌الله خامنه‌ای سخنرانی‌هایی درخصوص تحلیل زندگی امام صادق (ع) داشته‌اند. این سخنرانی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب کتابی با عنوان «پیشوای صادق» نوشته و سپس منتشر شده‌است. تاریخ دقیق این سخنرانی‌ها به طور دقیق مشخص نیست اما می‌توان گفت که در بین سال‌های 45 تا 50 خورشیدی (شمسی) بوده است. این کتاب یکی از بهترین تحلیل‌های سیاسی در مورد عملکرد ائمه اطهار(ع) به شمار می‌رود. فلسفه امامت امام صادق(ع)، فراز و نشیب‌های دوره ایشان، وجود تشکیلات پنهانی سیاسی امام و ایدئولوژیک ایشان جزء موضوعاتی هستند که در این کتاب بیان شده‌است.

«امام صادق(ع) و مذاهب چهارگانه»

مجموعه « امام صادق(ع) و مذاهب چهارگانه» ترجمه فارسی اثر چهارجلدی «الامام الصادق و المذاهب الاربعة » از «اسدحیدربن‌محمدبن‌عیسی» است که در 8 جلد منتشر شده‌است. این نویسنده عراقی یکی از دانشمندان فرهیخته و مورخان توانمندی است که در محضر بسیاری از علمای برجسته نجف حضور داشته و همواره به دلیل موقعیت علمی و قدرت تحقیق فراوان مورد احترام بوده‌است. این کتاب که یکی از مهمترین و اثرگذارترین آثار در حوزه تاریخ تحلیلی اسلام و حیات علی سیاسی امام صادق (ع) است؛ توسط حلقه ترجمه مرآت و با تلاش انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب به چاپ رسیده‌است. «آیت‌الله سبحانی» درخصوص این کتاب گفته‌اند: من سال‌ها پیش این کتاب را مطالعه کرده و تاکنون نیز بارها آن را مرور کرده‌ام و همیشه در تعجب بوده‌ام که چطور یک فرد می‌تواند اطلاعاتی با این وسعت در خصوص امام صادق(ع) کسب کرده‌باشد.

«صبح ساحل»

دکتر مهدی خدامیان‌آرانی در کتاب «صبح ساحل» حوادث عصر امام صادق (ع) را به زبان داستان بیان کرده‌است. این کتاب رمانی درباره عصر امام صادق(ع) است که خواننده را با حوادث گوناگون آن دوران آشنا می‌کند؛ به طوری که زندگی و حوادث سیاسی و اجتماعی زمان ایشان را بیان می‌کند. این کتاب توسط انتشارات «وثوق قم» منتشر شده‌است.

«زندگانی حضرت امام جعفر صادق (ع)»

این کتاب، یکی از آثار تاریخی «علامه سید جعفر شهیدی» است که در آن به بررسی دوران زندگی امام صادق(ع) پرداخته‌است. این کتاب در سال 1362 با عنوان «آشنایی با زندگانی امام صادق (ع)» توسط «جامعة‌ الامام الصادق» در تهران منتشر شده و پس از آن نشر «فرهنگ اسلامی» این کتاب را با عنوان « زندگانی حضرت امام جعفر صادق (ع)» روانه بازار کرد.

«ابعاد شخصیت و زندگی امام صادق (ع)»

این کتاب در راستای شناسایی شخصیت رئیس مذهب امامیه -امام صادق(ع)- از نقطه نظرهای گوناگون و دیدگاه های مختلف نوشته شده‌است. مقالات این مجموعه در دو بخش تنظیم شده که بخش نخست، به تحلیل ابعاد شخصیتی و زندگی امام صادق(ع) اختصاص یافته و در بخش دوم، مبانی اندیشه و روش علمی امام صادق(ع)، مورد بررسی قرار گرفته است. گذاری بر زندگی امام جعفر صادق(ع)، دیدگاه های سیاسی امام صادق(ع)، مسئلة تقیه، علم آموزی در مکتب امام صادق(ع)، آثار منسوب به ایشان، بررسی اشعار عربی پیرامون امام و... از جمله موضوعات مورد مطالعه در مقالات این اثر است. این کتاب شامل ۲۳ مقاله از ۲۸ پژوهشگر است که به صورت تلفیقی ارائه شده‌است.

«در مکتب امام جعفر صادق (ع)»

محمدحسین نوحه‌خوان در ابتدای کتاب «در مکتب امام جعفرصادق (ع)» الگوهای فردی و اجتماعی امام جعفر صادق (ع) را ذکر کرده‌است؛ این کتاب به صورت موضوع‌بندی بیان شده است و در آن احادیث مربوط به هر موضوع، آورده و طبقه‌بندی شده‌است. به عنوان مثال در مورد راز و رازداری زیر عناوینی مانند مایه افتادن نفس، مرکز گنجایش راز، معیار رازداری، خود را بر باد ندهید؛ بیان شده‌است.

 «گنجینه نور»

کتاب «گنجینه نور» ،مجموعه پرسش‌هایی است که از امام صادق (ع) پرسیده شده و آن حضرت به آن‌ها پاسخ داده‌اند. شیعیان که تربیت یافتگان مکتب برحق امام صادق (ع) هستند؛ همواره تشنه‌ معارف اسلامی بوده و از سرچشمه‌ی زلال احادیثی که توسط محققان، مؤلفان، راویان حدیث ثبت و ضبط شده‌است، سیراب می شوند. به این ترتیب می‌توان گفت که این کتاب در نوع خود کم‌نظیر بوده و پاسخگوی بسیاری از سوالات و شبهات جوانان در زمینه‌های مختلف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha