• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 99032515958
  • منبع : مطبوعات

بشنو از نی

بشنو از نی

بر کسی پوشیده نیست که نی در دستان استاد کسایی به جایگاه امروز خود رسیده است.

به گزارش ایسنا، در یادداشتی در روزنامه اعتماد به قلم کیوان ساکت آمده است: «استاد حسن کسایی یکی از مردان نادر این روزگار بود. اگر بخواهیم برای نوازندگان ساز نی در این روزگار ارجحیتی در نظر بگیریم، نام استاد حسن کسایی بر تارک همه نام‌های دیگر خواهد درخشید. نی از نظر ساختارسازی ساده ولی دشوار در نواختن است. آن چه از نوازندگان ساز نی پیش از استاد حسن کسایی ضبط شده و برای ما به یادگار مانده است هرگز توان برابری با آن چه استاد کسایی نواخته را ندارند. بر کسی پوشیده نیست که نی در دستان استاد کسایی به جایگاه امروز خود رسیده است. شاید یکی از دلایل اوج‌گیری استاد کسایی این باشد که در جوانی توانست به محضر استاد بزرگی مانند استاد ابوالحسن صبا راه پیدا کند. کسایی موسیقی را نزد کسی آموخت که به‌راستی یکی از ستون‌های استوار موسیقی ایران در قرن کنونی‌ است همچنین سه‌تار را نزد همین استاد فرا گرفت.

آشنایی عمیق و ریشه‌ای استاد کسایی با شاخه‌های دیگر فرهنگ ایران (همان‌گونه که صبا نیز آشنا بود) مانند ادبیات و خوشنویسی موجب شد که ساز و نوازندگی او هم دارای غنای کم مانندی شود و تاثیر خودش را بر تمامی نوازندگان هم دوره و پس از خودش بگذارد. شاگردان بسیاری نزد استاد کسایی تربیت شدند که همگی مانند استاد موسوی و دیگران مایه مباهات و فخر موسیقی ایران هستند و دیگرانی که به صورت مستقیم شاگرد ایشان نبودند مانند استاد حسن ناهید یا استاد کیانی‌نژاد و دیگران، همگی به گفته خودشان متاثر از صدای ساز و نوای پر رمز و راز موسیقی او هستند.

تاثیر حسن کسایی در موسیقی و هنرمندان ایران غیر قابل انکار است. آهنگ‌ها و همنوازی‌های او که با ساز استادانی مانند استاد جلیل شهناز، استاد تجویدی، استاد عبادی یا استاد فرهنگ شریف و ... به جای مانده است همگی نمونه‌های بسیار درخشان از بداهه‌نوازی در موسیقی ایران است. ساز و یاد حسن کسایی هرگز از حافظه تاریخی و عاطفی مردمان ایران زمین نخواهد رفت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha