• دوشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 99022920790
  • خبرنگار : 71480

یک فعال دانشجویی عنوان کرد

در زمینه عدالت‌خواهی ساختارمند، حرف برای گفتن داریم

در زمینه عدالت‌خواهی ساختارمند، حرف برای گفتن داریم

قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه در زمینه عدالت‌خواهی ساختارمند حرف برای گفتن داریم، گفت: عدالت‌خواهی ساختارمند آن نوع عدالت‌خواهی است که ساختار را نفی نکرده و در ساختار هم حل نمی‌شود. ما معتقدیم نظام باید مسیری را در نظر بگیرد که مطالبه عدالت‌خواهی به صورت قانونی دنبال شود.

محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دیدار تصویری شب گذشته رهبری با دانشجویان اظهار کرد: سبک این دیدار به شکلی بود که این حس را القاء می‌کرد که امسال رهبری به دانشگاه آمدند. در این دیدار رهبری توجه ویژه‌ای به نکات دانشجویان داشتند و اکثر مطالبی که به آن اشاره کردند حول محورهای صحبت‌های دانشجویان بود و پاسخ‌های مهمی از ایشان شنیدیم.

وی در ادامه با اشاره به توصیه‌های ده‌گانه رهبری به دانشجویان خاطرنشان کرد: رهبری چارچوب مشخصی برای عدالت‌خواهی تعریف کردند. در یک دهه گذشته به خاطر اجرای سیاست‌های سرمایه‌داری در کشور، عدالت‌خواهی به یک مطالبه تبدیل شده است و اگر در این زمینه چارچوب مشخصی تعیین نشود، شاید این مطالبه به حرکت‌های آنارسیستی یا ضد مردمی منجر شود. مثل اعتراض‌هایی که در کشورهای اروپایی رخ داد که چارچوب ساختاری مشخصی برای عدالت‌خواهی نداشت.

این فعال دانشجویی همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت‌ خود باید چارچوبی برای عدالت‌خواهی داشته باشد و رهبری هم در این دیدار قدم‌های خوبی در این زمینه ترسیم کردند. رهبری تاکید داشتند که عدالت‌خواهی باید به شکلی باشد که ضد انقلاب تصور نکند این مطالبه اعتراض به نظام است. ما هم اگر اعتراضی به نهادها داریم، اصل نظام را نفی نمی‌کنیم. شعار 20 سال گذشته ما «نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز » بوده و ما در این زمینه بین دولت و حکومت تفکیک قائل می‌شویم. رهبری تاکید کردند عدالت‌خواهی نباید به سمت پرخاشگری برود، بلکه باید پیشنهادهای اجرایی ارائه شود؛ پیشنهاداتی که منجر به پیشرفت کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه ما در زمینه‌ عدالت‌خواهی حرف برای گفتن داریم، تصریح کرد: ما دو سال است در زمینه‌ عدالت‌خواهی ساختارمند صحبت می‌کنیم. نشست سال گذشته ما در مشهد هم با شعار عدالت‌خواهی ساختارمند برگزار شد. عدالت‌خواهی ساختارمند آن نوع عدالت‌خواهی است که ساختار را نفی نکرده و در ساختار هم حل نمی‌شود. ما معتقدیم نظام باید مسیری را در نظر بگیرد که مطالبه عدالت‌خواهی به صورت قانونی دنبال شود یعنی اصل 27 قانون اساسی که حق اعتراض برای مردم در نظر گرفته است را اجرایی کنیم یا قوه قضاییه برای مبارزه با فساد در سازمان بازرسی کل کشور و نظام دادستانی تحول ایجاد کند. در مدتی که رئیسی به ریاست قوه قضاییه رسیده تقریبا در همه حوزه‌ها تحول ایجاد شده غیر از این دو دستگاه.

قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌های مستقل دانشجویی ادامه داد: در کشورهای دنیا 80 درصد فسادهای کشف شده توسط نظارت غیرمتمرکز مردمی انجام می‌شود، اما این عدد در کشور ما 10 درصد است، یعنی عملا هیچ مسیری برای کشف فساد توسط مردم نداریم و هیچ قانونی در این زمینه هم وجود ندارد. ما طرحی برای ایجاد تحول در سازمان بازرسی کل کشور و نظام دادستانی به دفتر رییس قوه قضاییه ارائه دادیم اما هنوز قدم رو به جلویی در این زمینه ندیدیم.

محمدی در پایان اظهار کرد: اگر دادستان کل کشور عدالت‌خواه‌ترین فرد در کشور باشد شاید افراد مختلفی با شعار عدالت‌خواهی دست به اقدام تخریبی زده و مطالبه عدالت‌خواهی به دست جریان‌هایی افتد که تابعیتی از قانون ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha