• دوشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99032616834
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری زاوه:

افتتاح نخستین خانه صنایع‌ دستی زاوه/ رشته‌های منسوخ شده احیا می‌شوند

افتتاح نخستین خانه صنایع‌ دستی زاوه/ رشته‌های منسوخ شده احیا می‌شوند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان تربت‌حیدریه و زاوه گفت: با تلاش‌های صورت گرفته نخستین خانه صنایع‌ دستی شهرستان زاوه افتتاح شد و به زودی شاهد احیای بسیاری از رشته‌های منسوخ شده خواهیم بود.

علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: چون صنایع‌ دستی زاوه در رشته‌های نمدمالی، تراش سنگ و ساخت دوتار رونق خوبی گرفته است، به همین علت اعتبار 900 میلیون ریالی برای تغییر کاربری و تجهیز خانه صنایع‌ دستی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: اکنون در شهرستان زاوه 100 هنرمند در بیش از هشت رشته شامل نمدمالی، فرت بافی، ساخت سازهای سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، آهنگری سنتی، گلیم‌بافی، چاقوسازی سنتی، ابریشم‌بافی فعال هستند، خوشبختانه با تسهیلاتی که پرداخت شده اشتغال خوبی در این منطقه ایجاد گردیده و تا کنون به خصوص در روستاها استقبال خوبی صورت گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان تربت‌حیدریه و زاوه بیان کرد: برخی از رشته‌ها که استقبال خوبی از آن‌ها صورت گرفته بازار هدف خود را پیدا کرده‌اند، حتی رویکرد نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد نیز به صنایع‌ دستی تغییر کرده است.

وی مطرح کرد: اگر چه در گذشته از نمد فقط برای تن‌پوش استفاده می‌شد، ولی اکنون چون موضوعات طبی نیز مطرح شده استقبال خوبی کرده‌اند، در حال حاضر به دلیل اینکه بیشتر جوانان به سمت صنایع‌ دستی آمده‌اند برخی رشته‌های منسوخ شده مانند نمدمالی مجدد رونق خود را از سر گرفته است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه تمام یک‌ صد هنرمند شهرستان زاوه شناسنامه‌دار و دارای گواهینامه هستند، گفت: با کمک بخشداران و دهیاران به زودی تمامی ظرفیت‌های صنایع‌ دستی در روستاها را شناسایی خواهیم کرد.

رئیس میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان تربت‌حیدریه و زاوه یکی از رویکردهای اصلی شهرستان را آموزش، تولید و عرضه صنایع‌ دستی دانست و افزود: در حال حاضر 60 کارگاه صنایع‌ دستی به صورت خانگی و 40 کارگاه به صورت گروهی در شهرستان فعال هستند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته 4 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان پرداخت شد، در سال جاری نیز یکی از اولویت‌های اصلی، پرداخت تسهیلات به هنرمندان خواهد بود؛ همچنین توجه به ظرفیت‌های روستایی از جمله گردشگری، اقامتگاه بوم‌گردی و ساماندهی و تغییر کاربری مناسب بناهای تاریخی شاخص، بررسی، شناسایی و کاوش‌های باستان‌شناسی از جمله رویکردها و اولویت‌های امسال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha