• سه‌شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99022317054
  • خبرنگار : 71616

تحولات بازار خودرو یک روز پس از اصلاح قیمت‌ها

تحولات بازار خودرو یک روز پس از اصلاح قیمت‌ها

در پی تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش قیمت خودروها از درب کارخانه و فرمول تعیین قیمت بازار خودرو، این بازار ریزش قیمتی خود بعضا تا بیش از ۲۰ درصد را آغاز کرده است. پیش‌بینی می‌شود این ریزش قیمت‌ها در روزهای آینده نیز بیشتر شود.

به گزارش ایسنا، بالاخره پس از برگزاری چندین جلسه برای تعیین قیمت‌های جدید خودرو در نهایت روز گذشته(دوشنبه) تصمیم نهایی گرفته شد و رئیس شورای رقابت اعلام کرد بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند یافت.

براین اساس، تحولات در بازار خودرو یک روز پس از تغییرات جای بررسی و بحث دارد.  

این درحالی است که به گوش می رسد قیمت خودرو در سراسر کشور در حال ریزش است و در برخی خودروها از امروز(سه شنبه) کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت ها در بازار خودرو رخ داده است.

ضمن اینکه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار روز گذشته از مردم خواست تا در فضای هیجانی کنونی به ویژه در فضای مجازی، برای خرید خودرو اقدام نکنند؛ چراکه حباب قیمتی خودروها به زودی شکسته می شود.

در این زمینه سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه داران وفروشندگان خودرو تهران- درگفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از تصمیم‌گیری های روز گذشته ریزش نسبتا زیاد قیمت ها آغاز شده است. به هر صورت از این به پس دیگر بایستی قیمت ها ۱۰ درصد بالای قیمت های مصوب کارخانه‌ها باشد. همانطور که طی ۱۵ روز گذشته قیمت ها بالا می رفت و خریداری در بازار نبود و در حقیقت قیمت ها بر روی کاغذ بالا می رفت، اکنون هم همانگونه شروع به پایین آمدن خواهد کرد. پس از تذکر رئیس جمهوری و صحبت های  وزیر سابق صنعت(رضا رحمانی)، کاهش محدود قیمت‌ها آغاز شد اما از روز گذشته پس از جسله ستاد تنظیم بازار و صحبت‌های رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ریزش قیمت‌ها شدیدتر شد.

وی افزود: به طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ دو که تا چند روز گذشته ۱۵۰ میلیون تومان بود، امروز در حدود  ۱۱۰ تا ۱۱۲ میلیون تومان بوده است، تیپ ۵ آن که تا روز گذشته  ۱۷۰ میلیون تومان بود امروز ۱۳۰ میلیون تومان قیمت داشته است. پژو پارس که تا دیروز ۱۳۰ میلیون تومان بود اکنون ۱۱۰ میلیون تومان است؛ بنابراین ریزش تقریبا در خودروهای داخلی در حدود ۱۰ تا ۳۰ میلیون  و خوروهای مونتاژی نیز بعضا تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند.

موتمنی با بیان اینکه از این پس باید برای قیمت خودرو در بازار قیمت مصوب شرکت ها به علاوه ۱۰ درصد را در نظر داشت، در پاسخ به اینکه واقعا این فرمول برای بازار خودرو عملی خواهد شد، گفت: امیدوار هستیم که عملا این کار صورت گیرد. ما نمایشگاه داران که به صورت قانونی عمل می کنیم، باقی افراد که خودرو ثبت نام می کردند و بدون ضابطه و نظارت با سود ۱۰۰ درصدی خودرو خود را در بازار می فروختند که بسیار هم غلط بوده است؛ اکنون نیز همین ۱۰ درصد سود خوبی برایشان است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه خودرو که سیستم ثبت معاملات نمایشگاه هاست، از بازارسازی‌ها جلوگیری  شده و این دلالی‌ها هم جمع خواهد شد. ضمن اینکه تاکید شده است خرید و فروش خودرو از طریق نمایشگاه‌های معتبر و ۱۰ درصد بالغ بر قیمت های مصوب کارخانه ها صورت گیرد. با راه اندازی این سیستم، سایت ها و دفاتری که "شیطنت" می کردند و موجب التهابات بازار می شدند، جمع خواهد شد. زمانی که معاملات از طریق نمایشگاه خودرو که پروانه کسب دارند انجام شود، دیگر کسی نمی‌تواند خارج از قانون عمل کند.

وی تاکید: همراه با افزایش تولید لازم است که عرضه نیز افزایش یابد. با افزایش عرضه که بیشتر از تقاضا شود، قیمت ها بسیار پایین‌تر نیز خواهد آمد تا جایی که ممکن است قیمت‌ها در بازار پایین تر از قیمت های مصوب شرکت نیز برسد. حباب قیمت‌ها به زودی از بین خواهد رفت. از روز گذشته پس از جلسه ستاد تنظیم بازار ۳۰ میلیون تومان قیمت خودروها به طور متوسط پایین آمده است؛ قطعا طی روزهای آینده پایین تر نیز خواهد آمد.

همچنین لازم به ذکر است که پس از مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت خودرو، قرار شده است در لیستی جدید، بهای مصوب تمام خودروهای ایران خودرو و سایپا فردا(چهارشنبه) منتشر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۳ ۱۸:۲۳

با سلام .مهمترین علت ان فرار سرمایه ها از بازار سرمایه .بورس می باشد .چون قرار بود شرکتهای دولتی و غیر دولتی نقدینگی مورد نیاز خود را از بازار سرمایه تامین کنند اما دیروز مدیران وزارت صنعت اجازه دادند که این شرکتها از افزایش قیمت اجناس به نقدینگی مورد نیاز خود برسند . و استارت افزایش قیمت را مدیران خودرو سازان زدند . همیشه در ایران افزایش قیمت خودرو منشا افزایش سایر اجناس است

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۳ ۱۹:۴۵

اقای مسول نمایشگاه نمایشگاهانتون کجاست ما با ده درصد بالای قیمت کارخانه بیایم بخریم لطفا ایسنا ادرس نمایشگاهشو بنویس .

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۳ ۲۲:۴۶

لطفا پیگیری کنید چرا نمایندگی ها از هر نفر ۱۰ملیون پول میگیرن خودرو ثبت نام میکنند ,یکی ار عامل های دلالی در بازار