طی دو سه روز گذشته خبرها و تصاویری مبنی بر دستکاری در منطقه توریستی، تفریحی گنجنامه و تخریب کوهستان الوند در فضای مجازی منتشر شد که نگرانی مردم، فعالان محیط زیست و گردشکری و رسانهها را به همراه داشت.
خبرها حاکی از احداث جاده جدید یا جادهکشی اختصاصی برای تله کابین گنجنامه، آسیب شدید به محیط زیست الوندکوه، حضور ماشین آلات مکانیکی و لودرها در منطقه و از بین رفتن میراث چند هزار ساله همدانیها بود اما معاون محیط زیست طبیعی ادارهکل حفاظت محیط زیست استان همدان به خبرنگار ایسنا چیز دیگری می گوید: جاده جدیدی در گنجنامه احداث نشده و اقدامات در حد بهسازی و ترمیم جاده خاکی است که از گذشته در منطقه وجود داشته است.
مهدی صفیخانی ادامه می دهد: طبق مشاهدات و بررسیهای میدانی که شخصاً امروز -چهارشنبه ۷ خردادماه ۹۹- از منطقه داشتم هر گونه ریختن آسفالت در جاده را تکذیب میکنم. بنده امروز شاهد بهسازی در این جاده بودم و نمیتوانم رد یا تأیید کنم که عرض جاده کم یا زیاد شده است و قطعاً در این مورد دستگاههای متولی باید پاسخگو باشند.
او توضیح می دهد: این جاده خاکی و جیپرو در گذشته مسیری برای رسیدن به پناهگاه میدان میشان بود همچنین برای انتقال مصالح عمرانی از آن استفاده میشد که طبیعتاً تعریض میشده که در حال حاضر در حال ترمیم و بهسازی است.
صفی خانی اینگونه بهسازیها را طبیعی می داند و بیان می کند: با توجه به حجم گردشگری موجود در منطقه جاده باید آماده خدمت رسانی باشد و با صحبتهایی که امروز با مسئولان دهکده گنجنامه داشتم مشخص شد آنها متولی این اقدام نیستند و اینکه کار چه کسانی بوده است نیاز به بررسی دقیق دارد.
صفیخانی با اشاره به اینکه هر عملی که با روح طبیعت منافات داشته باشد میتواند تخریب طبیعت باشد، اظهار می کند: وقتی جادهای بهسازی میشود نیاز به تردد ماشین آلات دارد و اگر این عمل را تخریب تلقی کنیم نمیتوان آن را انکار کرد اما حداقل در منطقهای که شخصاً بازدید کردم این اتفاق نیفتاده است.
صفیخانی با تأکید بر اینکه اقدامات منطقه صرفاً بهسازی و ترمیم جاده گذشته بوده است، خاطرنشان می کند: بنده به لحاظ عمومیت درباره تخریب محیط زیست نظر میدهم اما درباره موارد جزئی و مواد قانونی که باید جلوی تخریبهای این چنینی گرفته شود، دستگاه متولی باید پاسخگو باشد.
صفیخانی تصریح می کند: جاده ذکر شده که راه دسترسی قدیم بوده است، در اثر بارندگی فروردین و اردیبهشت سال جاری آسیب دیده و یکی از اقداماتی که قرار بود انجام شود ترمیم نقاط صدمه دیده است.
او درباره اینکه آیا در بهسازی ملاحظاتی که حداقل آسیبها را به محیط زیست میزند رعایت میشود یا خیر؟ مطرح می کند: قاعدتاً باید این اتفاق بیفتد و ما هم توقع داریم ملاحظات لازم را درنظر بگیرند همچنین بنا به ادعای مسئولان حاضر در منطقه این اقدام ظرف دو یا سه ساعت با لودر و ماشینهای مکانیکی انجام شده که البته این ادعا نیاز به بررسی دقیق دارد و اینکه چه دستگاهی با چه مجوزی این کار را کرده در دست بررسی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا می گوید: طبق بررسیهای میدانی حاضران در منطقه ادعا کردند جاده قدیمی را اصلاح کردهاند.
اسفندیار خزائی ادامه می دهد: در حال حاضر فعالیت کارگران متوقف شده و ادعای گفته شده در دست بررسی است که آیا راه شکافی انجام یا اصلاح جاده قدیمی صورت گرفته است؟
او با بیان اینکه فعالیتهای منطقه در دو قسمت دیده میشود، بیان می کند: یک بخش داخل حریم و قسمت دیگر در خارج حریم ما است که منابع طبیعی هماهنگیهای لازم را با راه و شهرسازی انجام میدهد که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
خزائی تأکید می کند: منابع طبیعی مجوزی برای راه شکافی صادر نکرده است و از چند سازمان دیگر استعلام خواهد شد که اگر آنها مجوز نداده باشند از طریق مراجع قضایی وارد میشویم.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز به خبرنگار ایسنا می گوید: ما مخالف هرگونه ساختوساز و تخریب کوهستان و محیط زیست هستیم و باید بررسی شود که این اقدام با چه هدفی انجام شده است و آیا مسائل زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی درنظر گرفته شده است یا خیر؟
کامران گردان با بیان اینکه شاهد عریض شدن جاده قدیمی این منطقه هستیم، بیان می کند: این اقدام در محدوده خارج از شهر اتفاق افتاده و شورای شهر اطلاعات کاملی از آن ندارد اما باید پیگیری شود و با توجه به اینکه شهرداری مجوزی برای آن صادر نکرده احتمالاً مجوز توسط منابع طبیعی داده شده است.
رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز اظهار می کند: دیروز در صحن شورا این قضیه مطرح شد اما به هیچ عنوان بحث آسفالت مسیر مطرح نبود بلکه مقرر بود جاده تعریض و مسیرهای آبرو با بتن و سنگکاری بهسازی شود.
حسین قراباغی با بیان اینکه مقرر شد اعضای شورا بازدید میدانی از منطقه داشته باشند، تأکید می کند: جاده قدیمی تعریض شده است و در دست بررسی شورای شهر قرار دارد و حتماً نتیجه به رسانهها اعلام خواهد شد.
او ادامه می دهد: اینکه چه کسانی مجوز این کار را دادهاند نیاز به بررسی دارد و گزارش آن فعلاً کامل نشده است اما طی یکی دو روز آینده اطلاعات کامل و اعلام میشود.
و اما یکی از طبیعت گردان و فعالان محیط زیست استان همدان از وقوع تخریب در دره گنجنامه به نام سلامت و به کام تخریبگران طبیعت خبر می دهد و می گوید: چندی پیش در شورای شهر همدان و در کمیسیون گردشگری مباحثی در زمینه احداث جاده سلامت مطرح شد و از دیروز گزارش هایی مبنی بر جاده کشی در دل کوه منتشر می شود به طوریکه سنگ های گرانیت عظیمی کنده شده و جادهای در دره گنجنامه ایجاد شده است.
بهنام نادری با بیان اینکه باغداران آن محوطه مشغول ترمیم جاده هستند و صحبت از حضور ماشین های سنگین در منطقه را داشتند، ادامه می دهد: متأسفانه شاهد تخریب های زیادی در الوند هستیم، منطقه ای که به عنوان میراث ناملموس و طبیعی به ثبت رسیده اما بخشی از آن به جاده ای به نام سلامت تبدیل شده است.
او می گوید: هم اکنون جاده معروف به زیگزاگ در دره گنجنامه کاملاً تغییر شکل پیدا کرده و ده ها درخت در حاشیه این جاده کاشته شده است و اینک در جاده ای که تنها امکان عبور یک خودروی امدادی هلال احمر به سمت میدان میشان مهیا بود، عریض شده و خودروهای مختلف در حال تردد هستند.
نادری با بیان اینکه مشخص نیست چطور و با چه مجوزی چنین اتفافی افتاده و حتی درختکاری انجام شده است، اظهار می کند: معلوم است زمانی که مردم نمی توانستند به علت شیوع کروناویروس به طبیعت بیایند، خاکبرداری و درختکاری انجام شده است اما اینکه با چه مجوزی بوده، نمی دانیم و منابع طبیعی هم هنوز پاسخی نداده است.
نکته جالب توجه این است که نه محیط زیست، نه منابع طبیعی و نه شورای شهر، هیچ یک خبر ندارند که در شهر چه می گذرد؟ چه کسی یا کسانی اقدام به جاده کشی در دل کوه الوند کرده اند و مجوز این کار توسط چه نهادی صادر شده است؟
انتهای پیام
نظرات