به گزارش ایسنا، «سرمایه شناختی و طراحی بازی» عنوان چالشی است که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری راهاندازی شده است تا بازیسازان با ارائه ایدهها و نوآوریهای خود تولید بازیها در حوزه علوم شناختی را شتاب دهند. بازیهایی که در حوزههایی مانند اوتیسم، بیش فعالی، سالمندی، توانبخشی، تمرینات توجه و تمرکز، بازیهای معمایی و بهبود مهارت کودکان کارآمد هستند.
شتابدهنده علوم و فناوریهای شناختی کاگنوتک این چالش را برگزار میکند و به تیمهای حاضر در چالش خدماتی ارائه میدهد. از زمان آغاز این چالش یعنی اسفندماه سال گذشته دورههای آموزشی برای تیمها شروع شد. تیمها با حضور در دوره پیششتابدهی ایده خود را پرورش و ارتقاء دادند. این دورههای آموزشی تا اواسط خرداد ماه سال جاری ادامه دارد و پس از آن ارزیابی و داوری طرحها در پایان خرداد ماه آغاز میشود. تیمها در ۱۲ کارگاه آموزشی در ۳ حوزه علوم شناختی، بازیسازی و کسب و کار شرکت میکنند. همچنین ۱۰۰ ساعت منتورینگ در این سه حوزه از دیگر اقدامات برای تیمها است تا طرح اولیه خود را بهبود دهند.
در این صورت تیمهای نوآور و خلاق در این حوزه شناسایی شده و مورد حمایت قرار میگیرند. در این چالش، مراکز دانشگاهی و شرکتهای طراحی بازی از ۱۰ استان کشور شرکت کردند و حدود پنجاه طرح را برای ارزیابی و بررسی ارائه دادند. از این تعداد ۳۲ تیم در دوره پیش شتابدهی قرار دارند و پنج تیم به عنوان برگزیده رویداد انتخاب میشوند. تیمهای حاضر در دوره پیش شتابدهی از استانهایی همچون کرمانشاه، مشهد، سمنان، اصفهان، تبریز، قزوین، گیلان و تهران هستند.
بازیهای دیجیتال، بازیهای فیزیکی و قلم کاغذی و طرحهایی مشترک در هر دو زمینه بازیهای دیجیتال و فیزیکی و قلم و کاغذی حوزه ایدههای ارسالی است. همچنین این بازیها در حوزههای علوم شناختی مانند اوتیسم، بیشفعالی، سالمندی، توانبخشی، تمرینات توجه و تمرکز، بازیهای معمایی و بهبود مهارت کودکان کارآمد هستند. معرفی بازی به عنوان ابزاری برای کارآفرینی در این چالش مد نظر قرار گرفته است. این چالش توسط شتابدهنده شناختی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و بنیاد ملی بازیهای رایانهای درحال برگزاری است.
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی برای برندگان چالش بیش از ۳۳۰ میلیون تومان جایزه نقدی و سوبسید فروش اختصاص داده است.
انتهای پیام
نظرات