• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99031810359
  • خبرنگار : 50006

/گزارش/

بلاتکلیفی گورستان متروکه اهر و ایجاد مشکلات آن برای شهروندان

بلاتکلیفی گورستان متروکه اهر و ایجاد مشکلات آن برای شهروندان

ایسنا/آذربایجان شرقی بعد از اقدام به ساماندهی گورستان متروکه منطقه بهار(نادر قوجا) شهر اهر از حدود سه سال پیش و با گذشت زمان کوتاهی، به دلایل نامعلوم، این گورستان به حال خود رها شد و در حال حاضر مشکلات و معضلاتی را برای اهالی منطقه به‌وجود آورده است.

از حدود سه سال پیش، برای ساماندهی و انتقال گورستان‌های متروکه منطقه بهار(نادر قوجا) و بهرام آباد شهرستان اهر با هدف تجمیع گورستان‌ها در دو آرامستان "حاج معین و آیت اله برقی اهر" و به دلیل قرار گرفتن در حریم ساخت و سازهای شهری، نامناسب بودن فضا و … اقدام شده و تاکنون نیز طرح ساماندهی گورستان بهرام آباد تاحدودی به اتمام رسیده است؛ اما گورستان متروکه منطقه بهار(نادر قوجا) با گذشت زمان کوتاهی به دلایل نامعلوم مورد بی‌توجهی قرار گرفت و اکنون نیز مشکلاتی را برای اهالی منطقه به‌وجود آورده و اهالی منطقه انتظار تعیین تکلیف، رفع موانع و مشکلات و ساماندهی این گورستان را در اسرع وقت دارند.

محمد فروتن از اهالی و ریش سفیدان منطقه بهار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود ۳۰ سال است که به صورت مداوم پیگیر ساماندهی و انتقال گورستان متروکه نادر قوجا هستیم و در طول این مدت نامه نگاری متعددی به مسئولان انجام شده است.

وی افزود: حدود سه سال پیش بعد از چندین بار نامه نگاری و حضور در ادارات و شهرداری، بالاخره مسئولان درصدد ساماندهی و حل مشکل این گورستان شدند که با گذشت زمان اندک این امر هم به سرانجام نرسید و مشکلات این منطقه بیشتر شد.

فروتن گفت: بعد از انتقال قسمتی از گورها از این گورستان متروکه متاسفانه باز بسیاری از گورها بلاتکلیف باقی مانده است و خیابانی هم که از طرح‌های ساماندهی این گورستان بود بعد از احداث، نیمه کاره رها شده و بر مشکلات اضافه کرده است.

بیوک آقا اسدپور یکی دیگر از اهالی منطقه بهار نیز به ایسنا گفت: بعد از سال‌ها انتظار در خصوص تعیین تکلیف گورستان متروکه نادر قوجا و عملی شدن این امر متاسفانه این طرح نیمه کاره رها شده و باعث نارضایتی اهالی این منطقه شده است.

وی افزود: با توجه به نزدیکی این گورستان به مرکز شهر و وجود چندین مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در نزدیکی محل گورستان متاسفانه این مکان به محلی برای دفن انواع زباله و نخاله‌های شهر تبدیل شده است. وجود این نخاله‌های ساختمانی، آسفالت نبودن خیابان نیمه کاره و مخروبه بودن گورستان باعث انتشار بوی نامطبوع، گرد و خاک، گل و لای مسیر خیابان و اطراف آن و ایجاد سایر مشکلات برای دانش آموزان و اهالی منطقه شده است.

وی ادامه داد: گاه، حضور سگ‌های بلاصاحب در اطراف گورها باعث رعب و وحشت اهالی می‌شود.

جمشید عباسزاده از اهالی منطقه به ایسنا گفت: برخی از گورهای این گورستان متروکه به دلایل مختلف حفاری و تخریب شده و بعضا در فصل گرم سال محلی برای زندگی حیوانات و حشرات موزی مانند مار، موش، سگ، رتیل، عقرب ، سوسک و ... بوده که در منازل اطراف نیز بسیار مشاهده می‌شود و این امر موجب آزار و وحشت اهالی شده است.

وی همچنین افزود: در جوار این گورستان، حسینیه هیئت سینه زنان قاسمی احداث و نیمه کاره رها شده که شب‌ها محل تجمع معتادان و ناامن شدن این منطقه شده است. اهالی این منطقه از مسئولان شهرستان تقاضا دارند هرچه سریعتر در ساماندهی و ایجاد فضای سبز در این نقطه پر جمعیت شهر اقدام کنند.

شهردار اهر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ساماندهی گورستان‌های بهرام آباد شهرستان اظهار کرد: طبق تفاهم نامه بین اداره کل اوقاف و امورخیریه استان و شهرداری اهر در اوایل سال ۹۶ و دوره تصدی شهردار وقت، ساماندهی گورستان بهرام آباد کلید خورد و بعد از انتقال قبور دفن شدگان و پیکر مطهر شهید، محل مورد نظر به پارک تبدیل شده و تنها قسمت جلوی گورستان باقی مانده است که در آینده نزدیک آسفالت ریزی و جدول کشی خواهد شد.

محمد سرقینی افزود: در رابطه با گورستان نادرقوجا نیز یک سری معارض‌هایی وجود دارد که شهرداری از سال ۹۶ به تعهدات خود کامل عمل کرده و این روزها نهایی خواهد شد؛ توافق بین اداره کل اوقاف و شهرداری نیز مربوط به گورستان (کوچک)حد شرقی کوچه نعمتی و صرفا تملک و احداث خیابان در حد غربی(گورستان بزرگ) بوده و در خصوص سایر قسمت‌های گورستان بزرگ که شامل حد شرقی دبیرستان سابق شهید مطهری و مدرسه فاطمیه سابق است، توافقی وجود ندارد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در اسرع وقت نسبت به آسفالت ریزی خیابان تملک شده و احداث میدان(به‌ خاطر حفظ درختان موجود و جلوگیری از قطع شدن آن‌ها) و تغییر مسیر جداول انتقال آب‌های سطحی اقدام کنیم.

وی در مورد ساماندهی قسمت‌های باقیمانده گورستان نادر قوجا و نیز گورستان حاج باقر در حد شرقی پارک شیخ شهاب الدین اهری که خواسته اهالی محل و شهروندان است، گفت: در نتیجه پیگیری‌های فرماندار و دادستان و اعضای شورای شهرستان اهر، رایزنی‌هایی با اداره اوقاف انجام شده و شهرداری آمادگی دارد محل‌های مذکور را با وضعیت موجود به فضای سبز تبدیل کند؛ اکنون درحال پیگیری هستیم و امیدوارم موثر واقع شود.


به گزارش ایسنا، ساماندهی گورستان متروکه نادر قوجا از جمله مطالبات و دغدغه‌های اهالی این منطقه بوده که امید است مسئولان امر با هم‌افزایی و همکاری در این رابطه گام برداشته و این مشکل را برطرف کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha