• دوشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99031206900
  • منبع : نمایندگی همدان

روستا منبع مولد پویا در اقتصاد

روستا منبع مولد پویا در اقتصاد

ایسنا/همدان روستاها همواره به عنوان منبع مولد پویا از چرخه اقتصاد کشور به شمار رفته که با تولید و اشتغال خود بخش بزرگی از  چراغ اقتصاد را روشن نگه داشته اند.

امروزه بسیاری از روستائیان که در سال های گذشته بدون هیچ هدف و برنامه ای دل در گرو مهاجرت به شهرها بستند و غیر از سرگردانی اقتصادی برای خود و جامعه در شهرها چیزی نیافتند با توجه به آبادانی و توسعه زیرساخت های روستایی در سال های اخیر این بار در یک انتخاب آگاهانه راه مهاجرت معکوس به دیار خود را در پیش گرفته و برآنند تا روستاهای خود را با حضور خود حیات دوباره بخشیده و روح زندگی را به کالبد روستای خود بدمند.

در این راستا حمایت های مسئولان در بحث تسهیلات اشتغال روستایی، توسعه زیرساخت های روستایی، حمایت های بنیاد برکت و نیز رونق اشتغال های جدید از جمله رونق صنعت سبز گردشگری به فراخور روستاها روند این مهاجرت ها را شتاب بخشیده و بار دیگر بارقه امید را به بسیاری از روستاها به ویژه روستاهای خالی از سکنه که روزی به روستایی متروکه و خاموش مبدل شده بودند، تزریق کرده است.

فرماندار شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش مهم عمران و آبادانی روستاها در مهاجرت معکوس و احیای روستاهای خالی از سکنه بیان کرد: امروزه توجه به امکانات و زیرساخت های روستایی و در کنار آن اشتغال و اقتصاد روستاها موجب آن بوده که با پدیده نوظهور مهاجرت معکوس مواجه باشیم که به قطع از این امر حمایت می شود.

مجید درویشی با  بیان اینکه در حال حاضر یکی از روستاهای خالی از سکنه اسدآباد به نام چشمه بید در شهرستان واقع در بخش پیرسلمان با فراهم شدن زیرساخت های لازم احیاء شده است، افزود: در حال حاضر جمعی از خانوارهای روستای خالی از سکنه حسین آباد در بخش مرکزی اسدآباد نیز خواستار بازگشت به دیار خود هستند که در این رابطه تمام توان خود را برای فراهم شدن زیرساخت و استقرار امکانات در مناطق روستایی و مهاجرت معکوس به کار می گیریم و از مهاجرت های معکوس به روستاهای شهرستان حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از زمین های مسکونی روستای حسین آباد به علت خالی از سکنه بودن به باغ تبدیل شده و برای جلوگیری از تخریب این باغ ها و تأمین زمین مسکونی نیازمند همکاری دستگاه های ذیربط هستیم، تصریح کرد: در همین رابطه برای بازگشت اهالی این روستا و روند شتاب مهاجرت معکوس قرار است ۷۰۰۰ متر از اراضی این روستا توسط بنیاد مسکن شهرستان تفکیک شود که در این راستا به همکاری منابع طبیعی نیز برای واگذاری بخشی از زمین از منابع ملی نیاز بوده تا با فروش این اراضی به اهالی، احداث و ساخت منازل مسکونی در این روستای خالی از سکنه آغاز شود.

درویشی ادامه داد: در حال حاضر این روستا از کلیه زیرساخت های لازم چون آب، برق و جاده برخوردار بوده و دارای کد آبادی است و همکاری ادارات و دستگاه های ذیربط در بحث تفکیک و واگذاری زمین نقش مؤثری در بازگشت زندگی به این روستا خواهد داشت.

فرماندار شهرستان اسدآباد بیان کرد: در بخش پیرسلمان نیز هم اکنون در یک روستای دیگر به نام کاظم آباد برخی از اهالی خواستار بازگشت بوده که کد آبادی گرفته شده و پیگیر بررسی احیای این روستا نیز هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تسهیلات اشتغال روستایی نیز با کمک و همکاری بانک ها از نقش مؤثری در بحث روند شتاب مهاجرت ها برخوردار خواهد بود، تصریح کرد: تسهیلات اشتغال روستایی شهرستان در سال گذشته افزون بر ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که از این میزان سهمیه ۲۳ میلیارد و ۲۲۷ میلیون تومان توسط سه دستگاه اجرایی اداره صمت، میراث فرهنگی، جهادکشاورزی و دستگاه های حمایتی کمیته امداد، بنیاد شهید و بهزیستی برابر با ۸۴ درصد جذب شده است.

درویشی اضافه کرد: با اطلاع رسانی های لازم بخشداری ها در روستاها با شعار «هر روستا یک شغل» قرار است با آگاه سازی امسال بیشتر و فراتر از سال گذشته در جذب تسهیلات اشتغال روستایی شهرستان اقدام شود.

فرماندار شهرستان اسدآباد اظهار کرد: در حال حاضر در ۲۰ روستای اسدآباد طرح اشتغالزایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در دست اجرا قرار دارد که تاکنون در این راستا ۳۳۰ پرونده اشتغال روستایی تشکیل شده است. 

وی میزان اعتبار این تعداد پرونده را افزون بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برشمرد و افزود: با توجه به پایلوت شدن ۳۰ روستای اسدآباد در راستای اجرای طرح اشتغالزایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از سال گذشته، این بنیاد به مدت پنج سال در این شهرستان نسبت به اجرای طرح در روستاهای هدف اقدام خواهد کرد که از نقش مؤثری در اشتغال پایدار برای روستائیان کم درآمد برخوردار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در صورت تأیید پرونده تشکیل شده متقاضیان، این افراد در مشاغل مختلفی چون پرورش دام سبک و سنگین، پرورش طیور، گلخانه، قالی‌بافی، آرایشگری، پرورش زنبورعسل، موبایل و سوپرمارکتی از تسهیلات بنیاد برکت استفاده خواهند کرد که میزان هر پرونده افزون بر ۴۰ میلیون تومان خواهد بود، افزود: بنیاد برکت در این راستا افراد واجد شرایط استفاده از این تسهیلات را شناسایی و افراد نیازمند متقاضی برای اشتغال و رسیدن به درآمد پایدار را کمک کرده و تا رسیدن به حصول نتیجه در کنار آنها خواهد بود.

رئیس صندوق کارآفرینی امید شهرستان اسدآباد هم گفت: صندوق کارآفرینی امید شهرستان در سال گذشته دارای سه میلیارد سهمیه شناور اشتغال روستایی و عشایر بوده که در این راستا موفق به پرداخت ۲۰ مورد تسهیلات اشتغال به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان شد.

مهدی نجمی با اشاره به اینکه طرح های استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر صندوق کارآفرینی امید شهرستان از جمله طرح هایی بوده که توسط مؤلفه های کمیته امداد، صنعت، معدن، بهزیستی و میراث فرهنگی معرفی شده بودند، افزود: براساس پیش بینی ها امسال ۴۰ درصد اعتبار صندوق توسعه ملی به صندوق کارآفرینی امید در کشور تعلق دارد که بیشترین اعتبار در بین چهار بانک کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق ملی است و پیش بینی می شود از این میزان اعتبار ۱۰ میلیارد سهمیه صندوق کارآفرینی شهرستان باشد.

بخشدار پیرسلمان هم از آغاز مهاجرت معکوس در روستاهای بخش پیرسلمان خبر داد و گفت: بخش پیرسلمان دارای ۳۱ روستا بوده که تاکنون در این بخش ۱۰۲ خانوار به روستاها بازگشته اند و این روند همچنان با توجه به ارتقاء زیرساخت های روستاها و اعطای تسهیلات ساخت و مقاوم سازی مسکن و نیز اشتغال های روستایی با استفاده از تسهیلات روستایی ادامه دارد.

محسن عزیزی یادآور شد: ضمن اعطای تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان، امتیازات خدماتی مانند برق و آب برای خانوارهایی که متقاضی مهاجرت معکوس هستند، در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

بخشدار مرکزی اسدآباد هم با اشاره به روند روبه شتاب بازگشت و مهاجرت معکوس به روستاهای بخش مرکزی خاطرنشان کرد: رونق صنعت سبز گردشگری نیز در بحث اشتغال پایدار روستائیان از نقش مؤثری برخوردار بوده که در همین راستا طرح توسعه مناطق گردشگری علاوه بر روستای ملحمدره در مناطق دیگر چون دربند بوجین، خنداب و قاسم آباد جزء برنامه های بخش مرکزی است که طرح مطالعاتی آن آغاز شده و به محض آماده کردن زیرساخت ها به مناطق گردشگری بخش اضافه خواهند شد.

در پایان اینکه برای روند روبه شتاب مهاجرت معکوس ضمن توجه به زیرساخت های روستاها در کنار تسهیلات اشتغالزایی، تسهیلات مسکن، رفاه و خدمات آسایشی روستاها، باید بافت و هویت اصلی روستاها همواره به عنوان یک منبع مولد پویا در چرخه اقتصاد جامعه حفظ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha